اگر شبها بی خواب هستید این مطلب را بخوانید

اگر شبها بی خواب هستید این مطلب را بخوانید

بی خوابی چه آثاری دارد و چطور می توان تاثیر آن را از بین برد

دنیای قلم -براساس مطالعه‌ای جدید که روی بیش از ۹۰ هزار بزرگ سال انجام شد، ورزش برخی از آثار منفی خواب بسیار کم یا بسیار طولانی را تعدیل می‌کند.

 

پژوهشگران دانشگاه پزشکی گوانگجو در چین می‌گویند با این‌که مطالعه‌های پیشین نشان داده‌اند هم ورزش کافی و هم خواب باکیفیت، امید به زندگی را افزایش می‌دهد، اما چگونگی تعامل بین فعالیت بدنی و مدت زمان خواب برای بهبود سلامتی هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست.

 

در این مطالعه جدید که به‌تازگی در نشریه اروپایی «پیشگیری از بیماری‌های قلبی» منتشر شد، تاثیرهای همزمان انجام ورزش و خواب باکیفیت روی ۹۲ هزار و ۲۲۱بزرگ سال ۴۰ تا ۷۳ ساله بریتانیایی بررسی شد که در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ به مدت یک هفته شتاب‌سنج به مچ بسته بودند. دانشمندان مدت خواب شبانه را به‌صورت کوتاه (کمتر از 6 ساعت)، متوسط (6 تا 8 ساعت) یا طولانی (بیش از 8 ساعت) طبقه‌بندی و داده‌های فعالیت بدنی را به کم، متوسط یا زیاد تقسیم کردند.

 

طی دوره پیگیری میانگین هفت ساله، از بین شرکت‌کنندگان در مطالعه، ۳ هزار و ۸۰ نفر درگذشتند که دلیل مرگ هزار و ۷۴ نفر بیماری قلبی و هزار و ۸۷۱ نفر سرطان بود. در افرادی که کم ورزش می‌کردند، خواب کوتاه با افزایش ۱۶ درصدی و خواب طولانی با افزایش ۳۷ درصدی خطر مرگ به هر علتی مرتبط بود.پژوهشگران اشاره کردند در شرکت‌کنندگانی که ورزش متوسط انجام می‌دادند و بسیار کم می‌خوابیدند، احتمال مرگ به هر علت ۴۱ درصد افزایش یافت.آن‌ها دریافتند در افرادی که زیاد ورزش می‌کنند، مدت زمان خواب با خطر مرگ ارتباطی ندارد. پژوهشگران بیان کردند در افرادی که کم ورزش می‌کردند و کم می‌خوابیدند، خطر مرگ به علت بیماری قلبی ۶۹ درصد افزایش یافته بود که با افزایش میزان ورزش به مقدار متوسط یا زیاد، این خطر کاهش یافت.

 

ژیهوی ژانگ، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشکده پزشکی گوانگجو گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد تلاش‌هایی که برای ارتقای سلامت انجام می‌شود و در آن هم فعالیت بدنی و هم مدت زمان خواب مدنظر قرار می‌‌گیرد، در پیشگیری یا به تاخیر انداختن مرگ زودرس  افراد میان سال و مسن  موثرتر از تمرکز تنها بر یک رفتار است.»دکتر ژانگ گفت: «سناریوی مطلوب این است که فرد همواره خواب باکیفیت و فعالیت بدنی مناسبی داشته باشد. با این حال، مطالعه ما نشان می‌دهد که انجام ورزش کافی اثر زیانبار بی‌خوابی شب را تا حدی تعدیل می‌کند.»

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.