تفاوت علایم حمله قلبی با سو زش معده

تفاوت علایم حمله قلبی با سو زش معده

معمولا علایم حمله قلبی با رفلاکس معده اشتباه گرفته می شود، به بررسی این علایم پرداختیم

دنیای قلم -زینب سادات کسنوی : حمله قلبی معمولا زمانی رخ می‌دهد که انسدادی در شریان‌های کرونری وجود داشته باشد. یکی از مهم ترین دلایلی که باعث بروز این عارضه می‌شود، چربی خون یا همان کلسترول است اما  سوزش معده یا رفلاکس اسید هنگامی اتفاق می‌افتد که اسید از معده خارج و وارد مری و منجر به بروز علایم می‌شود. معمولا علایم حمله قلبی با رفلاکس معده اشتباه گرفته می‌شود. در ادامه به بررسی تفاوت‌های این علایم می‌پردازیم.


  علایم سوزش معده


  احساس سوزش در گلو: این نوع احساس سوزش معمولاً در قسمت بالای گردن ایجاد می شود و امکان دارد در اثر عمل بلعیدن تشدید شود.
  وجود طعم ترش یا تلخ در دهان: امکان دارد مواد غذایی که به طور کامل هضم نشده‌اند به همراه اسید معده وارد مری شوند و به قسمت پشت گلو برسند.
  دشواری در بلع غذا: امکان دارد بیمار احساس کند غذا در گلویش گیر کرده یا احساس خفگی کند. همچنین ممکن است پس از غذا خوردن در سینه احساس فشار وجود داشته باشد.
  سرفه مزمن: اگر اسید معده وارد مری شود امکان دارد باعث سرفه شود.
  خس خس سینه یا دیگر علایم مشابه آسم: رفلاکس اسید معده می‌تواند باعث شود که اسید معده وارد مری و سپس مجرای تنفسی و ریه‌ها شود و در نتیجه تنفس برای شخص دشوار و سرفه و خس خس سینه ایجاد می‌شود.


  علایم حمله قلبی


  تنگی نفس: در زمان حمله قلبی، احساس فشار در قفسه سینه می‌تواند نفس کشیدن را برای شخص دشوار کند.
  درد، خشکی یا بی‌حسی در قسمت فوقانی بدن: این علایم امکان دارد در یک یا هر دو دست، کمر، شانه‌ها، گردن، فک یا بخش فوقانی شکم ایجاد شود.
  عرق سرد: تعریق زیاد نوعی واکنش متداول بدن به استرس است. این واکنش به مغز اعلام می‌کند که بدن به نوعی با خطر و مشکل مواجه شده است.


  حالت تهوع یا استفراغ


  سرگیجه یا غش کردن: با پیشروی روند حمله قلبی و آسیب‌دیدگی بخشی از قلب، فشار خون افت می‌کندو  در نتیجه ممکن است سرعت جریان خون به مغز آهسته شود. این حالت می‌تواند سبب بروز سرگیجه یا از دست رفتن هوشیاری شود.


 تفاوت درد قفسه سینه


در بیشتر مواقع رفلاکس اسید باعث سوزش یا درد در قفسه سینه می‌شود. این احساس سوزش معمولاً در قسمت پشت جناغ سینه و در برخی مواقع در گلو ایجاد می‌شود. این نشانه معمولاً در مدت کوتاهی پس از غذا خوردن بروز می‌کند اما درد ناشی از حمله قلبی با سفتی، سوزش یا احساس فشار در قفسه سینه همراه است و به شانه‌ها، گردن یا دست‌ها مخصوصا دست چپ منتقل می‌شود.


 تفاوت زمان درد


زمان سوزش سر دل یکی دیگر از عناصر کلیدی است. درد قفسه سینه معمولاً ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می کشد تا کاهش یابد و اگر علامت حمله قلبی باشد، این مدت طولانی‌تر خواهد بود اما  رفلاکس اسید یا سوزش سر دل می تواند ساعت ها ادامه داشته باشد.


 تفاوت  حمله قلبی  در زنان


کارشناسان هشدار می دهند که در زنان علایم حمله قلبی ممکن است با علایم رایج، متفاوت باشد.  بروز حملات قلبی خاموش در زنان بیشتر است و معمولا در اولین حمله باعث مرگ آن‌ها خواهد شد. زنان بیشتر دچار حالت تهوع و خستگی می شوند و در کل احساس بی‌حالی پیدا می‌کنند.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.