با این خوراکی ها از کبد محافظت کنید

با این خوراکی ها از کبد محافظت کنید

بهترین روش برای سالم نگه داشتن کبد را اینجا بخوانید

دنیای قلم -اگر می خواهید یک رژیم غذایی داشته باشید که کبدتان چرب نشود و سالم بماند حتما باید توصیه های پزشکان را مطالعه کنید. 
دکتر شهرام آگاه با بیان اینکه کبد ارگانی اصلی است که متابولیسم بدن را کنترل می‌کند، گفت: این عضو حیاتی بدن مجموعه‌ای از قند، چربی و پروتئین‌ها را که در سیستم گوارشی جذب شده‌اند، از طریق عروق جذب و با فعل و انفعالاتی تبدیل به مولکول‌های دیگر کنند که بعضی در کبد ذخیره و برخی نیز با هم تلفیق می‌شوند و شکلی جدید ایجاد می‌کنند.

وی اضافه کرد: بسیاری از سمومی که وارد دستگاه گوارش می‌شوند، از طریق عروق وارد کبد می‌شوند و کبد کار تصفیه آنها را عهده‌دار است؛ بنابراین کبد می‌تواند نخستین محل برای بسیاری از تاثیرات فعل و انفعالات متابولیسم بدن باشد.

بیشتر بخوانید : برای پاکسازی کبد چه کنیم

 

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از موادی که می‌تواند به کبد رسوب کرده و این عضو را تحت تاثیر قرار دهد چربی‌ها هستند، افزود: به طور معمول چربی جزو مواد هضمی در مواد غذایی هستند که به صورت اسید چرب آزاد از طریق عروق پورت وارد کبد می‌شوند.

این فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان در پاسخ به این سوال که بهترین رژیم غذایی برای درمان کبد چرب کدام است، توضیح داد: بهترین رژیم غذایی برای کبد چرب به طور کلی رژیم غذایی کم کالری است، چراکه مصرف غذای پرکالری و پرچرب می‌تواند کبد چرب را بدتر کند.

آگاه، در خصوص برخی رژیم‌های غذایی که این روزها در سایت‌های اینترنتی توصیه می‌شود نیز گفت: در مورد نوع رژیم‌هایی که توصیه می‌شود یکی از بهترین رژیم غذایی برای کبد چرب رژیم غذایی مدیترانه‌ای است، چراکه این رژیم حاوی انواع سبزی و میوه‌های فراوان و البته با چربی روغن زیتون است.

وی ادامه داد: مصرف گوشت قرمز در رژیم مدیترانه‌ای بسیار کم و بیش از دو بار در هفته نیست و مصرف گوشت سفید به ویژه ماهی و محصولات دریایی در واقع جایگزین مصرف گوشت قرمز شده است.

بیشتر بخوانید : مفیدترین توصیه‌ها برای درمان کبد چرب

کبد چرب

این فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان در ادامه در پاسخ به این سوال که مصرف چه میوه‌هایی توصیه می‌شود نیز گفت: برخی میوه‌ها و سبزیجات کالری و قند کمی دارند برعکس برخی میوه‌ها و سبزیجات قند فراوان دارند، به عنوان مثال انگور و خربزه قند فراوانی دارند و این قند می‌تواند کالری فراوانی به بدن برساند و کبد چرب را تشدید کند.

وی افزود: به جای اینها کالری برخی میوه‌ها و سبزیجات کم و بعضا حتی منفی است مثل کدو، هویج و کرفس که اینها موادی هستند که محدودیت مصرف ندارند اما آنهایی که قند دارند، در رژیم غذایی باید میزان مصرف آنها همراه با کنترل میزان قند آنها باشد.

آگاه در خصوص این مطلب که برخی ادعا می‌کنند مصرف کیوی برای افراد کبد چرب مضر است نیز اظهار کرد: کیوی دارای ویتامین c فراوان است و البته برای فردی که زخم معده دارد ممکن است مصرف آن باعث تشدید درد معده یا زخم شود اما مصرف این میوه ربطی به کبد چرب ندارد.

این فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان در پاسخ به اینکه بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به کبدچرب چیست نیز گفت: تنها توصیه ما حداقل نیم ساعت ورزش روزانه و استفاده از رژیم غذایی مناسب از جمله رژیم مدیترانه‌ای است.

 

 

وی تاکید کرد: تنها درمان ثابت شده که پیش آگهی کبد چرب را بهتر می کند و ممکن است وضعیت کبد چرب را به حالت عادی بازگرداند، رژیم غذایی مناسب و ورزش است.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.