كارهای گران دولت سیزدهم

كارهای گران دولت سیزدهم

یادداشت محمد مهاجری درباره 6 ماهه شدن دولت سیزدهم را بخوانید.

دنیای قلم -امروز، دولت سیزدهم 6 ماهه شد. این مدت نه برای مردم به چشم برهم‌زدنی گذشته نه برای دولت و رییس آن كه قطعا بسیار سخت و ناگوار بوده است.
بخشی از این ناگواری كاملا خود ساخته است مانند به‌كار نگرفتن مدیران كارآمد و آزمون پس‌داده، به اسم «جوان‌گرایی» دست و پای دولت را در پوست گردو گذاشته است. بخشی هم به‌ خاطر شرایط جهانی و منطقه‌ای و داخلی است. كشور ما هر چند بیش از چهل سال است كه در «شرایط كنونی» قرار دارد، اما در ماه‌های اخیر، شرایطش «كنونی‌تر» است. تحریم‌های كمرشكن، مطالبات انباشته و ضعف برخی مدیریت‌های گذشته، می‌طلبید كه مدیرانی به مراتب قوی‌تر از دولت‌های گذشته برای تصدی امور برگزیده شوند. این اتفاق را در سطح وزرا شاهد نبودیم مگر به صورت محدود كه آن هم به دلیل ناهماهنگی مجموعه تیم دولت (و به طرز خاص در حوزه اقتصاد) به هدررفت انرژی‌ها تبدیل شد، حال آنكه انتخاب وزیران دانشمند و كارآمد می‌توانست سینرژی (هم‌افزایی) در هیات دولت بیافریند و اوضاع را از آنچه كه هست و بود بهتر سازد.  مكررا از حامیان دولت می‌شنویم كه این‌قدر انتقاد نكنید و فرصت بدهید. در ادامه هم می‌گویند دولت سیزدهم مشغول آواربرداری است و همین كار، مدت‌ها طول می‌كشد. چنین سخنی بیش از آنكه واقعی باشد راهی است برای توجیه ناكارآمدی مدیران جدید كه سختی‌ها را بسیار بزرگ‌تر از آنچه هست نشان دهند و برای حل آنها زمان بخرند. به علاوه، دولت سیزدهم با مشكل دیرینه‌ای كه قبلی‌ها را آزار می‌داد، مواجه نیست و انتظار می‌رفت با «یكدست شدن قوا» مزاحمت‌ها و تداخل‌ها كنار برود و رفت. به‌ خاطر داریم كه آقای رییسی در سال پایانی دولت آقای روحانی، در سفرهای استانی، هر هفته چند كارخانه تعطیل‌شده را افتتاح می‌كرد! اما امروز رییس فعلی قوه قضاییه هیچ مداخله‌ای در كار دولت نمی‌كند و به جای كارهای نمایشی و راه‌اندازی بنگاه‌های صنعتی به كار خود مشغول است و به همین دلیل هم به نهادی امیدبخش تبدیل شده. 

با این‌ حال افزایش حجم نقدینگی، استقراض از بانك‌ها، گرانی ارزاق از قبیل گوشت و برنج و حبوبات و سایر مواد غذایی، ادامه نابسامانی بورس، فشل بودن در مبارزه با امیكرون و... جامعه را آزار می‌دهد.  مجموعه این ناكارآمدی‌ها نشان می‌دهد دولت هنوز خودش را پیدا نكرده و آنچه كه در ابتدا «آسان» نموده بود اینك با «مشكل‌ها» مواجه شده است.  با این آرزو كه 6 ماه بعدی دولت رییسی مانند 6 ماه اول نباشد، به كار بستن این بیان سعدی كه «به كارهای گران، مرد كاردیده فرست» می‌تواند مفید واقع شود.
منبع: اعتماد
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.