شروع ناامیدکننده سریال آمستردام

شروع ناامیدکننده سریال آمستردام

چرا سریال پرستاره جدید نمایش خانگی با بازی مهدی سلطانی، شهرام حقیقت‌دوست، مهدی پاکدل و مینا ساداتی، در قسمت اول نتوانست مخاطبان را با خود همراه کند؟

دنیای قلم -
چهارشنبه هفته قبل، از میان دو سریال جدید نمایش خانگی «آمستردام» و «پدر گواردیولا» که تبلیغات‌شان آغاز شده و قرار بود به صورت رایگان در پلتفرم تماشاخونه منتشر شوند، مجموعه «آمستردام» اولین ساخته مسعود قراگزلو به نمایش خانگی رسید و در تماشاخونه منتشر شد. این مجموعه سال 1400 جلوی دوربین رفت و فروردین 1401 نیز تیزر رسمی سریال منتشر شد. آن زمان قرار بود سریال «به زودی» منتشر شود، اما خبری از این مجموعه نشد. تا این که امسال خبر رسید پلتفرم تماشاخونه سریال قراگزلو را به صورت رایگان منتشر می‌کند. «آمستردام» مجموعه پربازیگری است و بازیگران خوش سابقه‌ای مانند مهدی سلطانی، مهدی پاکدل، شهرام حقیقت‌دوست، مینا ساداتی و هنگامه قاضیانی در آن ایفای نقش کرده‌اند، اما شروع ناموفق این مجموعه نشان داد که نمی‌توانیم به پربیننده شدن «آمستردام» امیدوار باشیم.


اتفاقات و فضایی غیرقابل باور


خراسان نوشت: سریال «آمستردام» شخصیت‌های متعددی دارد و قصه آن با محوریت یک خانواده روایت می‌شود. شخصیت اصلی داستان «شهاب» با بازی مهدی سلطانی، یک تولیدکننده بزرگ مواد مخدر است که دشمنان زیادی دارد و تشکیلاتی مافیایی برای خود دست و پا کرده است. کاراکتر «شهاب»، تشکیلات و اقدامات او و اطرافیانش، مخاطب را بیشتر به یاد آثار مافیایی و گانگستری هالیوودی می‌اندازد و برای مخاطب قابل باور نیست، بنابراین «آمستردام» در نقطه شروع از پس همراه کردن تماشاگر با قصه برنمی‌آید. علاوه بر فضای کلی سریال، به طور مشخص بعضی اتفاقات آن نیز برای مخاطب باورپذیر نیست. به عنوان مثال تصادفی که در گذشته و احتمالا به دستور «شهاب» برای قتل شریکش اتفاق می‌افتد، نمایش داده نمی‌شود و ناگهان شاهد خودرویی هستیم که ته دره افتاده و در حال سوختن است! جلوه‌های بصری ضعیف در این صحنه نیز، آن تصادف را بیش از پیش باورناپذیر جلوه می‌دهد. سریال تقریبا از نیمه، به 20 سال بعد (زمان حال) می‌آید، اما گریم کاراکتر «شهاب» و «باربد» (مهدی پاکدل) تغییر قابل توجهی ندارد و گذشت زمان را نشان نمی‌دهد.


معرفی ضعیف شخصیت‌ها


طبق آن چه در قسمت اول «آمستردام» دیدیم، قصه روایت شلخته و مبهمی دارد و شخصیت‌هایش نیز به درستی به مخاطب معرفی نمی‌شوند. تقریبا همه شخصیت‌های مهم سریال در قسمت اول وارد داستان می‌شوند، اما مخاطب از ویژگی‌های شخصیتی کاراکترها و روابط آن‌ها با یکدیگر اطلاعات زیادی ندارد. «آمستردام» تلاش کرده این حفره را در فیلم نامه، به وسیله نریشن شخصیت «شجاع» پر کند بنابراین اواخر سریال، این کاراکتر در قالب نریشن شروع به توضیح درباره گذشته شخصیت‌ها و خصوصیات آن‌ها می‌کند. «شجاع» نیز مانند دیگر شخصیت‌ها برای مخاطب مبهم است و معرفی کاراکترها توسط او، کمکی به همراهی مخاطب نمی‌کند.
ترکیب خوب بازیگران، بدون بازی‌های ویژه
ترکیب بازیگران «آمستردام»، ترکیب خوبی است و تا پیش از انتشار سریال می‌توانست به عنوان برگ برنده‌ای برای دیده شدن این مجموعه، روی آن حساب کرد، اما تجربه در سریالی مانند «میدان سرخ» نشان داده است که پرستاره‌ترین سریال‌ها نیز اگر نتوانند به واسطه قصه‌ای جذاب، توجه مخاطب را جلب کنند، با شکست و ناکامی مواجه خواهند شد. هنوز برای قضاوت درباره عملکرد بازیگران زود است، اما با توجه به کیفیت کار آن‌ها در شروع سریال، شاهد بازی ویژه یا جالب توجهی نبودیم. مینا ساداتی و روشنک گرامی نیز بازی‌ تصنعی و ضعیفی داشتند.
تماشاخونه اولین پلتفرمی است که سریال‌های اختصاصی‌اش را بدون نیاز به خرید اشتراک منتشر می‌کند و علت پخش تبلیغات مختلف در میانه سریال و به صورت زیرنویس نیز همین موضوع است. طبیعتا این پلتفرم با مجموعه‌هایی مانند «آمستردام» نمی‌تواند در رقابت با فیلیمو، نماوا و فیلم‌نت حرفی برای گفتن داشته باشد، اما بی‌شک پخش رایگان یک سریال؛ هرچند که رضایت مخاطبان را جلب نکند، تاثیر مهمی در دیده شدن آن خواهد داشت. سریال «پدر گواردیولا» اثر سعید نعمت‌ا... دومین مجموعه‌ای است که این پلتفرم به زودی منتشر خواهد کرد. باید صبر کرد و دید ساخته جدید نعمت‌ا... اوضاع را به نفع تماشاخونه تغییر خواهد داد یا خیر.

 

 

دیدگاه‌ها
احمدرضا 1402/04/12
تبلیغات وسط سریال آمستردام رو چطور هضم کنیم؟!

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.