صبر سخت!

صبر سخت!

صبر مردم یك سرمایه استراتژیك است  كه باید آن را پاس داشت

دنیای قلم - جعفر گلابی:  به جز تندگویان و تندخویان و تندروان كه همیشه برای سخت‌ترین شرایط و غامض‌ترین مشكلات جواب قطعی و ساده و معمولا خشونت‌بار دارند برای همه ناظران و عاملان و منتقدان و علاقه‌مند به كشور هر روز و هر ساعت این سوال بیشتر خودنمایی می‌كند كه در برابر روند فرآیند معضلات و تراكم مشكلات چه باید كرد؟ البته این سوال تا زمانی كه در اذهان و افواه می‌چرخد مبارك است و چه بسا از پس فكرها و اندیشه‌ها و تضارب نظرها راه‌حل‌هایی پیدا شود و اجماعی ملی برای برون‌رفت از وضعیت سخت كنونی خصوصا در حوزه اقتصاد شكل بگیرد و صاحبان قدرت هم در این اجماع مشاركت اساسی داشته باشند. نگرانی آنجاست كه انبوه فشارها كه بخش اعظم و تاثیرگذار آنها معیشتی هستند بر تحمل‌ها غلبه كند جمعیتی را به این نتیجه برساند كه باید كاری برق‌آسا كرد و با تغییری یك‌شبه همه مشكلات را مرتفع ساخت.

 

اتفاقا همه القائات فرصت‌طلبان و بدخواهان بر این معنا استوار است تا مردمان تحت فشار از خود بی‌خود شوند و اندیشناكی خویش از آینده را فرو گذارند و به خیال برون‌رفت از شدت مشكلات فلك را سقف بشكافند و طرحی نو و معجزه‌آفرین دراندازند! دلار بالای 50 هزار تومان چونان نشانه‌ای گویا و همه‌شمول شرایط اقتصادی موجود را از كوچك‌ترین واحد‌های تولیدی و خدماتی و تجارتی تا بزرگ‌ترین بنگاه‌ها و كارخانه‌ها و وضعیت طرح‌های عمرانی را شرح می‌دهد و هر تحلیلگری را از توصیف شدت مشكلات خصوصا تنگنای معیشت اقشار آسیب‌پذیر بی‌نیاز می‌كند. متاسفانه مسوولان هم به جز ارایه كلیات و وعده‌های كوچك و بزرگ با مردم سخن نمی‌گویند و روشن نمی‌سازند چگونه و از چه راهی تورم فزاینده كنترل و به قول خودشان كاهشی خواهد شد؟ 

اگر واقعا از جایی كه بر اقتصاددانان پوشیده است قرار است گشایشی پدید آید چرا حداقل سربسته به آن اشاره نمی‌كنند و اگر قرار است تورم همچنان بتازد و حد یقفی برای آن متصور نیست چرا وعده‌های توخالی می‌دهند و با مردم صادقانه اوضاع كشور را بازگو نمی‌كنند؟ اینكه همه روزه مردم چون از خواب بیدار می‌شوند و برای كوچك‌ترین خرید‌ها شاهد قیمت‌های متفاوت می‌شوند خود مستقلا موجب تشویش اذهان است و روح و روان خلق را به جد می‌خراشد و به امیدها لطمه‌های بسیار می‌زند. در شرایط كنونی حتی از كسانی كه مشكلات را سطحی می‌دانستند و انتظار نشان می‌دادند كه بدون تغییرات عمیق در نوع سیاست‌ها امكان سامان دادن اوضاع وجود دارد سر به شكایت برداشته بعضا از دیگران تندتر شده‌اند. به عبارت دیگر گستره و عمق نارضایتی‌ها رو به تزاید است و هر روز كاربرد شعارها و وعده‌ها كمتر و احتمالا زمان برای اصلاح امور كمتر می‌شود. با این اوصاف چگونه كسی توان و جرات و شهامت آن را دارد كه از خلایق صبر بخواهد؟ در شرایط كنونی توصیه به صبر و تحمل از سخت‌ترین كارهاست و گوینده را آماج حملات سرزنش‌آسا می‌كند ولی مگر گزینه‌های مختلف جلوی پای‌مان هست كه هر وقت اراده كنیم توان انتخاب یكی از آنها را داشته باشیم؟

 

متاسفانه چنین نیست و به جز گزینه‌های حداكثری و پرخسارت یا صبر و تحمل آگاهانه و فعالیت‌های قانونی و خون جگر خوردن راهی جلوی پای‌مان نیست.  اگر مجموع شرایط و فشار حوادث كنار انتقادهای صریح و مشفقانه بتواند مسوولان و تصمیم‌گیران را متقاعد به تغییر جدی مسیرهای غلط بكند به تعبیری همه پیروز شده‌اند و خواهیم دید كه حتی صرف آغاز روندهای اصلاحی اثرات عظیم و گشایش‌های بی‌سابقه در زندگی مردم ایجاد خواهد كرد. همزمان با روشن شدن آثار منفی سیاست‌های غلط و خسارت‌های روزانه بر اثر اصرار غیرمنطقی تصمیم‌گیران بر روش‌های كلیشه‌ای و پرهیز از انعطاف‌های عقلانی فشار نخبگان، عالمان، اساتید و صاحبان نفوذ امكان مجاب كردن حاكمان به تغییرات مثبت را دور از ذهن نشان نمی‌دهد. در كنار صبر سخت و مشقت‌بار نباید از اصلاح امور ناامید شد و میدان را به افراطیون این سو و آن سوی ماجرا داد تا از طریق تخریب و خشونت بخواهند فیصله‌بخش همه بن‌بست‌ها و ناكارآمدی‌ها و تنگناها و تهدیدها شوند و اوضاع را صد درجه از اینكه هست بدتر كنند. موفقیت قطعی وابسته به آغاز تغییرات درونی و حفظ ایران و اولویت دادن به رفاه و آسایش و امنیت مردم است. انتخاب صبر و شكیبایی اگرچه سخت و طاقت فرسا است ولی تنها راه مثبت و نتیجه‌بخش و كم‌هزینه است و فعلا راه دیگری به چشم نمی‌خورد. مخاطب صبر مسوولانه و آگاهانه مردم ،مدیران كشورند كه آن را چون فرصتی بزرگ بنگرند و در اصلاح كژی‌ها زمان را از دست ندهند. صبر مردم یك سرمایه استراتژیك است كه باید آن را پاس داشت و نگذاشت كه بیگانگان آن را عبث نشان دهند. همچنان‌كه نباید از این صبر نجیبانه برداشت غلط صورت گیرد و تصور شود كه شكیبایی‌ها نوعی انفعال و رضایت در برابر هر نارسایی و ناكارآمدی و خطا و جفاست. صداقت و اذعان به كمبودها و پرهیز جدی از خودمحوری و منفعت‌پرستی و بدزبانی و درگیر نشدن با حاشیه‌ها و اكرام واقعی همه اقشار جامعه و نشان دادن اراده رفع عیب‌ها، صبر مردم را خردمندانه و مستدام خواهد کرد .


 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.