خطرات آلودگی هوا برای قلب

خطرات آلودگی هوا برای قلب

یک مطالعه جدید در سنگاپور نشان می دهد که ذرات ریز موجود در هوا ممکن است باعث حمله قلبی ناگهانی شود ؛ خطر ی جدی که قابل پیشگیری است

دنیای قلم -زینب سادات کسنوی: بیشتر ما در هوای بی‌کیفیت نفس می‌کشیم که سالانه عامل میلیون ها مرگ زودرس در مناطق شهری و روستایی است.تقریباً یک دهه داده‌های جمع‌آوری ‌شده در سراسر سنگاپور نشان می‌دهد که افزایش غلظت ذرات ریز در هوا می‌تواند باعث ایست قلبی شود و این خبر نیاز به کاهش سطح آلودگی هوا در سراسر جهان را به حالت هشدار در می‌آورد.

 

 ذراتی 25 برابر کوچک تر از موی انسان


محققان به دنبال ذرات حداقل 25 برابر کوچک تر از عرض موی انسان به نام ذرات pm2.5 (با قطر 2.5 میکرومتر) بودند. اندازه کوچک آن‌ها به این معنی است که می‌توان آن‌ها را به راحتی استنشاق کرد و با بسیاری از مشکلات سلامت از جمله بیماری های خودایمنی مرتبط است.
جوئل آیک، اپیدمیولوژیست از دانشکده پزشکی duke–nus می‌گوید: «ما شواهد روشنی از ارتباط کوتاه مدت pm2.5 با ایست قلبی ارائه کرده ایم که یک رویداد فاجعه بار است که اغلب منجر به مرگ ناگهانی می شود.»


 کاهش آلودگی؛کاهش حمله قلبی داده های کافی وجود دارد که نشان


 می دهد غلظت روزانه pm2.5 به طور متوسط 18.44 میکروگرم بر مترمکعب است. محققان با آزمایش کاهش فرضی آلودگی هوا دریافتند که کاهش یک میکروگرم در مترمکعب با کاهش 8 درصدی در حوادث قلبی مرتبط است، در حالی که کاهش 3 میکروگرم در مترمکعب کاهش 30 درصدی را نشان می‌دهد.


 چه باید کرد؟


 این تیم تحقیق می‌گوید باید برای کنترل کیفیت هوا در مکان‌های آلوده  اقدامات بیشتری انجام شود. این اقدامات می‌تواند از کنترل تراکم ترافیک گرفته تا آتش سوزی های جنگلی و حذف ماشین‌های آلوده باشد.


 حذف فست فود، جایگزینی میوه و سبزیجات


تغییر عادات غذایی  در هوای آلوده بسیار موثر است.سعی کنید برای حفظ سلامتی خود میوه‌ها و سبزیجات تازه مصرف و از خوردن غذاهای ناسالم مانند فست‌فودها و غذاهایی با چربی بالا خودداری کنید.


 اضافه کردن لبنیات


همچنین مصرف حداقل دو لیوان شیر با چربی زیر 5/1 درصد و پنیر به دلیل داشتن فسفر، منیزیم، کلسیم و پروتئین باکیفیت، خنثی‌ کننده سموم به ‌خصوص سربی است که از سوختن بنزین و گازوئیل در هوا منتشر می‌شود و از جذب ریزمغذی‌ هایی از جمله کلسیم، آهن و روی در بدن جلوگیری می‌کند.


  ویتامین c


مواد غذایی حاوی ویتامین c نقش موثری در افزایش و تقویت سیستم دفاعی بدن دارند. از جمله مواد حاوی ویتامین c می توان به
  مرکبات
   فلفل سبز
  کلم بروکلی
  گل کلم
  گوجه فرنگی
  کیوی
  اسفناج
  طالبی
توت فرنگی و... اشاره کرد.


 مصرف روی و منیزیم مصرف مواد غذایی حاوی این ریزمغذی ها


مانند: نخود سبز، عدس و جوانه گندم و همچنین مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم مانند: غلات سبوس دار، لوبیا، سبزیجات( جعفری، کاهو، کلم) و مغزها (بادام، گردو و پسته) تاثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل آلودگی هوا دارند.


 مصرف سیر و پیاز


سیر و پیاز دارای آنتی اکسیدان‌های قوی هستند که نقش مهمی در کاهش خطر رادیکال های آزادی دارند که از هوای محیط وارد بدن می شوند .
منبع: sciencealert
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.