عوارض جدی و شدید کمبود زینک در بدن

عوارض جدی و شدید کمبود زینک در بدن

مهمترین عوارض کمبود زینک در بدن را اینجا بخوانید

دنیای قلم -زینک در فعالیت بیش از 300 آنزیم مهم بدن موثر است و باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می‌شود؛ از طرفی کمبود آن مشکلاتی مثل خستگی ناباروری و کاهش وزن را در پی دارد.


زینک یا روی عنصر بسیار مهمی برای سلامتی و حفظ کارکرد اعضای بدن است. عنصری که باعث سلامت پوست، مو، دندان، ناخن و از همه مهم‌تر افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود و با تاثیر روی عملکرد 300 آنزیم که هرکدام با واکنش‌هایی سلامت و عملکرد بهتر بدن را تامین می‌کنند، نقش مهمی در سلامتی ما دارد. بنابه آمار سازمان بهداشت جهانی 31 درصد مردم جهان با کمبود زینک مواجه اند. مصرف کم پروتئین به ویژه گوشت قرمز و سبک زندگی باعث می‌شود با کاهش زینک در بدن، سلامت ما با خطر جدی مواجه شود. در ادامه به عوارض کمبود این عنصر، علایمش و راه‌های تامین آن برای بدن می‌پردازیم.

 

    عوارض کمبود زینک


کمبود زینک در بدن می‌تواند عوارض متعددی داشته باشد مثل بهبود دیرهنگام زخم‌ها، خستگی، ناباروری، کاهش میل جنسی و افزایش احتمال ابتلا به سندروم روده تحریک پذیرو.... البته بروز هرکدام از این عوارض در فرد به‌طور مشخص نمی‌تواند ناشی از کمبود زینک باشد اما احتمال آن‌که رابطه جدی بین این عوارض و کمبود زینک باشد، وجود دارد  و باید سریع با مشورت پزشک برای رفع نگرانی اقدام کنید.


     علایم مهم کمبود زینک


کمبود زینک به اشکال مختلف ظهور و بروز پیدا می‌کند مثل ریزش مو، نقطه‌های سفید روی ناخن، کدر شدن دندان، بوی بد دهان، التهاب لثه و حتی پوکی استخوان. در مواردی هم باعث کاهش اشتها و کمبود وزن می‌شود. بنابراین تامین زینک به ویژه برای خانم‌های باردار و در سنین باروری بسیار ضروری است.


     راه‌های تامین زینک بدن


هر فردی متناسب با سن و جنسیت به مقدار مشخصی از زینک نیاز دارد و بیشتر از آن می‌تواند عوارضی مثل تب، سرفه، درد معده و بروز مشکلاتی برای پروستات را در پی داشته باشد. به‌طور مثال کودکان زیر یک سال حدود 3 میلی‌گرم در روز4 تا 8 سال 5 میلی‌گرم و 9 تا 13 سال به 8 میلی‌گرم زینک در روز نیاز دارند و بیشتر از آن نه‌تنها مفید نیست بلکه ضررهایی هم دارد. اما غلات، حبوبات، تخم‌مرغ، کاکائو و گوشت قرمز و سفید منابع خوبی برای زینک هستند. مکمل‌های دارای زینک را هم صرفاً با نظر و تجویز پزشک مصرف و دستورالعمل مربوط به آن‌را با دقت رعایت کنید.   
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.