اصول حرفه ای چیدمان هفت سین نوروز

اصول حرفه ای چیدمان هفت سین نوروز

این مطلب را بخوانید تا با اصول چیدن سفره هفت‌سین و ایده هایی برای زیباتر شدن آن آشنا شوید.

دنیای قلم- هفت‌سین سفره‌ای است که ایرانیان برای نوروز آن را پهن کرده و شامل هفت چیز است که نام آن‌ها با حرف «س» آغاز می‌شود. این سفره برای اکثر مردم دارای اهمیت زیادی است و سعی می کنند با نهایت سلیقه و دقت آن را آراسته و هنگام تحویل سال گرد آن جمع ‌شوند. 

سفره هفت‌سین تا سیزدهم فروردین‌ ماه زینت‌بخش منازل خانواده‌های ایرانی است. در این مطلب سعی کرده ایم اصول چیدن سفره هفت سین را به شما آموزش دهیم.

 

مشخص کردن تم اصلی سفره هفت‌سین

قبل از هر چیزی باید تصمیم بگیرید که قصد دارید با چه سبک و سیاقی سفره هفت‌سین نوروز امسال تان را بچینید. آیا به سفره‌ای با رنگ و روی سنتی علاقه دارید یا به دنبال یک تم جدید برای آن هستید؟! پاسخ دادن به این سوال، ادامه کار را برای شما بسیار آسان‌تر خواهد کرد. انتخاب شما هر کدام از دو گزینه بالا که باشد مهم نیست؛ مهم این است که در پایان کار تم کلی را فراموش نکرده باشید و با فکر داشتن سفره‌ای با ظاهری تلفیقی، آن را تبدیل به یک هفت‌سین نامنظم و ناموزون نکنید. پس با تصمیمی قطعی سراغ انتخاب اجزای سفره بروید.

 

هفت‌سین

 

انتخاب رومیزی و ظروف هفت‌سین

از هر سفره یا رومیزی مانند ترمه، پته جقه، پارچه های دست دوز، ابریشمی، و ... می توانید استفاده کنید.
برای زیباتر شدن سفره از ظروف هماهنگ و ست استفاده کنید از جمله: ظروف شیشه ای و کریستالی، ظروف سفالی و ... استفاده کنید.
اگر از ظروف ساده استفاده می کنید می توانید آن ها را به سلیقه ی خود تزیین کنید. و یا به صورت مدل دار سین های خود را در آن قرار بدهید تقریبا شبیه تزیینات سفره عقد.
در چیدمان سفره هفت سین فقط به چیدن سین ها بسنده نکنید و از گل ماهی و برنج یا گندم، تخم مرغ، گل و آینه و شمع و شمعدان، میوه، آجیل، شیرینی، هم استفاده کنید.

 

هفت‌سین

 

سفره هفت‌سین را کجا بچینیم؟

سفره هفت سین را می توانید روی زمین یا روی میز بچینید. یا از چند میز کوچک با اختلاف ارتفاع استفاده کنید یا در قسمت کوچکی آن را قرار بدهید.
این روزها حتی سفره‌های هفت‌سین با ظاهری کاملا متفاوت چیده می‌شوند. سفره‌های هفت سین آویزی، سفره‌های هفت‌سین در یک حباب شیشه‌ای و ایده‌های بسیار دیگری که می‌تواند ظاهری منحصر به‌فرد به سفره نوروز امسال شما ببخشد.

 

 

بیشتر بخوانید: راه‌ها و نکات انجام خانه تکانی راحت و سریع برای عید نوروز

 

 

انتخاب رنگ هفت‌سین 

انتخاب ترکیب رنگ برای سفره هفت‌سین مانند هر هنر دیگری از قوانین پایه پیروی می‌کند و نیازمند دقت نظر ویژه‌ای است. سعی کنید هنگام خرید و گرد هم آوردن اجزای سفره هفت‌سین بیش از هر چیزی به همنشینی رنگ‌های آن در کنار هم فکر کنید. شاید برای این کار مجبور باشد که چندین بار آنها را کنار هم بچینید و از دور و نزدیک به تماشایشان بنشینید. سعی کنید با شناخت قوانین رنگ‌ها و با توجه به سلیقه شخصی تان بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 

هفت‌سین

 

ایده‌هایی برای زیباتر شدن هفت‌سین

درست است که اجزای اصلی سفره هفت‌سین همگی نشانه ای از زیبایی هستند اما بد نیست با کمک دیگر وسایل تزیینی این زیبایی را دوچندان کنید:

از شمع و شمعدان‌های زیبا استفاده کنید. اگر فکر می‌کنید پیدا کردن این وسایل تزیینی و هماهنگ کردنشان با تم کلی سفره شما کار دشواری خواهد بود، باید به شما یادآوری کنم که روش‌های متعددی وجود دارد تا شما بتوانید خودتان این شمع و شمعدان‌ها را بسازید.

مقداری میوه و آجیل و شیرینی روی سفره بگذارید.

از گل و گلدان‌های بهاری با رنگ‌های شاد استفاده کنید.

سبزه را به شیوه‌ای تازه بکارید و تزیین کنید.

در رنگ کردن تخم‌مرغ‌ها همنشینی رنگ آنها را با دیگر اجزای سفره فراموش نکنید.

به کمک روبان، گل‌ها و ... ظرافت را در تمی که انتخاب کرده‌اید به نمایش بگذارید.
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.