امگا 3 چه تاثیری بر فشار خون دارد

امگا 3 چه تاثیری بر فشار خون دارد

اسیدهای چرب امگا ۳ گروهی از اسیدهای چرب ضروری هستند که بدن انسان برای کاهش فشار خون و همچنین انجام عملکردهای صحیح به آن‌ها نیاز دارد و چون توسط بدن انسان ساخته نمی‌شوند، بنابراین از طریق مصرف مواد غذایی باید آن‌ها را برای بدن تامین کرد

دنیای قلم -  ۳۰ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال در ایران از فشار خون بالا رنج می‌برند. برای درمان فشار خون بالا معمولا تغییر در سبک زندگی، کاهش مصرف نمک و استفاده از بعضی داروها توصیه می‌شود اما تابه‌حال درباره فشار خون و امگا ۳ چیزی شنیده‌اید؟ امگا ۳ به اسیدهای چرب ضروری برای بدن اشاره دارد که بدن انسان قابلیت تولید آن‌ها را ندارد و برای کاهش فشار خون موثر هستند. در این مطلب درباره تاثیر امگا ۳
روی کاهش فشار خون با شما صحبت خواهیم کرد.
 

  منظور از فشار خون بالا چیست؟


فشار خون بالا یک بیماری شایع است که بر عروق بدن تاثیر می‌گذارد. فشار خون بالا به این معناست که نیروی فشار خون به دیواره سرخرگ‌ها به طور مداوم بسیار زیاد است.
در این صورت قلب برای پمپاژ خون باید بیشتر کار کند. بیشتر افراد مبتلا به فشار خون بالا هیچ علایمی ندارند، اما برخی از افراد ممکن است علایم زیر را داشته باشند: سردرد، تنگی نفس و خون ریزی بینی.


  امگا ۳ چیست؟


اسیدهای چرب امگا ۳ گروهی از اسیدهای چرب ضروری هستند که بدن انسان برای رشد و انجام عملکردهای صحیح به آن‌ها نیاز دارد. این اسیدهای چرب توسط بدن انسان ساخته نمی‌شوند. بنابراین از طریق مصرف مواد غذایی باید آن‌ها را برای بدن تامین کرد تا در عملکرد اعضای بدن اختلالی ایجاد نشود.


  ارتباط امگا ۳ و فشار خون


به گزارش «مثبت مگ» در تحقیقات ، افرادی که روزانه بین ۲ تا ۳ گرم اسیدهای چرب امگا ۳ مصرف می‌کردند، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در آن‌ها به طور متوسط حدود ۲ میلی متر جیوه کاهش یافته بود. همچنین فشار خون سیستولیک به طور متوسط ۵ میلی متر جیوه برای افراد مبتلا به فشار خون بالا و حدود ۲ میلی متر جیوه برای افراد بدون فشار خون کاهش یافت.


  چه مقدار امگا ۳ برای کاهش فشار خون بخوریم؟


با توجه  به عواملی همچون سن و جنس به‌طور کلی بزرگ سالان باید روزانه بین1/1تا 6/1گرم امگا ۳ مصرف کنند اما در برخی در بیشتر منابع برای کاهش فشار خون همان مقدار ۳ گرم در روز توصیه شده است.


  منابع امگا ۳ برای کاهش فشار خون


ماهی‌ها بهترین منابع غنی از امگا ۳ به حساب می‌آیند. ماهی سالمون، شاه ماهی، ساردین، آنچوی و روغن کبد ماهی از بهترین منابع امگا ۳ در غذاهای دریایی هستند. منابع  غنی از امگا ۳ را در دانه‌هایی همچون کتان و چیا و مغزهایی همچون گردو می‌توانید بیابید. اگر فکر می‌کنید که از منابع امگا ۳ در رژیم غذایی خود به اندازه کافی استفاده نمی‌کنید، می‌توانید به سراغ مکمل‌های امگا ۳ بروید اما برای این‌کار اول باید با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید سطح اسیدهای چرب امگا ۳ واقعا در بدن شما کم باشد.


 ضمن این‌که برای کاهش فشار خون یا به هر منظور دیگری که قصد مصرف قرص امگا ۳ را دارید، دقت کنید که مصرف را از دوزهای پایین شروع کنید تا ببینید که بدن شما چه واکنشی نشان می‌دهد. یعنی از همان اول به سراغ مصرف روزانه ۳ گرم امگا ۳ نروید و دوز مصرف را کم کم افزایش دهید.
در ضمن اگر فشار خون شما بالاست و از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید، مصرف بالای امگا ۳ می‌تواند به رقیق شدن خون منجر شود که خطرات زیادی دارد.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.