راه‌ها و نکات انجام خانه تکانی راحت و سریع برای عید نوروز

راه‌ها و نکات انجام خانه تکانی راحت و سریع برای عید نوروز

این مطلب را بخوانید تا بدانید چگونه خانه تکانی عید را راحت و سریع انجام دهید.

دنیای قلم- خانه تکانی یکی از رسوم اصلی و قدیمی برای استقبال از عید نوروز است. انجام خانه تکانی برای بیشتر افراد کاری سخت است. ما در این مطلب سعی میکنیم راه‌های خانه تکانی سریع و راحت را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

 


کارهایی که قبل از خانه تکانی باید انجام دهید

 

خانه تکانی

 

یک سری کارها را باید قبل از خانه تکانی انجام بدهید و یک چیزهایی را آماده کنید:

 

بخشیدن یا دور انداختن لوازم

برای چیزهایی که قرار است بخشیده یا دور انداخته شوند، جعبه‌ای تهیه کنید. اگر اشیا و اجسامی که در نظر دارید مثل یک مبل بزرگ هستند، قطعا جعبه‌ای متناسب پیدا نخواهید کرد. پس بهتر است از فهرست بخشش-دور انداختن کمک بگیرید.

 

 

بیشتر بخوانید: روش خاص برای مرتب کردن سریع کمد لباس

 

 

تعمیر لوازم

هنگام خانه تکانی و جمع‌وجور کردن نقاط مختلف خانه با اشیایی برخورد خواهید کرد که نیاز به تعمیر و رسیدگی دارند. بهتر است برای آنها هم جعبه‌ای در نظر داشته باشید. با این کار در حین تمیز کردن، حواس‌تان به اشیا و وسایل خرابی که نیاز به تعمیر دارند، پرت نخواهد شد و سر فرصت به آنها رسیدگی می‌کنید.

 

جعبه اشیا موقتی

دقت کرده‌اید که گاهی‌اوقات، حین تمیز کردن، با اشیا و اجسامی روبه‌رو می‌شوید که به ‌اشتباه در مکانی دیگر قرار گرفته‌اند و اینکه آنها را سر جای خودشان بگذارید، وقت زیادی از شما می‌گیرد؟ مثلا گاهی‌اوقات، در حال تمیز کردن کابینتی در آشپزخانه هستید که چشم‌تان به یک‌جفت گوشواره روشن می‌شود. در این حالت، بهتر است یک جعبه اشیا موقتی داشته باشید و وقتی به اشیا و وسایل بی‌ربط برخورد کردید، آنها را در جعبه موقتی‌ها قرار داده تا بعد از نظافت هر بخش، اشیای داخل آن را سر جای خود بگذارید.

 

تهیه لیست از کارهایی که باید انجام شود

در ابتدا باید لیست کارهای خانه تکانی را بنویسیم، اول باید مشخص کنیم که از کدام قسمت باید تمیز کردن را شروع کنیم و بعد باید با چگونگی انجام کار در کمترین زمان آشنا شویم.

 

خانه تکانی

 

آماده کردن وسایل نظافت

در هنگام خانه‌تکانی گشتن به دنبال وسایل نظافت واقعاً خسته‌کننده و گیج‌کننده است. پس بهتر است همه وسایل مورد نیاز را در یک سطل یا یک سبد نزدیک خود قرار دهید تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

 

تقسیم کار با همسر و فرزندان

این عید، تنها عید شما نیست و تنها دوستان و خانواده ی شما به منزل تان نمی آیند، پس نباید تمام نظافت آن را به تنهایی بر عهده بگیرید! کارها را با فرزندان و همسر خود تقسیم کنید. از بچه ها بخواهید تخت های خود را مرتب کرده، اسباب بازی ها و لوازم دیگر خود را جمع کنند و پس از گردگیری قفسه ها را سر جای خود بگذارند.

 

تمیز کردن به نوبت اتاق ها

اگر از تمیز کردن کامل یک اتاق شروع کنید، می توانید خیلی سریع تر و راحت تر کارها را انجام دهید. چون تمرکز بیشتری دارید و احساس احاطه شدن با لیست بلندی از کارهایی که باید انجام بدهید در شما کمتر می شود. اگر مطمئن نیستید که باید دقیقا از کدام قسمت خانه نظافت کردن را شروع کنید بهتر است از اتاقی شروع کنید که بیشتر از همه از آن استفاده می کنید. به محض اینکه کار تمیز کردن این اتاق را تمام کنید احساس موفقیت خواهید کرد و با انگیزه بیشتری سراغ اتاق های بعدی می روید. اما یادتان باشد زمان کار کردن عواملی که باعث حواس پرتی تان می شود را به حداقل برسانید. مثلا با تلفن صحبت نکنید یا مدام ایمیل ها و پیام هایتان را چک نکنید. حتما از ترفند اتاق به اتاق تمیز کردن خانه استفاده کنید تا خیلی زود تمام خانه را تمیز کنید.

 

خانه تکانی

 

تمیز کردن آشپزخانه

ترفندهای خاصی وجود دارند که با استفاده از آنها می توانید آشپزخانه ای دلخواه داشته باشید. آلیسون پرکینز متخصص تغییر دکوراسیون پیشنهاد می کند که به محض کثیف شدن آشپزخانه تان آن را تمیز کنید. مثلا اگر متوجه وجود لکه های غذا روی اجاق گازتان شدید همان موقع آنها را پاک کنید.
هر چه بیشتر این لکه ها باقی بمانند تمیز کردنشان سخت تر می شود. وسایل مربوط به آشپزخانه را در کابینت نگهداری کنید تا کمتر کثیف شوند. اسفنج ها، لوازم گردگیری و سایر وسایل مربوط به نظافت کردن را در یک جعبه قابل حمل بگذارید و همیشه یادتان باشد که از پاک کننده های چند منظوره برای تمیز کردن وسایل آشپزخانه استفاده کنید. روزی یک بار اوپن، سینک ظرفشویی و لوازم آشپزخانه را تمیز کنید، کیسه زباله را بیرون بگذارید و کف آشپزخانه را تی بکشید. برای جلوگیری از تجمع آلودگی در آشپزخانه، این کارها را هر روز انجام بدهید.

 

تمیز کردن حمام و دستشویی

اگر تمیز کردن سرویس ها را در مرحله آخر انجام دهید بهتر است. این کار نیازی به آموزش ندارد و انواع مواد ضدعفونی کننده و شوینده برای سرویس و حمام در سوپرمارکت ها موجود می باشند. از اسیدهای شست و شو یا مایع (من) برای تمیز کردن تمام کف حمام و دستشویی استفاده نکنید. این تمیزکننده ها فقط برای جرم گیری سطح سرامیک کاربرد دارند و به فلز آسیب می رسانند.

 

خانه تکانی

 

تمیز کردن پذیرایی

پرده ها و فرش ها را برای شست و شو بفرستید، وسایل کهنه یا دمده را جمع آوری کنید و وسایل نو را جایگزین آنها کنید. مبل را تمیز کنید و جاروکشی و طی زدن کف پذیرایی را شروع کنید. در آخر پنجره ها و قاب عکس ها و تابلوهای روی دیوار را تمیز کنید. سطح کنسول و میزها را بعد از تحویل و پهن کردن فرش ها تمیز کنید.

 

نکات مهم خانه تکانی

 

خانه تکانی

 

برای شست و شوی حمام از آب گرم یا داغ استفاده کنید تا مجبور نباشید پاک کننده های قوی که گازهای مضر آزاد می کنند را به کار ببرید.

بهتر است اول کارهای سخت را انجام دهید تا در مراحل پایانی، حوصله و دقت بیشتری داشته باشید. 

برای پاک کردن درزها از یک مسواک کمک بگیرید.


 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.