ویتامین‌های گروه B چه اهمیتی دارند؟

ویتامین‌های گروه B چه اهمیتی دارند؟

آیا با اهمیت ویتامین‌های گروه B آشنا هستید؟ در کدام مواد غذایی وجو دارند و چه تاثیری بر سلامت ما دارند؟ اینجا را بخوانید.

دنیای قلم_ احمدرضا درستی متخصص تغذیه: ویتامین‌های گروه b بسیار متعدد هستند و تامین آنها برای بدن از اهمیت بالایی برخور است، برای مثال ویتامین‌های گروه b1 در غلات به شرط آنکه سبوس آنها حفظ شده باشند برای تقویت سیستم عصبی و سلول‌های عصبی بسیار مفید است؛ به همین دلیل مصرف برنج قهوه‌ای و نان‌های سبوس‌دار اهمیت بسیار زیادی دارند. خوشبختانه ویتامین‌های گروه b در مواد غذایی مختلفی وجود دارند و به‌راحتی برای بدن تامین می‌شوند به عنوان مثال شیر و لبنیات منبع بسیار خوبی از ویتامین‌های گروه b 2 هستند و عملکرد متابولیسم را بهبود می‌بخشند به بیان دیگر اگر فردی می‌خواهند از نظر مغزی عملکرد خوبی داشته باشد می‌تواند با مصرف شیر و لبنیات این نیاز را به‌خوبی پاسخ دهد.

 

بیشتر بخوانید: آیا ویتامین «d» ابتلا به «m.s» را کاهش می دهد؟

 

تاثیر ویتامین‌های گروه b متابولیسم بدن

ویتامین ب

به‌طورکلی ویتامین‌های گروه b نقش بسیار خوبی را در متابولیسم بدن دارند مثلاً ویتامین b9 (اسید فولیک) وb 12 در خونسازی و بهبود عملکرد سیستم عصبی نقش دارند بنابراین کمبود هر دو به سیستم اعصاب و خونسازی لطمه خواهند زد. گفتنی است سبزیجات و سایر مواد گیاهی منبع بسیار خوب این دو ویتامین از خانواده گروه ویتامین‌های b هستند. ویتامین‌های گروهb 5 وb 6 در پروتئین‌ها و مواد گوشتی نیز نقش بسیار خوبی را در بهبود عملکرد متابولیسم ایفا می‌کنند و کمبود آنها به تمام بدن آسیب وارد می‌کند.

به‌طورکلی انسان با خوردن غذاهای مختلف و تغذیه سالم می‌تواند بسیاری از نیازهای بدن به دریافت ویتامین‌ها را پاسخ دهد بدیهی است افرادی که 60 سال به بالا دارند به‌دلیل کمبود خون و مشکلات عصبی و عدم جذب ویتامین b12 نیازمند مصرف مکمل‌ها و گاها تزریق هستند. مصرف نان و غلات سبوس‌دار، سبزیجات، شیر، ماست، گوشت سفید یا قرمز به میزان زیادی در تامین ویتامین گروه b نقش دارند.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.