بازخوانی پرونده انتشار تصاویر مبتذل پرونده رسوایی بیل کلینتون

بازخوانی پرونده انتشار تصاویر مبتذل پرونده رسوایی بیل کلینتون

عذرا فراهانی  در بخشی از کتاب اسناد و پرونده های مطبوعاتی ایران در دهه ۷۰ شمسی به بررسی انتشار تصاویر مبتذل متهمان پرونده کلینتون پرداخته است که در ادامه می خوانید.

دنیای قلم -چاپ تصاویر مبتذل زنانی که متهم به رابطه جنسی با بیل کلینتون رییس جمهور وقت آمریکا بودند توسط نشریه «فکور» از پرونده هایی است که در نیمه دوم دهه ۷۰ شمسی توسط قاضی سعیدمرتضوی به آن رسیدگی شده است. خلاصه ای از این دادگاه در پی می آید.

هیات نظارت بر مطبوعات پس از چاپ شماره ۳۷ این نشریه، پرونده فکور را به دادگاه فرستاد. احمدبورقانی معاون وقت مطبوعاتی اعلام کرد تصاویر شماره ۳۷ فکور برخلاف بند۲ ماده ۶ قانون مطبوعات است و رسیدگی به آن براساس ماده ۱۲ قانون مطبوعات به دادگستری محول می شود.

 هفته نامه فکور اقدام به چاپ تصاویر زنانی کرده که به داشتن رابطه جنسی با رییس جمهور آمریکا متهم هستند. این شماره در ۲۵ هزار نسخه چاپ شده است. معاون اول قوه قضاییه و جمعی از خانواده شهدا و جانبازان در این مورد شاکی این پرونده هستند.

در جلسه دادگاه که در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۷۶ برگزار شد محمدرضا تنگدست نماینده هیات نظارت بر مطبوعات، فکور را به چاپ تصاویر نامناسب از زنانی که گویی با کلینتون رییس جمهور آمریکا ارتباط جنسی داشته اند و چاپ تصویر عریانی که که پشت او خالکوبی شده است، متهم کرد.

بازخوانی پرونده انتشار تصاویر مبتذل پرونده رسوایی بیل کلینتون
احمد بورقانی معاون وقت مطبوعاتی وزارت ارشاد: تصاویر شماره ۳۷ فکور برخلاف بند۲ ماده ۶ قانون مطبوعات است و رسیدگی به آن براساس ماده ۱۲ قانون مطبوعات به دادگستری محول می شود
رضاغنی لو مدیرمسوول فکور در دفاع از خود و نشریه اش گفت: عکس های مبتذل در نشریه بر اثر غیبت من و غفلت همکاران به چاپ رسیده است. چاپ عکس های اشتباه بود و من از خدای خودم بابت آن طلب آمرزش دارم. از امت مسلمان و همین طور دادگاه و هیات منصفه هم درخواست بخشش دارم.


بیشتر بخوانید: شکایت عضو بسیج دانشجویی ثارالله از عباس معروفی


هیات منصفه، مدافعات مدیرمسوول در مورد چاپ عکس های قبیحه را موجه ندانست و به اتفاق آرا غنی لو را مجرم دانست. این هیات اما با توجه به اظهار ندامت متهم و با توجه به این که مجرمیتش برای بار اول بوده او را مستحق تخفیف دانست.

سعید مرتضوی قاضی دادگاه هم غنی لو را به اتهام چاپ تصاویر قبیح به یکصد هزار تومان جریمه نقدی و شش ماه محرومیت از اداره نشریه فکور به عنوان مدیرمسوول محکوم کرد.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.