ابرپروژه‌هایی برای تهران1401

ابرپروژه‌هایی برای تهران1401

علیرضا زاکانی مهم‌ترین پروژه‌هایی را که سال آینده به اجرا درمی‌آیند تشریح کرد.

دنیای قلم -علیرضا زاکانی به مناسبت روز شهردار، از ابرپروژه‌ها و پروژه‌های کوچک‌مقیاس صحبت کرد. شهردار تهران که در برنامه تلویزیونی «سلام صبح بخیر» حضور پیدا کرده بود، از 5پروژه به عنوان ابرپروژه یاد کرد؛ پروژه‌هایی مانند اتصال بزرگراه شهید صیادشیرزای به بزرگراه آزادگان با احداث یک تونل 2طبقه، بهره‌برداری از بزرگراه شهیدشوشتری و اتصال یادگار امام به جاده ساوه. شهردار تهران همچنین از تکمیل مترو تا سال1405 و جمع‌آوری 10هزار و۵۰۰ معتاد متجاهر از سطح شهر به عنوان ابرپروژه یاد کرد. در عین حال، زاکانی درباره وضعیت حمل‌و‌نقل عمومی نیز گفت: «تهران به ۷هزار اتوبوس نیاز دارد. در ابتدای این دوره ۲هزار و ۲۲۵اتوبوس تحویل ما شد و ما  ۱۷۵دستگاه اتوبوس خریدیم و اضافه کردیم. همچنین حدود ۵۰۰دستگاه را با تعویض مخازن مورد بازسازی قرار داده‌ایم. در کنار آن نیز برای سال آینده هزار و ۳۵۰ اتوبوس بازسازی می‌شوند و هزار دستگاه نیز وزارت کشور خریداری می‌کند. علاوه بر این، برای شهریور سال آینده قرارداد ۵۰دستگاه اتوبوس برقی را برای تردد از میدان جمهوری تا بهارستان بسته‌ایم.»  او ادامه داد: «در مجموع به این ظرفیت‌ها سال 1400 ۶۵۰دستگاه و سال بعدتر ۲۴۰۰اتوبوس اضافه می‌شود و ظرفیت اتوبوس‌ها تا یک‌سال‌ونیم دیگر بیش از ۲برابر می‌شود. در کنار این اقدامات ۲۱۰خط اتوبوسرانی را بازبینی کرده و توسعه خواهیم داد.» 

شهردار تهران درباره مترو عنوان کرد:‌ «در مترو ۷خط فعال داریم که ۲هزار و ۵۰۰واگن لازم دارند. در حال حاضر ۱۵۰۰واگن داریم که ۱۱۰۰واگن آن در حال ارائه خدمات هستند و مابقی از رده خارج هستند. ضمن اینکه دوسوم  این واگن‌ها نیاز به اورهال دارند.» او گفت: «خرید ۶۳۰واگن از طریق فاینانس برنامه‌ریزی شده و با تمهیدات نرم‌افزاری تصمیم داریم سرفاصله قطارها را  کمتر کنیم.» 
زاکانی با اشاره به اینکه در میادین میوه‌وتره‌بار قیمت‌ها ۴۰درصد کمتر است، گفت: «تعداد این میادین در ابتدای این دوره ۲۶۳میدان بوده و در ۶ماه و ۱۴روزی که بر سرکار آمدیم،  ۳۱میدان به آن اضافه کردیم. تلاش می‌کنیم برای سال آینده ۱۰۰مورد و سال۱۴۰۲ نیز  ۱۰۰میدان دیگر اضافه شود تا سرجمع میادین را به ۵۰۰برسانیم.» 
او همچنین از خرید بی‌واسطه از کشاورزان در سال آینده خبر داد و یادآور شد: «۱۰قلم کالا را هم برای سال آینده مستقیم از کشاورز خریداری می‌کنیم و واسطه‌ها را حذف خواهیم کرد تا قیمت‌ها تقلیل پیدا می‌کند.» شهردار تهران اضافه کرد: «برای سال بعد از آن یعنی ۱۴۰۲ نیز برنامه داریم تا تمام اقلام را مستقیم از تولیدکنندگان و بدون واسطه خریداری کنیم. البته ما در شهرداری به این موضوع نگاه انتفاعی نداریم. روزانه ۲۰۰تن مرغ توزیع می‌کنیم،  ۱۵۰کانکس یخچال‌دار هم داریم که بتوانند در افزایش خدمت به مردم کمک کنند. ضمن اینکه روزانه  ۳۰تن گوشت توزیع می‌کنیم  که ۱۵ تا ۲۰درصد زیر قیمت بازار است.» 

ابرپروژه‌هایی برای تهران1401
علیرضا زاکانی با پرداختن به اهمیت مسکن در کاهش هزینه زندگی شهروندان گفت: «سال۹۰ تا ۹۱ به صورت  میانگین بالغ بر ۳۰هزار پروانه صادر می‌شد اما امسال ۴هزار و ۵۰۰ پروانه صادر شده و میزان آن به یک‌هفتم رسیده است. ما با تاسیس یک قرارگاه جهادی ۱۸۰هزار واحد یعنی ۶برابر میزان ساخت امسال را هدف‌گذاری کردیم. البته در این مسیری که دنبال می‌کنیم در طرح  جهش مسکن برای شهرداری‌ها وظیفه‌ای دیده نشده، اما ما با وزارت راه و شهرسازی تفاهم کردیم که در بافت فرسوده و زمین‌های ذخیره شهری لکه‌گذاری‌هایی برای ساخت  ۱۸۰هزار واحد انجام دهیم.» 
شهردار تهران درباره وضعیت کودکان کار عنوان کرد: «کودکان خیابانی و متکدیان، مرحله بعدی این اقدامات خواهند بود. برای کارآمدی این کودکان مکان‌های بزرگی در نظر گرفته شده از جمله اینکه  ۱۰هزار متر سوله آماده می‌شود تا  بتوانیم چهره شهر را تغییر دهیم. دره فرحزاد نیز در مسیری قرار گرفته که تبدیل به یک بوستان و بخش سوم بوستان نهج‌البلاغه شود.» شهردار پایتخت با پرداختن به موضوع تاکسی‌های تهران هم گفت: «۷۸هزار تاکسی و ون داریم که بالغ بر ۵۰درصد آنها فرسوده‌اند تصمیم داریم سالیانه ۱۰هزار مورد آن را نوسازی کنیم.»  زاکانی در ادامه عنوان کرد: «برای تحکیم گلوگاه‌ها، لایحه‌ای به شورا دادیم تا بتوانیم سازمان فناوری‌های نوین را در شهرداری راه‌اندازی کنیم. بنا شد این لایحه با حضور بنده در شورا مطرح و تصمیم‌گیری شود. در بحث فناوری در حوزه پسماند تحقیقات جدی را دنبال کرده‌ایم. این طلای کثیف ۴۵۰۰میلیارد ارزش دارد اما ما هزار میلیارد پول می‌دهیم تا جمع شود و این مسأله برای ما باخت است بنابراین مسیری را دنبال می‌کنیم تا با فناوری‌های جدید سوخت و انرژی و مواد قابل مصرف را از آن تامین کنیم و مواد دفعی حداقلی داشته باشیم. در دیگر حوزه‌ها مانند ترافیک، حمل و نقل، عمران، محیط‌زیست  و سایر حوزه‌ها نیز فناوری قابل استفاده خواهد بود.»
شهردار تهران درباره مجوزهای ساخت در شهرداری و مشکلات آن گفت:‌ «۷ تا ۱۰ماه زمان صدور پروانه در شرایط فعلی است، بنابراین از روزهای اول کل این فرایند را استخراج کردیم و با در نظر گرفتن همه شرایط،  از اردیبهشت سال آینده این زمان به زیر 2ماه تقلیل پیدا می‌کند. این مسئله از طریق مصوبات شورا   گره‌گشایی می‌شود.» 

5ابرپروژه مهم شهرداری برای سال آینده
از یادگار امام تا جاده ساوه


در غرب تهران بزرگراه یادگار امام(ره)، که تا جاده ساوه به سمت غرب می‌توانیم آن را ادامه دهیم. این مسأله در دستور کار است و طی 3سال انجام خواهد شد. از سال1401 نیز عملیات احداث این ابرپروژه را شروع خواهیم کرد. 

بهره‌برداری از پروژه شهیدشوشتری 


پروژه بزرگراهی شهیدشوشتری،که بهره‌برداری از آن یک‌ونیم درصد بار ترافیک کل تهران و پنج‌ونیم درصد ترافیک شرق شهر را کاهش می‌دهد و ظرف ۴سال در دستور کار قرار دارد. در کنار این موارد اصلاحات تقاطعی در بزرگراه‌ها را خواهیم داشت. ۹۸تقاطع را شناسایی کرده‌ایم که اصلاح آنها ۷۰۰کیلومتر راه مردم را نزدیک‌تر می‌کند و البته  ۳هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.

 از صیاد شیرازی به آزادگان 


در یک ابرپروژه قرار است، بزرگراه شهید صیاد شیرازی(میدان سپاه) به بزرگراه آزادگان متصل شود. عملیات احداث این پروژه زیر زمین انجام می‌شود؛ یعنی یک تونل 2طبقه خواهد شد که از ادامه بزرگراه صیادشیرازی به بزرگراه آزادگان می‌رسد. این پروژه هم در بودجه آمده و در دستور کار شهرداری قرار دارد. 

 جمع‌آوری 10هزار و ۵۰۰معتاد متجاهر 


از ۴ماه پیش قرارگاه اجتماعی را راه‌اندازی کردیم که در آن عملا با همه دستگاه‌ها از جمله استانداری، ناجا، سپاه و بسیج،  بهزیستی، کمیته امداد، دادستانی، دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و..‌. به صورت منظم هر هفته جلسه‌ای تشکیل دادیم. به‌طوری‌که در مناطق ۲، ۴، ۵، ۱۲، ۱۵، ۱۶ و ۱۹ قرارگاه تشکیل شد. نتایج این قرارگاه این بود که از حدود ۱۰هزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر جمع‌آوری شده، حدود  ۶هزار و ۳۰۰نفر به مراکز ماده۱۶ منتقل شدند.  این روند سال آینده ادامه می‌یابد.

 تکمیل مترو تا 1405


در برنامه سوم تکمیل مترو تا سال ۱۴۲۰ پیش‌بینی شده و ما سقف ۵ساله برای آن در نظر گرفته‌ایم؛ یعنی باید تا سال ۱۴۰۵ مترو تکمیل شود. بنابراین می‌خواهیم یک تحول و انقلاب در حوزه حمل و نقل شهر داشته باشیم.

منبع: همشهری
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.