صف‌آرایی شکارچیان اسکار 2022

صف‌آرایی شکارچیان اسکار 2022

«مموریا» به کارگردانی آپیچاتپونگ ویراستاکول به نمایندگی از کلمبیا راهی آکادمی شد.

دنیای قلم -16فیلم برای نامزدی در رشته بهترین فیلم بین‌المللی مراسم اسکار 2022 ثبت‌نام کرده‌اند. جایزه این رشته توسط آکادمی اسکار به بهترین فیلم بلند عموما غیرانگلیسی زبان ساخته خارج از آمریکا اهدا می‌شود. پس از معرفی فهرست فیلم‌های ثبت‌نامی، کمیته جایزه فیلم بین‌المللی آکادمی اسکار فیلم‌های ثبت‌نام‌شده را بررسی می‌کند و از میان آثار ثبت‌نامی، نامزدهای اولیه و نهایی حضور در رشته بهترین فیلم بین‌المللی را برمی‌گزینند. فیلم‌هایی که برای نامزدی در رشته بهترین فیلم بین‌المللی ثبت‌نام کرده‌اند، باید از تاریخ یک‌ژانویه تا 31دسامبر 2021(12دی 1399تا 10دی 1400) در سالن‌های سینمای کشورشان نمایش داده شده باشند. آخرین مهلت ثبت‌نام فیلم‌ها برای نامزدی در اسکار 2022نیز اول نوامبر 2021(10آبان 1400) اعلام شده است. در تاریخ 21دسامبر 2021(30آذر)، فهرست 15نامزد منتخب اولیه اعلام خواهد شد. فهرست 5نامزد نهایی رشته فیلم‌های بین‌المللی اسکار نیز در تاریخ 8فوریه 2022(19بهمن 1400) اعلام می‌شود. «مموریا» تا‌کنون مطرح‌ترین فیلمی است که برای حضور در رشته فیلم‌های بین‌المللی اسکار 2021ثبت‌نام کرده است. این فیلم که به کارگردانی آپیچاتپونگ ویراستاکول و با بازی «تیلدا سوئینتن»، در جشنواره کن 2021نمایش داده شده، به نمایندگی از کلمبیا برای حضور در اسکار 2022ثبت‌نام کرده است. دیالوگ‌های فیلم مموریا به دو زبان اسپانیایی و انگلیسی گفته شده است. آلمان نیز فیلم «مرد تو هستم» به کارگردانی ماریا شریدر، بازیگر و کارگردان مشهور را به اسکار 2022معرفی کرده است.
تا‌کنون فیلم‌های «دوشیر در راه ونیز» به کارگردانی جونید جورگی به نمایندگی از آلبانی، «توقف وزش باد» به کارگردانی نورا مارتیروسیان به نمایندگی از ارمنستان، «ساختمان سفید» ساخته کاویچ نینگ به نمایندگی از کامبوج، مموریا ساخته آپیچاتپونگ ویراستاکول به نمایندگی از کلمبیا، «زیر دریایی» به کارگردانی آلفردو لئون لئون، به نمایندگی از اکوادور، «مرد تو هستم» ساخته ماریا شریدر به نمایندگی از آلمان، «فوسکاد» به کارگردانی شان بریتناچ به نمایندگی از ایرلند، «کندو» به کارگردانی بلرتا با شولی، به نمایندگی از کوزوو، «شامبالا» ساخته آرتیکپای سویوندوکف به نمایندگی از قرقیزستان، «ریتم کازابلانکا» ساخته نبیل عیوچ به نمایندگی از مراکش، «رئیس قدرتمند» به کارگردانی هنری وایخو به نمایندگی از پرو، «ردپایی باقی نگذار» به کارگردانی یان پی ماتوژینسکی به نمایندگی از لهستان، «واحه»(oasis) ساخته ایوان ایکچ به نمایندگی از صربستان، «سن رمو» ساخته میروسلاو ماندیچ به نمایندگی از اسلوونی، «اولگا» ساخته الی گراپ به نمایندگی از سوئیس و «جاده‌های بد» ساخته ناتالیا وروژبیت به نمایندگی از اوکراین، برای حضور در رشته بین‌المللی اسکار 2022ثبت‌نام کرده‌اند.

نماینده ایران؛ بعد از معرفی فیلم‌ها


معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار در انتظار تعیین اعضای کمیته انتخاب و تشکیل جلسه در بنیاد سینمایی فارابی است.
رائد فریدزاده، معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی در گفت‌وگویی با ایسنا در پاسخ به اینکه چه زمانی نماینده ایران برای شرکت در اسکار معرفی می‌شود، گفت:‌ ما یک مهلتی برای معرفی ارسال فیلم داریم و هم‌اکنون برای پروسه انتخاب فیلم، نامه‌نگاری‌های اولیه هم با وزارت ارشاد برای دریافت فیلم‌ها و هم با خانه سینما برای معرفی افراد انجام شده است.
او درباره اینکه آیا افراد کمیته تصمیم‌گیر مشخص شده‌اند، گفت: در حال مذاکره و منتظر دریافت جواب قطعی هستیم تا براساس زمانبندی جلسه‌ها تشکیل شوند.
فریدزاده درباره اینکه آیا مسئولیت این انتخاب همچنان برعهده فارابی است و همانطور که بارها به‌عنوان درخواست صنوف مطرح بوده، به خانه سینما محول نمی‌شود، توضیح داد:‌ بنیاد سینمایی فارابی نهاد مورد تأیید اسکار است که جلسات مربوط در آنجا تشکیل می‌شود و اعضا هم توسط خانه سینما معرفی می‌شوند، اما نهادی که فیلم را به اسکار معرفی می‌کند و مورد تأیید این آکادمی قرار دارد، بنیاد سینمایی فارابی است.
وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ مهلت نهایی برای ارسال فیلم اول نوامبر است که ما باید فیلم را تا آن زمان معرفی کرده باشیم؛ یعنی باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که پخش‌کننده فرصت لازم برای تهیه اقلامی که باید به اسکار ارائه شود را در اختیار داشته باشد.
آخرین مهلت معرفی نماینده رسمی کشورها برای حضور در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار، اول نوامبر (۱۰ آبان) است. نامزدهای نهایی اسکار ۲۰۲۲ روز ۸ فوریه ۲۰۲۲ (۱۹ بهمن) معرفی و مراسم اسکار نیز ۲۷مارس ۲۰۲۲ (۷ فروردین) برگزار می‌شود.


منبع: همشهری
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.