بازخوانی ماجرای شکایت ابراهیم یزدی از بادامچیان بر سر هواپیماهای اف ۱۴ شاه

بازخوانی ماجرای شکایت ابراهیم یزدی از بادامچیان بر سر هواپیماهای اف ۱۴ شاه

عذرا فراهانی در بخشی از جلد دوم کتاب اسناد و پرونده های مطبوعاتی ایران در دهه ۷۰ به بررسی شکایت ابراهیم یزدی از بادامچیان بر سر هواپیماهای اف ۱۴ شاه و همچنین شکایت ۴ دختر جوان از هفته نامه شما پردخته است که در اینجا می خوانید.

دنیای قلم -شکایت ابراهیم یزدی دبیرکل وقت نهضت آزادی و چهار دانشجو از اسدالله بادامچیان مدیرمسوول نشریه «شما» از دیگر پرونده های مطبوعاتی دهه ۷۰ است. شعبه ۳۴ دادگاه عمومی تهران به ریاست قاضی سعیدمرتضوی در ۲۹ تیرماه ۱۳۷۷ به این پرونده رسیدگی کرده است.

یزدی در دادگاه گفت: مدیرمسوول هفته نامه شما در مقاله ای تحت نام «خیانت های سیاسی نهضت آزادی غیرقانونی» نوشته است: خیانت فروش جنگنده های اف ۱۴ به آمریکا. ابراهیم یزدی به عنوان وزیر امور خارجه دولت موقت که واسطه و پیگیر فروش این جنگنده های پیشرفته و پیچیده نظامی به آمریکاست دلایل توجیهی مضحکی را در مصاحبه خود با کیهان بیان می دارد ولی به هر حال خیانت انجام می شود و در جهت تضعیف بنیه نظامی ایران، قدم خائنانه ای برداشته می شود.

از نهضت آزادی شاکیم نه از یزدی

یزدی افزود: ادعای این مقاله دروغ است و کسانی که دروغ می گویند به خدا ایمان ندارند. در زمان شاه تعداد ۸۰ فروند هواپیمای اف ۱۴ از آمریکا خریداری شد که برای نگهداری آنها باید سالانه ۵ میلیون دلار هزینه می شد. خلبانان این هواپیماها هم نیاز به تعلیمات ویژه داشتند و قطعات حساس آن باید از خارج وارد می شد. آمریکاییان هنگام خروج از ایران جعبه های سیاه این هواپیماها را که دارای تکنولوژی های پیشرفته ای بودند با خود بردند. در گزارشی از شورای انقلاب و هیات موقت دولت از من خواسته شد فروش این جنگنده ها را با وزیر خارجه آمریکا مطرح کنم.

قاضی مرتضوی: مدیرمسوول هفته نامه شما گفته است اتهامات مطرح شده در خصوص نهضت آزادی است نه ابراهیم یزدی.

ابراهیم یزدی: داستان هواپیمای اف۱۴ چه ربطی به نهضت آزادی دارد؟ اگر ایشان اسنادی دارد که من خیانت کرده ام قبول می کنم.


بیشتر بخوانید: ماجرای اتهام‌زنی در ماجرای ترور سعید حجاریان


بادامچیان: اصل مطلب چاپ شده در خصوص خیانت های سیاسی نهضت آزادی بود و خیانت مربوط به آقای یزدی نیست. یزدی خود قبول دارد به عنوان وزیر امور خارجه دولت موقت پیگیر فروش این هواپیماها بود در حالی که در نشریه به صراحت به ایشات خیانت نسبت داده شده نشده است و آقای یزدی هیچ تکذیبیه ای برای ما نفرستادند وگرنه ما چاپ می کردیم.

بازخوانی ماجرای شکایت ابراهیم یزدی از بادامچیان بر سر هواپیماهای اف ۱۴ شاه

شکایت 4 دختر

در ادامه جلسه دادگاه شکایت چهار دانشجو درباره چاپ عکسی از آنها در هفته نامه شما مطرح شد. یکی از دانشجویان به نمایندگی از سه نفر دیگر گفت: شکایت من (ن.ک) از چاپ عکسی است که از ما در مراسم دوم خرداد سال ۱۳۷۷ که برای حمایت از رییس جمهوری گرفته شده و مطالبی توهین آمیز زیر آن نوشته شده است. می خواهیم بدانیم مسوولان این هفته نامه با کدام شناخت و آگاهی از شخصیت ما اقدام به چاپ عکس و این مطالب توهین آمیز نموده اند؟ کدام قانون الهی و عرفی اجازه داده است که یک انسان را به عنوان فردی خطاکار بدون هیچ گونه آگاهی از اعمال واقعی او و با توجه به عکسی که در شرایط و موقعیتی خاص گرفته شده است به جامعه معرفی کند؟ُ این عکس در جمعی زنانه که جمعیت و فشار تعادل مورد نیاز را از ما سلب کرده بود گرفته شده است. لازم به ذکر است که ما یک بار به هفته نامه شما مراجعه کردیم و نامه اعتراض خود را حضورا در اختیار این هفته نامه قرار دادیم و آن ها قول چاپ این نامه و عذرخواهی رسمی را دادند اما در هفته نامه بعدی هیچ مطلبی در این مورد به چاپ نرسید. از این رو تقاضای تعقیب کیفری آقای بادامچیان را داریم.

بادامچیان: عکس ها مربوط به اشخاص نیستند. هدف از چاپ تصاویر یاد شده، انتقادی با این مضمون بوده که در سالگرد چنین حماسه ای که یک روحانی متولی آن است افراد به این صورت شرکت می کنند. هدف ما انتقاد از نحوه شرکت و پوشش غیرصحیح در آن مراسم ملی و ایام الله بوده است که بر اثر اعمال خلاف عده ای، اعتراض ها و تظاهرات عظیم در قم و نمازهای جمعه شهرهای مختلف به راه افتاد.

رای هیات منصفه و دادگاه

هیات منصفه در خصوص شکایت ابراهیم یزدی، هفته نامه شما را مجرم ولی مستحق تخفیف دانست. به همین خاطر مرتضوی  بادامچیان را محکوم به پرداخت سیصدهزارتومان جزای نقدی کرد.

اما درباره پرونده شکایت چهاردخترجوان، هیات منصفه بادامچیان را مجرم ندانست و دادگاه هم او را تبرئه کرد.

آرای صادره در دادگاه تجدیدنظر هم تایید شد.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.