روزنامه زن چرا توقیف شد؟

روزنامه زن چرا توقیف شد؟

عذرا فراهانی در کتاب اسناد و پرونده های مطبوعاتی  ایران در دهه ۷۰ به بررسی پرونده روزنامه زن پرداخته است که در اینجا می خوانید.

دنیای قلم -توقیف روزنامه «زن» فائزه هاشمی نماینده وقت مجلس شورای اسلامی از دیگر پرونده های قضایی دهه ۷۰ کشور است. به این پرونده، برخلاف اغلب پرونده های مطبوعاتی در دادگاه انقلاب اسلامی رسیدگی شد.

نشریات هجدهم فروردین ۱۳۷۸ خبر دادند رییس دادگاه انقلاب با احضار فائزه هاشمی خواستار توقیف انتشار روزنامه زن شده است.

حجت اسلام رهبرپور رییس دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ایرنا گفت: دستور توقف انتشار روزنامه زن را به دلیل چاپ نامه ای از فرح دیبا در شماره روز شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۷۸ و نیز چاپ کاریکاتوری در شماره روز سه شنبه ۱۷ فروردین ماه همان سال داده است که در آن موضوع «دیه» به تسمخر گرفته شده است.

وی افزود: انتشار نامه فرح دیبا یک حرکت ضدانقلابی محض است و تبلیغ به سود رژیم منحوس سلطنتی تلقی می شود. اتهام دیگر مدیرمسوول روزنامه زن نیز چاپ کاریکاتوری است که در آن موضوع دیه – یکی از اصول اساسی قضایی و فقهی اسلام_ به تمسخر گرفته شده است و ما آن را توهین مستقیم می دانیم.

روزنامه زن در صفحه آخر خود کاریکاتوری از یک مرد اسلحه به دست را به چاپ رسانده بود که مرد و زنی را نشانه گرفته بود و مرد با اشاره به زن می گفت: اینو بکش دیه اش کم تره!!

نپذیرفتن حکم شفاهی

فائزه هاشمی اما با اعلام این که طبق قانون، فقط دادگاه مطبوعات حق رسیدگی به جرائم مطبوعاتی را دارد گفت: با وجود این اخطار شفاهی همچنان روزنامه را منتشر می کند.


بیشتر بخوانید: روزنامه بیان چرا توقیف شد؟


ولی ضابطان قضایی مهلت چنین کاری را به مدیرمسوول روزنامه زن ندادند و با مراجعه به چاپخانه هایی که روزنامه زن را به چاپ می رساندند دستور مقام قضایی را به مسوولان آن مبنی بر توقف چاپ و نشر روزنامه زن به مدیریت فائزه هاشمی ابلاغ کردند.

فردای توقیف چاپخانه ای روزنامه زن دادگاه انقلاب در اطلاعیه ای که صادر کرد اقدام روزنامه زن در چاپ پیام نوروزی فرح دیبا را اقدام به احیای یک مرده سیاسی دانست: روزنامه زن با درج پیام یکی از منفورترین چهره های رژیم طاغوت که در تمامی خیانت ها، ستم ها، قتل ها، غارت ها و ... دست داده اقدام به احیای این مرده سیاسی کرده است.

کنفرانس خبری مدیرمسوول

از روز صدور این اطلاعیه فائزه هاشمی با شرکت در یک کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران ایرانی و خارجی در این باره پاسخ داد. فائزه هاشمی در این کنفرانس خبری گفت: پس از برگزاری جلسات مشترک با مسوولان وزارت ارشاد به این نتیجه رسیدیم که دادگاه انقلاب صلاحیت رسیدگی به این کار را ندارد و این مساله در حوزه کاری وزارت ارشاد است و تا زمانی که حکم کتبی از سوی دادگاه انقلاب صادر نشده ما می توانیم روزنامه را منتشر کنیم... اما در ساعت ۴:۳۰ بامداد چهارشنبه به ما اطلاع دادند عده ای به محل چاپ روزنامه آمده اند و روزنامه های چاپ شده را به همراه زینک، فیلم و .. با خود برده اند و مسوول چاپخانه را نیز تهدید کرده اند.

مدیرمسوول روزنامه زن افزود: از نظر وزارت ارشاد عمل روزنامه زن تنها یک تخلف و سهل انگاری مطبوعاتی قلمداد می شود و به همین دلیل یک تذکر کتبی کفایت می کرد. من چاپ پیام فرح دیبا را هم ارزشی یا ضدارزشی نمی دانم. آن پیام تنها یک خبر بود و هیچ هدف دیگری را دنبال نمی کرد.

انتقاد تند رییس قضا

اما این سخنان فائزه هاشمی خشم آیت الله یزدی رییس وقت قوه قضائیه را برانگیخت: من اول باور نمی کردم ولی وقتی دریافتم که مدیرمسوول آن روزنامه گفته است دستور چاپ این مطلب را داده است بسیار تعجب کردم...چطور به خود حق می دهی که بگویی من دانسته این کار را کردم؟  و بعد عنوان کنی این کار مطبوعاتی است؟! این کار ضدانقلاب است و رسیدگی به آن وظیفه دادگاه انقلاب است . باید این دادگاه به آن رسیدگی کند.

فائزه هاشمی که آن زمان نماینده مجلس بود چند روز بعد با استفاده از وقت یک نماینده دیگر پشت تریبون پارلمان رفت و گفت:جناب آقای یزدی! شما باید مظهر عدالت باشی آیا انگ حمایت از سلطنت و ضدانقلاب آن هم به خاطر چاپ دو خط خبر به خانواده هاشمی رفسنجانی می چسبد؟ این بود پاسخ به زحمات نزدیک به نیم قرن این خانواده؟

فائزه هاشمی در پاسخ به خبرنگاران درباره چرایی رفتن به سر قبر محمدرضا پهلوی گفت: آن جا یک محل باستانی در مصر است و من نه صرفا برای حضور بر سر قبرشاه، بلکه برای دیدار از مناطق باستانی به آنجا رفتم و قبر شاه را هم در آنجا دیدم.

روزنامه زن مدتی بعد به اتهام چاپ پیام فرح و کاریکاتور یاد شده با حکم دادگاه انقلاب توقیف شد.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.