چرا باید ناامیدی به صندوق رای را کاهش داد ؟

چرا باید ناامیدی به صندوق رای را کاهش داد ؟

محمد جواد حق شناس عضو شورای شهر تهران و حزب اعتماد ملی از دلایلی که باید ناامیدی به صندوق رای را کاهش داد صحبت می کند. اینجا را بخوانید

دنیای قلم - محمدجواد حق‌شناس، رییس كمیسیون فرهنگی اجتماعی پنجمین دوره شورای شهر پایتخت برای حضور در انتخابات دوره ششم این شورا نام‌نویسی كرد. این درحالی است كه پیش‌تر زهرا نژادبهرام، مجید فراهانی، محمد علیخانی و الهام فخاری، برخی از دیگر اعضای شورای شهر پنجم نیز برای حضور در انتخابات ششمین دوره شورای شهر پایتخت نام‌نویسی كرده بودند.  آن‌چه اما در ارتباط با نام‌نویسی حق‌شناس محل تامل است، قرار گرفتن نام او در جمع 3 كاندیدای حزبی « اعتماد ملی » برای انتخابات ریاست‌جمهوری است. چنان‌كه چندی پیش این حزب اصلاح‌طلب با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست‌جمهوری و راهبرد اصلاح‌طلبان برای حضور در این انتخابات كه در مرحله نخست مبتنی بر نام‌نویسی تمامی چهره‌های واجد شرایط و معرفی كاندیدای حزبی به «جبهه اصلاحات ایران» و درنهایت انتخاب كاندیدای مطلوب این جریان سیاسی بر پایه خرد جمعی است، از محمدجواد حق‌شناس، كنار محمدعلی افشانی، شهردار پیشین تهران و همچنین ابراهیم امینی دیگر عضو شورای شهر پایتخت به عنوان 3 كاندیدای اولیه «اعتماد ملی» برای انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داده و تاكید كرده بودند كه در ادامه یكی از این 3 گزینه به عنوان كاندیدای اصلی این تشكل سیاسی به «جبهه اصلاحات ایران» معرفی خواهد شد.  

 

فارغ از این حواشی اما حضور حق‌شناس كنار 20 عضو اصلاح‌طلب شورای شهر پایتخت در دوره پنجم، به‌ویژه در بحث مبارزه با فساد از نقاط عطف كارنامه این چهره اصلاح‌طلب و تلاش موثر او در این مسیر بود.  

تلاشی كه دست‌كم در یكی، دو پرونده بیش از دیگر مسائل به چشم آمد. در این میان نقش حق‌شناس در رسیدگی به تخلفات پرونده موسوم به املاك نجومی و تخلفات دوران شهرداری اسبق تهران ، به‌ویژه تخلفات عیسی شریفی، قائم‌مقام وقت شهرداری پایتخت قابل‌توجه بود. حال در شرایطی خبر از نام‌نویسی مجدد این چهره اصلاح‌طلب در انتخابات شورای شهر پایتخت رسانه‌ای شده كه همین دیروز و ساعتی پیش از اعلام خبر نام‌نویسی حق‌شناس در انتخابات شوراها، سازمان قضایی نیروهای مسلح از صدور حكم ۲۰ سال حبس و جزای نقدی برای عیسی شریفی، قائم‌مقام شهرداری اسبق تهران خبر داد. آن‌چه اما در رویكرد مبارزه با فساد محمدجواد حق‌شناس جالب‌توجه است، رویكرد غیرجناحی اوست در بحث مبارزه با فساد؛ چنان‌كه طی یك سال اخیر و درپی انتشار اخباری درباره ساخت و ساز غیرقانونی نهاد ریاست‌جمهوری در محله نیاوران، حق‌شناس اقدام به پیگیری این پرونده كرد.

 

پرونده‌ای كه درنهایت با توقف ساخت و سازهای غیرقانونی و درنهایت آن‌طور كه این عضو اصلاح‌طلب شورای شهر پایتخت ازطریق حساب كاربری‌اش در توییتر خبر داد، به «تخریب بنای طبقه غیرمجاز نهاد ریاست‌جمهوری با نظارت شورای اسلامی شهر» انجامید. فارغ از سابقه فعالیت محمدجواد حق‌شناس به عنوان عضوی از پارلمان شهری پایتخت و جدای اقدامات او در بحث مبارزه با فساد، او به عنوان چهره‌ای فرهنگی نیز موردتوجه افكار عمومی بوده است. این كنشگر سیاسی و رسانه‌ای كه در قامت روزنامه‌نگار، سابقه مدیرمسوولی روزنامه «اعتماد ملی» را نیز در كارنامه دارد، دانش‌آموخته و استاد رشته روابط بین‌الملل نیز هست. او همچنین سابقه فرمانداری مغان، معاونت سیاسی استانداری تهران، معاونت سازمان ثبت احوال كشور و ریاست ستاد آزادگان استان تهران را در كارنامه شغلی خود دارد.

 

حق‌شناس در دولت اصلاحات و در زمان ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی، مقطعی به عنوان مشاور وزیر و مدیركل سیاسی وزارت كشور و معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز فعالیت كرده است. اكنون این چهره شاخص جریان اصلاحات در حالی بار دیگر خود را برای حضور در انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا آماده می‌كند كه چنان‌چه اشاره شد نامش در فهرست 3 نفره حزب «اعتماد ملی» به عنوان یكی از گزینه‌های احتمالی این تشكل سیاسی اصلاح‌طلب برای انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد سال آینده نیز به چشم می‌خورد. اینكه حق‌شناس در ادامه مسیر به كدام سو حركت خواهد كرد و فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی‌اش را بر انتخابات ریاست‌جمهوری متمركز می‌كند یا همچون انتخابات سال 96، به عنوان یكی از اصلاح‌طلبان فعال در این عرصه، برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا فعالیت می‌كند، پرسشی است كه برای یافتن پاسخ آن، باید منتظر ماند. تحولاتی كه بعید است ظرف چندروز باقی مانده تا پایان سال 99 رقم بخورد و احتمالا در نخستین روزهای سال آینده رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.