بررسی سوابق مردان اقتصادی دولت سیزدهم

بررسی سوابق مردان اقتصادی دولت سیزدهم

با مردان اقتصادی که ابراهیم رییسی انتخاب کرده است، بیشتر آشنا شوید.

دنیای قلم -با انتصاب محمد مخبر به‌عنوان معاون اول و مسعود میرکاظمی به‌عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه از یک‌سو و معرفی وزیران پیشنهادی سیدابراهیم رئیسی برای پست‌های اقتصادی، حالا مشخص است که فعلا هیچ‌کدام از دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق (ع) در ترکیب کابینه آینده جایی ندارند. به‌احتمال زیاد درصورت رأی آوردن سیداحسان خاندوزی به‌عنوان جوان‌ترین وزیر اقتصاد ایران پس از انقلاب، 2ضلع از مثلث راهبری سیاست‌های مالی و بودجه‌ای 4سال آینده تکمیل خواهد شد. باید دید پس از تشکیل کابینه، چه‌کسی به‌عنوان ضلع سوم این مثلث، سکاندار بانک مرکزی خواهد شد.
در کنار نام‌هایی چون محمدرضا فرزین، مدیرعامل بانک‌ کارآفرین و علی صالح‌آبادی، مدیرعامل توسعه صادرات ایران که برای ریاست کل بانک مرکزی مطرح شده‌اند، دیگر گزینه‌ها باقی ماندن اکبر کمیجانی، رئیس‌کل فعلی یا ریاست محمد طالبی، دبیر کل فعلی بانک مرکزی است؛ هرچند به‌نظر می‌رسد برای مشخص شدن ضلع سوم باید یک‌ ماه صبر کرد. پیش از این گفته می‌شد که به‌احتمال زیاد محمدهادی زاهدی‌وفا، به‌عنوان وزیر اقتصاد انتخاب و معرفی خواهد شد که این اتفاق رخ نداد. به گزارش همشهری، در ترکیب کابینه آینده دولت سیدابراهیم رئیسی، درصورت رأی اعتماد مجلس، 3وزیر از دولت محمود احمدی‌نژاد، یعنی مسعود میرکاظمی، وزیر اسبق بازرگانی و نفت در مقام رئیس سازمان برنامه و بودجه و همچنین علی‌اکبر محرابیان، وزیر اسبق صنعت و معدن همراه رستم قاسمی حضور خواهند داشت. رئیس‌جمهور، علی‌اکبر محرابیان را به‌عنوان وزیر آینده نیرو و رستم قاسمی را هم برای وزارت راه و شهرسازی معرفی کرده است.
 


برنامه‌نویس و بودجه‌ریز کیست؟


ابراهیم رئیسی، مسعود میرکاظمی 61ساله را دیروز در حالی به‌عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه معرفی کرد که قرار است او لایحه 5ساله هفتم توسعه ایران را آماده کند. میرکاظمی، متولد سال 1339در تهران و دارای دکتری مهندسی صنایع است. او پیش از این هم وزیر بازرگانی و هم وزیر نفت در دولت احمدی‌نژاد بود که در دولت قبلی مجلس هم سکان ریاست کمیسیون انرژی مجلس را در دست داشت. او در سال‌های اخیر به عضویت هیأت امنای بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی در آمده و همچنین در سمت رئیس هیأت‌مدیره سازمان اقتصادی کشور فعالیت داشته و در سابقه او مدیرعاملی سازمان اتکا دیده می‌شود. حالا باید دید برنامه او برای 5سال آینده ایران چیست و چگونه در هماهنگی با وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی می‌تواند جلوی سونامی کسری بودجه 450هزار میلیارد تومانی (به‌گفته رئیس‌جمهور) را بگیرد. آیا با توجه به سوابق تحصیلی، میرکاظمی مسئول کنترل پروژه‌های بودجه خواهد بود؟

نفت با اوجی اوج می‌گیرد؟


جواد اوجی قرار است در 4سال آینده وزیر نفت ایران شود؛ کسی که پیش از این در دولت محمود احمدی‌نژاد، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بوده و متولد1345 در شیراز است. وی در رشته مهندسی نفت درس خوانده و مسئولیت دشواری را قبول کرده؛ زیرا توسعه صنعت نفت و گاز ایران و نجات آن در تنگناهای تحریم سخت و پیچیده خواهد بود. 
او البته با صنعت نفت آشناست و از چهره‌های شناخته‌شده برای مدیران نفتی است. به‌نظر می‌رسد سید ابراهیم رئیسی علاقه‌مند بود پروژه خود در وزارت نفت را به‌دست فردی از بدنه همان وزارتخانه پیش‌ ببرد؛ موضوعی که احتمالا با استقبال قدیمی‌های وزارت نفت روبه‌رو خواهد شد، ولی باید منتظر برنامه جواد اوجی برای آینده این صنعت استراتژیک و البته پولساز در اقتصاد ایران بود تا مشخص شود که آیا در دوران وزارت او صنعت نفت ایران، دست‌کم در بعد سرمایه‌گذاری‌ها اوج می‌گیرد و آیا او قادر خواهد بود سهم ایران از بازار جهانی نفت را پس بگیرد؟ 

عبدالملکی از کار تا شستا


رئیس‌جمهوری، حجت‌الله عبدالملکی را برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان گزینه مطلوب دیده است؛ فردی متولد1360 در شهرری و البته دانش‌آموخته اقتصاد در دانشگاه اصفهان. در سابقه او معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد و عضو هیأت‌مدیره صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر دیده می‌شود. ایده‌های عبدالملکی در حوزه‌های اشتغال‌زایی بحث‌برانگیز بوده، اما باید دید در مقام عمل این جوان دهه شصتی تا چه میزان می‌تواند در حوزه ایجاد اشتغال و همچنین شفافیت در هلدینگ شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی موفق عمل کند.

ساداتی‌نژاد و آینده کشاورزی


سیدجواد ساداتی‌نژاد متولد1351 در  کاشان و نماینده این شهر در مجلس و البته رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، به‌عنوان وزیر آینده جهادکشاورزی معرفی شده است. او دارای دکتری آبخیزداری گرایش هیدرولوژی از دانشگاه دولتی مسکوست. اقتصاد کشاورزی ایران به‌دلیل بحران آب و خشکسالی با چالش‌های بسیاری روبه‌روست باید دید تخصص دانشگاهی ساداتی‌نژاد در مقام وزیر جهادکشاورزی تا چه حد راهگشا خواهد بود.

رستم نفت یا سازندگی؟


رستم قاسمی متولد1343 در شهر لامرد گزینه پیشنهاد شده برای وزارت راه و شهرسازی است. او که پیش از این وزیر نفت در دولت احمدی‌نژاد بوده، قرار است در صورت تفکیک نشدن این وزارتخانه مسئولیت سنگین ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی را، طبق وعده انتخابی ابراهیم رئیسی، برعهده داشته باشد و در عین حال صنعت فرسوده حمل‌ونقل ایران را متحول سازد. قاسمی سابقه فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا را داشته و از کسانی است که حتی برای ریاست‌جمهوری هم ثبت‌نام کرد، ولی پس از آن انصراف داد. او چهارمین و آخرین وزیر نفت ایران در دولت احمدی‌نژاد پس از وزیری هامانه، غلامحسین نوذری و مسعود میرکاظمی بود. او در وزارتخانه‌ای پروژه‌محور مستقر خواهد شد. آیا سابقه کار در قرارگاه خاتم و روابطش با سپاه به یاری او خواهد آمد؟

فاطمی‌امین در خیابان سمیه


سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر پیشنهادی رئیسی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت ازجمله مدیران کشف شده در دوره محمود احمدی‌نژاد بود که از خراسان رضوی به‌عنوان یکی از طراحان اصلی توسعه صنعتی به تهران آمد، ولی بالاتر نرفت. این چهره متولد1353 دارای مهندسی الکترونیک و دکتری مدیریت راهبردی دانش است. او ازجمله چهره‌های مؤثر در تدوین برنامه‌های اقتصادی دولت آینده به شمار می‌رود. گفته می‌شود، او قرار است سیاست‌های آینده صنعتی ایران را تدوین کند. او که ابتدا برای اجرای طرح نوسازی خودروهای فرسوده از مشهد به تهران آمد، حالا باید علاوه بر نجات صنعت خودرو، برای سایر صنایع بحران‌زده زیر ضرب قیمت‌گذاری دولتی نسخه بپیچد. فاطمی‌امین، با تکیه بر سوابق قبلی‌اش، ظاهرا مورد اعتماد شخص رئیس‌جمهور است. او پیش از این مدیرعامل سازمان اقتصادی رضوی و قائم‌مقام آستان قدس رضوی بوده است.

 محرابیان از سدسازی تا وزارت نیرو


علی‌اکبر محرابیان قرار است وزیر نیرو شود؛ کسی که در دولت احمدی‌نژاد به‌عنوان یک چهره جوان وزیر صنعت و معدن هم شد، اما دولتش مستعجل بود. البته در سابقه محرابیان فعالیت در سدسازی هم دیده می‌شود. او اکنون دوره دکتری اقتصاد را در دانشگاه آزاد می‌گذراند که موضوع پایان‌نامه‌اش اثرات آزادسازی تعرفه برق بر رشد اقتصادی و رفاه خانوار با رویکرد اقتصاد مقاومتی است. محرابیان پیش از این مجری طرح مهر ماندگار بوده که هدف آن تکمیل و راه‌اندازی صدها طرح و پروژه کلان به‌ویژه در حوزه سد، نیروگاه، آبرسانی، پالایشگاه پتروشیمی، راه و راه‌آهن و بندر بود. از اینکه برنامه‌های محرابیان برای صنعت بحران‌زده آب و برق چیست، هنوز چیزی نمی‌دانیم؛ باید صبر کرد.

جوان‌ترین وزیر اقتصاد ایران

احسان خاندوزی، دارای دکتری اقتصاد و مدیر گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی جوان‌ترین وزیر اقتصاد ایران خواهد بود. درصورت رأی آوردن، انتظار می‌رود او سیاست‌های شفافیت مالیاتی و اجرای قوانین مدرن مالیات‌ستانی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد. او از نسل جدید مدیران اقتصادی آینده ایران و استادیار دانشگاه علامه طباطبایی و ازجمله طراحان طرح مالیات بر عایدی سرمایه و معتقد به ضرورت اصلاح ساختار بودجه ایران است. او که هم‌اکنون نماینده مردم تهران در مجلس است، پیش از این به‌عنوان پژوهشگر در مرکز پژوهش‌های مجلس فعالیت داشته و نویسنده کتاب‌هایی چون مدینه عادله، مقدمه‌ای بر عدالت اقتصادی در قرآن، درس‌های آخرین موج خصوصی‌سازی و همچنین شاخصی برای عدالت است. باید دید او در نخستین تجربه‌احتمالی مدیریتی‌اش در عرصه اقتصاد، وزیر اقتصاد خواهد بود یا بیشتر نقش وزیر دارایی و جمع‌آوری مالیات را ایفا خواهد کرد. البته هماهنگی او با مسعود میرکاظمی و رئیس‌کل آینده بانک مرکزی، تعیین‌کننده خطوط راهبری اقتصاد در دولت رئیسی خواهد بود. خاندوزی متولد 1359و‌ در  شهر گرگان است.


منبع: همشهری
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.