آیا روغن زرد یا حیوانی مفیداست

آیا روغن زرد یا حیوانی مفیداست

در این مطلب به چند سوال رایج درباره فواید، مضرات، روش شناخت روغن زرد خوب و... اشاره کرده‌ایم

دنیای قلم -  تا چند سال روغن زرد تنها در بین نسل قدیمی طرفدار داشت اما چندسالی‌ است که طرفداران این نوع روغن تنها قدیمی‌ها نیستند. این فراورده حیوانی از چربی شیر گاو، گوسفند و بز به دست‌می‌آید، عمر زیادی دارد و طعم و کیفیتش تا حد زیادی به خوراک دام بستگی‌ دارد. از آن‌جا که روغن زرد برخلاف روغن‌های صنعتی و نباتی، چربی ترانس ندارد، از بیماری‌های قلبی-عروقی جلوگیری‌می‌کند. ما در این مطلب به 6 مورد از رایج‌ترین و مهم‌ترین سوال‌ها درباره روغن حیوانی پاسخ‌می‌دهیم.

 

  روغن زرد مناسب کدام پخت و‌پز است؟


روغن حیوانی به اصطلاح نقطه‌ دود بالایی دارد. این روغن می‌تواند تا دمای 250درجه سانتی‌گراد را تحمل‌کند و به همین‌ دلیل برای بیشتر مصارف پخت‌و‌پز مفید است.
 چربی‌های حیوانی طعم و تردی مطلوب را در محصول ایجاد می‌کنند و بهتر است از روغن حیوانی برای روش‌های پخت با حرارت بالا مانند سرخ‌کردن، تفت‌دادن و برشته‌کردن استفاده‌کنید.
 بیشتر اسیدهای چرب موجود در روغن حیوانی از نوع اشباع است که این ویژگی آن‌ها را  در برابر حرارت مقاوم می‌کند.


 کدام نوع روغن زرد بهتر است؟


کیفیت این چربی‌ها بین حیوانات مختلف متفاوت است. بوی روغن زرد گوسفندی بسیار قوی‌تر از بوی روغن گاوی است و به همین‌دلیل ممکن است با سلیقه خیلی‌ها جور درنیاید ولی افرادی که عطر و طعم اصیل را دوست دارند عاشق این نوع روغن هستند. روغن گاوی قیمت کمتری نسبت به گوسفندی دارد و همچنین هضم آن برای معده‌ راحت‌تر است. روغن زرد مخلوط هم با توجه به میزان مخلوط‌شدن هرکدام از روغن‌ها طعم ترکیبی از این دو روغن را دارد. طبع روغن گوسفندی سرد و روغن گاوی گرم است. به همین دلیل برای مصرف روغن زرد ابتدا باید مزاج خود را شناسایی کنید و سپس بر اساس مزاج خود برای مصرف روغن زرد تصمیم بگیرید.


 مصرف روغن زرد چه فواید و عوارضی دارد؟


روغن زرد نقش مهمی در عملکرد تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. همچنین تامین ویتامین‌های ضروری مانند a، d، e برای انجام عملکردهای حیاتی یکی از فواید مهم روغن زرد است. خواص ضدالتهابی را هم باید در زمره فواید روغن زرد گنجاند. البته مصرف بیش‌ از حد روغن زرد عوارضی را هم به دنبال ‌دارد.

روغن حیوانی


 هنگام خرید به چه نکاتی توجه‌کنیم؟


چند راهکار ساده و خانگی برای تشخیص روغن زرد وجوددارد که البته قطعی نیستند و می‌توان با آن‌ها تا حدی به خلوص روغن حیوانی پی برد.
روغن زرد خالص روی پوست دست سریع آب می‌شود و اگر انگشتان خود را به روغن آغشته کنید و به هم بمالید، روغن تا حد زیادی جذب پوست شما خواهد شد.
روغن اصل در دمای محیط نسبت به دمای یخچال و محیط‌های سرد، کمی شل‌تر می‌شود، یعنی اگر روغن را از یخچال خارج کردید و همچنان بعد از گذشت یک ساعت در دمای محیط سفت باقی ماند، مشخص می‌شود که روغن اصل نیست یا ناخالصی دارد. ضمن این‌که در دمای معمولی روغن زرد باید یک دست باشد، اگر بخشی از روغن باز شد یعنی ناخالص است.همچنین رنگ روغن حیوانی گاوی زرد و رنگ روغن حیوانی گوسفندی متمایل به سفید است. هنگام خرید روغن حیوانی به رنگ آن دقت کنید.


 روغن زرد برای چه کسانی خوب نیست؟


افرادی که مبتلا به اضافه‌وزن بالا، بیماری قلبی، کلیوی یا مشکلات مربوط به معده هستند، نباید از روغن زرد استفاده‌کنند. افراد مبتلا به بیماری هایی مثل یرقان یا کسانی که ناراحتی شکمی دارند هم  باید از روغن حیوانی اجتناب کنند چون ممکن است منجر به مشکلات عمده اندام ها شود. مصرف روغن زرد در ماه‌های اول بارداری، هنگام سرماخوردگی و خوردن آن با عسل توصیه‌نمی‌شود.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.