چیدمان هفت سین نوروز به شکل سنتی

چیدمان هفت سین نوروز به شکل سنتی

این مطلب را بخوانید تا باچیدمان هفت سین نوروز به شکل سنتی آشنا شوید.

دنیای قلم- هفت سین یک رسم و سنت قدیمی ایرانی است. در هفت سین سفره ای از جنس ترمه، پارچه های قلمکاری اصفهان و دیگر پارچه های سنتی ایرانی پهن می کنند. ابتدا آینه و شمعدان (آینه به نشانه روشنایی و شمع و شمعدان به نشانه نور) را در بالای سفره قرار می دهند، قرآن کریم در مقابل آینه روی رحل گشوده میشود و هفت سین دیگر در ظروف سنتی و سفالی زیبا در مقابل آینه و شمعدان چیده می شوند. هر کدام از این سین‌ها (سیب، سبزه، سیر، سماغ، سکه، سنجد و سرکه) دارای مفهموم خاصی هستند. تنگ ماهی و ماهی قرمز هم به نشانه حیات و زندگی در کنار هفت سین قرار میگرد

هفت سین را با ظروف و شکل های مختلفی میتوان چید. در این مطلب به شما میگوییم چگونه هفت سین سنتی بچینید.

 

 

استفاده از ترمه به عنوان سفره هفت سین

 

هفت سین

 

ترمه، نوعی پارچه گران‌بهای بافته‌شده از الیاف بسیار لطیف است که از صنایع دستی نساجی نفیس ایران می‌باشد. نقش‌های منحنی مانند بته جقه و گل‌های شاه‌عباسی در رنگ‌های مختلف در ترمه به کار می‌رود و استفاده از آن میتواند زیبایی هفت سین شما را چند برابر کند.

ترمه با طرح‌های بسیار متنوعی در نقاط مختلف ایران بافته می‌شود و ترمه یزد به زیبایی بسیار معروف است. برای ترمه‌بافی از ابریشم و پشم مرغوب با الیاف بلند استفاده می‌کنند. نخ‌ها با رنگ‌های گیاهی و مواد مصنوعی طبیعی، و بیشتر به رنگ‌های عنابی، قرمز، سبز، نارنجی و مشکی رنگرزی می‌شوند. برخی از نقش‌های متنوع ترمه بافی عبارتند از بته جقه، گل‌های شاه عباسی، بته خرقه، شاخ گوزنی، امیری، راه راه (محرمات)، بته سروی و بته بادامی.

 

 

بیشتر بخوانید: اصول حرفه ای چیدمان هفت سین نوروز

 

 

ظروف هفت سین 

 

هفت سین

 

یک راه بسیار ساده دیگر استفاده از ظروف سنتی است. ظروف سنتی یعنی ظرف های قدیمی و نوستالژیکی که در گذشته بیشتر از حالا مورد استفاده بوده است. مس، برنج، سفال، سرامیک، چینی های گل قرمزی و بلورهای رنگی مثل ظروف بلوری آبی و سبز از جمله این ظرف ها هستند. 

اما سفال های آبی گزینه های بهتری هستند، چون هم تنوع بسیار بالایی دارند و هم ارزان تر هستند و به وفور در بازار پیدا می شوند. به علاوه به خاطر رنگ بندی زیبایی که دارند در کنار یک ترمه آبی سنتی زیبایی مضاعفی به سفره هفت سین خواهند داد.

 

 

هفت سین سنتی با عروسک اقوام

 

هفت سین

 

عروسک های زیبا و جذاب با لباس های سنتی می توانند بهترین ایده برای نشان دادن آیین هر منطقه باشند و شما نیز می توانید با استفاده از این عروسک ها آیین و رسومات منطقه خود را به بهترین شکل به نمایش بگذارید. 

 

 

هفت سین سنتی با ظرف سفالی

 

هفت سین

 

استفاده از ظروف سفالی زیبا و متنوع یکی از ایده های به نسبت کم هزینه برای تدارک عید نوروز و چیدمان هفت سین سنتی می باشد که می توان با اضافه کردن دیگر وسایل سنتی همچون آینه و شمعدان و گلدان و … با طرح های قدیمی به سفره هفت سین رنگ سنتی بخشید و از زیبایی سفره نوروز لذت برد.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.