چطور کودک مسئولیت پذیر پرورش دهیم

چطور کودک مسئولیت پذیر پرورش دهیم

اگر می خواهید فرزند شما مسئولیت پذیر باشد این مطلب را بخوانید

دنیای قلم -والدین برای ایجاد، تقویت یا تکامل پشتکار و سرسختی در فرزندان‌شان چه‌ کارهایی باید انجام دهند؟


سیده‌زهرا جلیلی‌هاشمی| ‌ روان‌شناس : به‌طور قطع همه والدین آرزو دارند فرزند با اراده‌ای داشته باشند، زیرا چنین کودکانی قدرت فکری، استدلال و تصمیم‌گیری بیشتری خواهند داشت. کودکان بااراده می‌توانند اهداف و آرزوهایی برای آینده خود در نظر بگیرند، می‌توانند تصمیم بگیرند و روی تصمیم‌شان مصرانه بایستند و با تلاش و پشتکار در مسیر اهداف‌شان حرکت کنند. این کودکان می‌توانند در مقابل خواسته‌ها و تمایلات لحظه‌ای خود ایستادگی کنند و از احساسات منفی خود مثل اضطراب نمی‌ترسند و از آن فرار نمی‌کنند. کودکان بااراده، نظم رفتاری در خود ایجاد می‌کنند که در نتیجه آن می توانند کنترل زندگی‌شان را به دست گیرند، اما برای ایجاد، تقویت یا تکامل اراده، پشتکار و سرسختی در فرزندان‌مان چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟


 

یکسان‌ بودن رفتار والدین با کودک


والدین باید تلاش کنند تا رفتار یکسانی با کودک خود داشته باشند و در مسائل تربیتی کودک، اختلافات خود را وارد نکنند.
اگر پدر یا مادر در نتیجه طلاق و جدایی عاطفی و ... مسئولیت تربیت کودک  را به یک نفر از خودشان واگذار کرده‌اند، دیگری در این مسائل دخالت و سعی نکند او  را مقابل کودک خراب کند ،زیرا این قبیل رفتارها کودک را بر سر دوراهی قرار می‌دهد و ناخواسته دورویی و تزویر را به او  آموزش می‌دهد. این ویژگی‌های ناپسند، اراده را در کودک نابود می‌کند.

کودک


پایبند بودن به اصول ‌اخلاقی


برای این که فرزندتان به شما اعتماد کند، به وعده‌هایی که به فرزندتان می دهید حتما عمل کنید و همیشه با او صادق باشید تا او از شما حس مسئولیت و پایبندی به عهد را بیاموزد. فرزندی که مسئولیت‌پذیر باشد، قطعا اراده  و پشتکارش در انجام هر کاری، شما را شگفت‌زده خواهد کرد.


چشاندن طعم تلاش به کودک


شاید بگویید که تلاش کردن که آموزش نمی‌خواهد، چراکه کودک  از همان ابتدای کودکی ،خودش به اندازه کافی تلاش می کند. درست است که کودک برای هر چیز کوچکی بارها تلاش می‌کند و به قول شما به اندازه کافی اهل تلاش است، اما متأسفانه ما پدر و مادرها با به کار گیری برخی شیوه‌های تربیتی اشتباه، ذوق تلاش و پشتکار را در او کور می‌کنیم، بنابراین  همه چیز را به راحتی در اختیارش قرار ندهید و اجازه دهید که او برای به دست آوردن بعضی چیزها زحمت دست دراز کردن و برداشتن را متحمل شود. برای مثال، در حالی که کودک‌مان با ذوق و شوق از این که می‌تواند چهار دست و پا روی زمین حرکت کند، دارد خودش را به سمت اسباب‌بازی مورد علاقه‌اش می‌کشاند، ما با یک اشتباه راهبردی، اسباب‌بازی را به دستش می‌دهیم و به خیال خودمان لطفی هم به او می کنیم ! غافل از این که لذت اصلی برای کودک ما همان مسیر رفتن به سمت اسباب‌بازی بوده است نه خود اسباب‌بازی. بنابراین یکی از مهم‌ترین راهکارها برای تربیت کودکانی با پشتکار آن است که به آن‌ها فرصت چشیدن طعم تلاش را بدهیم.


داستان گفتن برای کودک با موضوع تلاش


داستان‌هایی با موضوعات قهرمانی و تلاش و پشتکار برای رسیدن به اهداف الگوهای مثبت‌ اخلاقی و رفتاری را برای کودک‌تان تعریف کنید، چون به صورت ناخودآگاه در بیشتر شدن اراده او تاثیر مثبت دارد. همچنین تلاش کنید به فرزندتان آموزش دهید احساسات و هیجاناتش را بشناسد و به او کمک کنید تا به جای سرکوب‌ کردن ترس، ناراحتی‌ و اضطراب و نگرانی‌هایش با آن ها کنار بیاید و بر احساساتش کنترل و نظارت داشته باشد.


 سپردن مسئولیت‌هایی به او


این روزها بعضی والدین به‌ دلیل  پرورش نسلی از بچه‌ها که به اصطلاح لوس، نازپرورده‌ و خودمحق‌بین هستند و برای مواجهه با واقعیت‌های بزرگ سالی، آماده نیستند، با مشکلات زیادی مواجه اند، بنابراین برای پدر و مادرها تربیت کودکی بااراده اهمیت دارد. والدین باید به تدریج و از همان روزهای آغاز شکل‌گیری شخصیت کودک به او بیاموزند که کارهای مربوط به خود مانند پوشیدن کفش، شانه کردن مو، مسواک زدن، جمع‌آوری لوازم بازی و ... را خود انجام دهد. در ضمن، حس همکاری و تعاون هم با آب دادن به گلدان‌ها، کمک کردن در چیدن سفره یا جمع کردن آن در او ایجاد خواهد شد. نکته مهم این جاست که در ابتدا توان و انرژی کودک‌تان را در نظر بگیرید و سپس مسئولیت‌هایی را به او بسپارید که می‌دانید از عهده آن ها برمی‌آید و توان انجام آن‌ها را دارد.

 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.