آشنایی با بیماری «روزئولا» و علت های آن

آشنایی با بیماری «روزئولا» و علت های آن

بیماری «روزئولا» چیست؟ چه علامتی دارد؟ اینجا را بخوانید.

دنیای قلم_ محمد حلاج‌مفرد متخصص کودکان: بیماری «روزئولا» یک نوع بیماری ویروسی است که شیوع آن بیشتر در دوران شیرخوارگی است. این ویروس با علائم تب، بی‌قراری تظاهر پیدا می‌کند و معمولا بدون علائم تنفسی مانند سرفه و آبریزش بینی است.

 

تنها علامت این بیماری تب است. کودکان و نوزادان معمولا با ابتلا به این بیماری بین 3 تا 4 روز تب دارند. خصوصیت این بیماری این است که در دوره‌هایی که تب بیمار کنترل می‌شود، حال عمومی شیرخوار یا کودک خیلی خوب است. زمانی‌که تب کودک پایین می‌آید، کودک بسیار سرحال می‌شود و به حالت طبیعی خود باز می‌گردد.

 

 

بیشتر بخوانید: ابتلا به دیابت در کودکان چه علائمی دارد؟

 

 

نشانه‌های بیماری «روزئولا»

روزئولا

بیماری «روزئولا» یا بیماری ششم در نوزادان و کودکان برخلاف بسیاری از بیماری‌های باکتریال که حتی در زمانی‌که تب هم پایین می‌آید، کودک بی‌حال و ناراحت است؛ کودکانی که درگیر این ویروس می‌شوند، حال عمومی بدی ندارند. تنها مشکل این کودکان، تب‌های بسیار بالا است. تب در این کودکان بسیار مهم است؛ گاهی اوقات حتی باعث تشنج می‌شود، اما اگر تب خوب کنترل شود معمولا عارضه‌ای به‌جای نمی‌گذارد.

 

بعداز 3 تا 4 روز که تب به‌طور ناگهانی قطع می‌شود و همزمان یکسری ضایعات پوستی بروز پیدا می‌کند که عمدتا ناحیه صورت و تنه کودک را درگیر می‌کند. اندام‌ها معمولا درگیری بثوراتی ندارند و بلافاصله بعداز این بثورات، تبی در کودک مشاهده نمی‌شود. بثورات پوستی نیز بعداز گذشت 2روز خود به خود از بین می‌روند و نیاز به درمان خاصی هم ندارند. معمولا با بیرون ریختن این بثورات ما بیماری را تشخیص می‌دهیم چراکه تا قبل از آن هیچ علامتی وجود ندارد که بیماری مشخص شود. زمانی‌که از کودکان برای بررسی تب، آزمایش گرفته می‌شود، تغییرات فرمول شمارش زیاد دیده نمی‌شود. همچنین آزمایش cbc این کودکان معمولا نرمال است.

 

در این کودکان تغییرات به نفع افزایش گلبول‌های سفید دیده نمی‌شود و سرعت رسوب گلبول‌های قرمز طبیعی است. همچنین crp که نشان‌دهنده التهابات خون است در این کودکان مثبت نیست. علائم بیماری در کودک با تب بالا بروز می‌کند و کودک بسیار بی‌قرار است و به محض اینکه بثورات بیرون می‌ریزد تب قطع می‌شود و حال عمومی کودک نیز سریعا بهبود پیدا می‌کند.

 

 

منبع: آرمان ملی

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.