بیماری فشار چشم چیست؟ + راه درمان آن

بیماری فشار چشم چیست؟ + راه درمان آن

درباره بیماری فشار چشم چه میدانید؟ علت به وجود آمدن آن چیست؟ اینجا را بخوانید.

دنیای قلم- محمدرضا فرتوک‌زاده متخصص چشم: چشم انسان مانند کیسه حاوی آب است که اجزای داخل این کیسه دارای ساختمان‌های بسیار مهم و بااهمیتی است. چشم انسان دارای اجزای عدسی، زجاجیه، شبکیه، مشیمیه، زلالیه، قرنیه، صلبیه و… است که هر کدام کارهای مختلفی انجام می‌دهند.

 

 

بیشتر بخوانید: فشارخون نرمال و عادی چند است؟  

 

 

شایع‌ترین حالت پرفشاری چشم

فشار چشم

همه اجزای چشم مانند آب می‌مانند، تغذیه این مواد و ساختمان‌های داخل کره چشم از طریق خون انجام می‌شود. در اطراف عنبیه سوراخ‌هایی وجود دارد که مایع از آنجا خارج می‌شود؛ میزان ورودی و خروجی مایع داخل کره چشم به‌گونه‌ای تنظیم شده است که این کره فشاری حدود 10 تا 20 میلی‌متر جیوه دارد. اگر فشار پایین بیاید، چشم روی هم می‌خوابد و اگر بالا رود ممکن ساختمان‌های داخل کره چشم به‌خصوص عصب‌های بینایی آسیب ببینند.

 

معمولا فشار چشم پایین نمی‌آید اما به‌خاطر ترشح زیاد و یا به ‌لیل تنگ‌بودن محل خروجی، بالا می‌رود. با توجه به اینکه محل خروج مایع به‌طور مزمن انجام می‌شود به آن آب‌سیاه مزمن گفته می‌شود. شایع‌ترین حالت پرفشاری چشم، آب‌سیاه مزمن است، این حالت به‌طور مزمن از طریق خروجی مایع داخل چشم رخ می‌دهد و فشار چشم را بالا می‌برد. هر چقدر که فشارچشم بالا می‌رود، عصب‌های بینایی در ساختمان‌های مهم داخل کره چشم انسان نیز از بین می‌رود؛ با از بین رفتن عصب‌ها، بینایی چشم انسان نیز کاهش پیدا می‌کند و خود انسان نیز به‌راحتی متوجه این موضوع نمی‌شود چراکه این عصب‌ها در مرحله اول در اطراف چشم تخریب می‌شوند. با از دست‌رفتن عصب بینایی دید اطراف چشم به مرور زمان مختل می‌شود به همین دلیل بیمار تا اواخر بیماری متوجه از دست‌رفتن بینایی نمی‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید: علائم مشکوک سرطان معده چیست؟

   

 

علت اصلی ابتلا به بیماری فشار چشم

فشار چشم

عیب پرفشاری چشم این است که درد ندارد، آب‌سیاه مزمن با زاویه باز به‌دلیل اینکه خیلی آرام انجام می‌شود درد ندارد. با توجه به اینکه دید مستقیم و روبه‌رو آسیب نمی‌بیند به همین دلیل بیمار متوجه تخریب عصب‌های چشم نمی‌شود. افرادی که مبتلا به بیماری فشار چشم می‌شوند به‌دلیل اینکه متوجه کاهش بینایی و درد چشم نمی‌شوند بعداز مدتی به طور کامل نابینا می‌شوند.

 

دلیل اصلی پرفشاری خون، مشکلات ژنتیکی است. زمانی که فردی به بیماری مزمن آب‌سیاه مبتلا می‌شود حتما باید خانواده وی تحت‌نظر پزشک باشند تا در صورت مبتلابودن به فشار چشم بتوانند سریع آن را درمان کنند. استفاده از دارو برای هر فردی متفاوت است. بیمار باید برای کاهش فشارچشم حتما دارو مصرف کند چراکه بعداز قطع دارو، مجدد فشار چشم بالا می‌رود.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.