اسیدهای چرب ضروری برای بدن کدام است؟

اسیدهای چرب ضروری برای بدن کدام است؟

درباره اسیدهای چرب چه می‌دانید؟ کدام یک از آنها برای بدن ضروری است؟ اینجا را بخوانید.

دنیای قلم_ شهاب اولیایی متخصص تغذیه: چربی‌های اشباع‌نشده مانند اسیدهای چرب امگا3، 6 و 9 برای بدن بسیار مفید هستند و از بروز بسیاری از بیماری‌ها هم جلوگیری می‌کند. اسیدچرب ترانس در واقع جز چربی‌های اشباع نشده است که البته به‌صورت طبیعی و غیرطبیعی یافت می‌شود، اسیدچرب غیراشباع 2 نوع دارد.

 

در صنعت اسیدهای چرب غیراشباع را به فرم جامد تبدیل می‌کنند یعنی روغن‌هایی را که مایع هستند به جامد تبدیل می‌کنند که قابلیت نگهداری و حرارت بیشتری را داشته باشد. تغییراتی که در این نوع از روغن‌های مایع در اثر این فرآیند اتفاق می‌افتد و با توجه به تغییر نوع فرم شیمیایی سبب بروز مشکلاتی می‌شود و از حالت چربی‌های مفید تبدیل به مضر می‌شوند، البته مقداری از اسیدهای چرب ترانس در محصولات حیوانی پرچرب مثل گوشت، شیر و فرآورده‌های لبنی پرچرب هم وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید: ویتامین‌های گروه b چه اهمیتی دارند؟

 

مضرات چربی ترانس

 

چربی ترانس

 

از جمله مضرات چربی ترانس برای بدن افزایش کلسترول خون یا همان ldl و کاهش کلسترول خوب خون یا همان hdl است، همچنین سبب فشارخون، بیماری‌های قلبی‌وعروقی، سکته‌های مغزی و خطر ابتلا به ناباروری، دیابت نوع2، سنگ کیسه‌صفرا و برخی از سرطان‌ها می‌شود.

 

گاهی اوقات افزایش دما و زمان سرخ‌کردن می‌تواند میزان اسیدهای چرب ترانس را بالا ببرد، بنابراین این را باید در نظر داشت که سرخ‌کردن غذاها در مدت زمان طولانی می‌تواند مضر باشد. در خصوص اسیدهای چرب امگا3، 6 و 9، این نوع از اسیدهای چرب در دسته اسیدهای چرب غیراشباع قرار دارند که مصرف آنها می‌تواند از بروز مشکلات قلبی و چربی خون جلوگیری کند.

 

 

بیشتر بخوانید: آیا ویتامین «d» ابتلا به «m.s» را کاهش می دهد؟

 

 

از اسیدهای چرب اشباع نشده چه مقدار باید استفاده کنیم؟

 

اسید چرب

 

به‌طورکلی از هریک از این اسیدهای چرب اشباع نشده باید به میزان کافی دریافت کنیم اما نوع رژیم غذایی ما به شکلی است که بیشتر اسیدهای چرب امگا6 را دریافت می‌کنیم و امگا3 کمتر دریافت می‌شود. ماهی سالمون و ساردین حاوی مقدار زیادی از اسید چرب امگا3 هستند، بذرکتان و روغن آن و گردو جز منابع خوب امگا3 هستند که اگر دقت کنید می‌بینید که این مواد در سبدغذایی ما کمتر یافت می‌شود. اسیدهای چرب امگا6 در روغن سویا، روغن ذرت و آفتابگردان وجود دارد که در برنامه غذایی ما بسیار وجود دارد گفتنی است؛ اسیدهای چرب امگا9 نیز که باعث کاهش کلسترول بد می‌شود و خواص ضد التهابی دارد در روغن زیتون، روغن کانولا و روغن بادام وجود دارد همه این اسیدهای چرب سالم هستند اما برنامه غذایی ما به شکلی است که بیشتر امگا6 مصرف می‌کنیم و همین عدم تعادل می‌تواند منجر به اختلال و بروز بیماری شود و باید از منابع اسیدهای چرب امگا3 و 9 نیز استفاده کنیم.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.