سیاوش چراغی‌پور از تجربه حضور در سریال «جیران» می‌گوید

سیاوش چراغی‌پور از تجربه حضور در سریال «جیران» می‌گوید

سیاوش چراغپور از تجربه بازی در سریال جیران می گوید

دنیای قلم -سیاوش چراغی‌پور بیشتر با نقش‌های کمدی و طنز در ذهن مخاطبان ماندگار شده است. سریال‌های «لیسانسه‌ها» و «بچه مهندس» در تلویزیون و فیلم  «جهان با من برقص» در سینما از آثار محبوب کارنامه این بازیگر هستند. چراغی‌پور این روزها با سریال «جیران» در نمایش خانگی حضور دارد و فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» را نیز آماده اکران دارد. به بهانه سریال «جیران»، گفت‌وگویی با این بازیگر داشتیم که در ادامه می‌خوانید.
برای آشنایی با نقش «کوچول خان» چه کردید، اطلاعات لازم در فیلم نامه بود یا خودتان هم مطالعه داشتید؟
ویژگی شخصیت‌های تاریخی این است که آدم می‌تواند به تاریخ، فرم و شکل‌گیری آن دوره، آدم‌ها، روابط‌ و شخصیت‌هایشان به لحاظ روان شناسی و جامعه‌شناسی مراجعه کند. ما به دلایل مختلف نمی‌توانیم بسیاری از اتفاقات، روابط و رفتار شخصیت‌ها را درست مانند آن چه که بودند به اجرا دربیاوریم، به همین دلیل ویژگی چنین کارهایی این است که بتوانی شخصیت، اتفاقات و دوره تاریخی را بگیری و در اوضاع و احوال فعلی بازی کنی که این تنها به کمک بازیگر امکان ندارد، حتما باید با حمایت، همفکری کارگردان و ایده‌های خودت اتفاق بیفتد. نقش را دوست داشتم و پیشنهادهای خودم را برای موقعیت‌های مختلف به آقای فتحی ارائه می‌دادم، ایشان هم پیشنهاد را بالا و پایین می‌کردند، گاهی قبول می‌کردند و گاهی به دلایلی نه. بخشی از ماجرا هم در ذات قصه نهفته بود و نویسنده شخصیت‌ها و موقعیت را طوری تعریف کرده که چیز پنهان و پیچیده‌ای باقی نمی‌گذارد.
پیشنهادهایی که اشاره کردید با مطالعه فیلم نامه به ذهن‌تان می‌رسید یا با مطالعه و تحقیق؟
حاصل هر دو بود. مثلا آدم هنگام مطالعاتش به ضرب‌المثل‌هایی در دوره‌ای تاریخی می‌رسد و فکر می‌کنی در موقعیت خاصی در قصه اگر این ضرب‌المثل یا چیزی شبیه آن را   مطرح کنی شاید اثربخشی اتفاق را بیشتر کند. گاهی من پیشنهاد می‌دادم و در قصه نبود، گاهی هم در قصه وجود داشت و با توجه به موقعیت‌های قبل و بعد از سکانس مطرح می‌شد. خود آقای فتحی هم این طور هستند، با این که یکی از نویسندگان کار به حساب می‌آیند معمولا در مواجهه با هر سکانس چیزهایی را که به ذهن شان می‌رسد کم و زیاد می‌کنند و این اصولا جزو ویژگی‌های کارگردانی آقای فتحی و کارگردان خلاق است.
ارتباط شخصیت شما و شخصیت «عزیز آغا» با بازی آقای نیکخواه بامزه از آب درآمده. تعامل‌تان با ایشان چطور بود؟
من و آقای نیکخواه رابطه دوستانه و صمیمانه‌ای با هم داریم و در کارهای تلویزیونی هم سابقه همکاری داشتیم. نوع نگاه طنزمان به سینما و تلویزیون با یکدیگر مشابهت دارد. مجموع این‌ها باعث می‌شد که با هم موقعیت‌های جذاب و شیرینی را در تحلیل سکانس‌ها به دست بیاوریم. در تمرین‌هایی که داشتیم ناگهان ذهن‌ جفت‌مان به این سمت می‌رفت که بتوانیم حال خوب و بانمکی به اتفاق و قصه بدهیم، به آقای فتحی پیشنهاد می‌کردیم و ایشان هم می‌پذیرفتند. خیلی از موقعیت‌های بانمک دونفره در فیلم نامه وجود نداشت و حاصل پیشنهادهای بنده و آقای نیکخواه بود.
عده‌ای از مخاطبان از ظاهر و دیالوگ‌های امروزی شخصیت‌ها انتقاد کردند، نظر شما چیست؟
شخصا مشکلی با این موضوع ندارم، چون اصولا کار تاریخی برداشت و روایت کارگردان از تاریخ است، نه این که بخواهد عین تاریخ را نشان بدهد، مگر این که دلیل خاصی داشته باشی و لازم باشد که برای روایت واقعه‌ای تاریخی به بیان، فرهنگ و پوشش وفادار بمانی. تصاویری که از زنان قاجار می‌بینیم با زیبایی‌شناسی امروز ما متفاوت است، اگر نه فقط آقای فتحی بلکه هر کارگردان دیگری زنانی با آن نوع آرایش را نشان می‌دادند خود مردم اعتراض نمی‌کردند؟ نمایش آن پوشش هم که به دلیل خطوط قرمز امکان‌پذیر نیست. اصلا قصد نقد یا طرفداری ندارم، فقط واقعیت قضیه را می‌گویم. به لحاظ گفتار هم سلیقه من همین تکنیکی‌ است که الان وجود دارد. یک محاوره‌ای که بتوانی با استفاده از اصطلاحات، واژه‌های خاص و کلیدی مربوط به آن دوره قاجار، اما با بیان امروزی در ارتباط با مخاطب ات موفق‌تر باشی.
شما بیشتر نقش‌های کمدی بازی کردید اما در آخرین فیلم‌تان «ملاقات خصوصی» نقش جدی و متفاوتی داشتید، این تجربه چطور بود؟
گرچه به دلیل نیاز جامعه به این فضا، ذات سلیقه‌ام نقش‌های طنز و کمدی است، اما به عنوان یک بازیگر هیچ‌وقت دوست ندارم خودم را در یک قالب ببندم. دوست دارم نقش‌های منفی، مثبت، خاکستری، طنز و تراژیک را تجربه کنم، اما حتی اگر نقش‌های جدی، تراژیک و منفی هم انتخاب کنم، سعی می‌کنم یک وجهی به آن نگاه نکنم، همیشه نقش‌ها را چند وجهی می‌بینم. مثلا در همین «ملاقات خصوصی» سعی کردم یک بار کمدی و طنز ظریفی بیاورم که خیلی یک بُعدی نباشد.
در این فیلم، فیلم‌های کوتاه و سریال تلویزیونی با آقای هوتن شکیبا همبازی بوده‌اید، نظرتان درباره ایشان چیست؟
هوتن شکیبا یکی از جوانان بسیار پرشور و عاشق بازیگری در دوره ماست. جوان بسیار زحمت کشی است، سال‌ها در تئاتر کار کرده و خود من افتخار همبازی بودن با ایشان را داشته‌ام. در حال کسب تجربه در حوزه‌های مختلف است و به هیچ‌وجه خودش را محدود نمی‌کند، بی‌پروا و بسیار باجسارت است. این ویژگی‌ها برای یک بازیگر به ویژه بازیگر جوان، لازم است. یک ویژگی خاص هوتن شکیبا هم شخصیت اخلاق‌مند اوست، هوتن بسیار حرفه‌ای و بااخلاق است، با دل و جان کار می‌کند و برای بازیگر نقش مقابلش وقت می‌گذارد. به همان اندازه که به کیفیت کار خودش فکر می‌کند، به کیفیت کار بازیگر مقابلش هم فکر می‌کند، همفکری و کمک می‌کند. فقط خودش را نمی‌بیند و همواره فضای عمومی کار را می‌بیند.

نویسنده : مائده کاشیان
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.