روش درست کنترل فشار خون در خانه

روش درست کنترل فشار خون در خانه

کار کردن با فشارسنج های دیجیتالی بسیار ساده است. روش ان را یاد بگیرید.

دنیای قلم -فشار خون بالا در سالمندان مسئله رایجی است و معمولا با دارو و مراقبت‌های تغذیه‌ای کنترل می‌شود. اگر دکتر برای‌تان تشخیص مشکل فشارخون داده یا داروهای خاصی مصرف می‌کنید که باعث بالارفتن یا افت فشار می‌شوند، خوب است یک دستگاه فشارسنج تهیه کنید. نوع جیوه‌ای و عقربه‌ای فشارسنج‌ها را در مطب پزشکان دیده‌اید. کارکردن با آن‌ها هم پیچیده است و هم نیاز به کمک یک فرد دیگر دارد اما با مدل دیجیتالی خیلی راحت و به‌تنهایی می‌توانید فشارتان را اندازه بگیرید. در ادامه کارکردن با فشارسنج بازویی دیجیتالی را که از نوع مچی دقیق‌تر است، یاد می‌گیریم.
 پس از بازکردن در جعبه با اجزای دستگاه مواجه می‌شوید؛ نمایشگر، کاف که بخش پارچه‌ای دستگاه است و یک لوله پلاستیکی به آن متصل است.
دستی که قرار است فشارسنج به آن بسته شود (ترجیحا دست چپ، مگر در شرایط استثنا) باید صاف، بی‌حرکت و به‌موازات قلب باشد. پس بهتر است پشت یک میز بنشینید. پنج دقیقه‌ای آرام بمانید و بعد عملیات را شروع کنید. یادتان باشد 30دقیقه قبل از سنجش فشار، از خوردن، آشامیدن، ورزش کردن و سیگارکشیدن خودداری کنید و هنگام اندازه‌گیری فشار، صحبت نکنید.

 

بیشتر بخوانید: نورویروس چیست و چطور درمان می شود


 لوله پلاستیکی را به سوراخ کنار دستگاه وصل کنید. کاف را یکی، دو سانتی‌متر بالاتر از آرنج دورِ بازوی‌تان ببندید. حواس‌تان باشد لوله هوا، به سمت بیرون و بالای بازو باشد.
 نمایشگر را روی یک سطح صاف بگذارید و دکمه «start» را فشار بدهید. کاف شروع می‌کند به بادکردن و فشار مختصری به بازوی‌تان وارد می‌کند که بعد از چند ثانیه تمام می‌شود.
 حالا دو عدد چشمک‌زن روی نمایشگر می‌بینید. مثلا 120 در بالا و 79 در پایین. شنیده‌اید پزشک‌تان چطور فشار خون را اعلام می‌کند؟ مثلا می‌گوید فشار شما 12 روی 8 است، پس دو عدد روی نمایشگر را باید این‌طوری بخوانید.
کنار نمایشگر دستگاه یک چراغ یا چند نوار رنگی وجود دارد که بالا و پایین بودن فشار را به شما اعلام می‌کند. رنگ سبز، یعنی فشار نرمال است. زرد، نشان‌دهنده فشار خون بالا (مرحله 1) و نارنجی، بالا (مرحله 2) است. رنگ قرمز می‌گوید فشارخون شما بالا (مرحله 3) است و باید فورا به پزشک مراجعه کنید.
توجه: بهتر است ازقبل با پزشک‌تان درباره فشار خون طبیعی و روش‌های اصولی پایین آوردن و بالابردن آن در خانه، مشورت کنید.

 

منبع: خراسان
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.