خطرات جدی کمبود ویتامین ب 6

خطرات جدی کمبود ویتامین ب 6

پیامدهای کمبود ویتامینB6

دنیای قلم -شاید هنوز ندانید که ویتامینb6 نقش مهمی در تنظیم خلق و خو، اشتها، خوابیدن و حافظه شما دارد. این ویتامین برای مقابله با عفونت‌ها، تبدیل مواد غذایی به انرژی و کمک به انتقال اکسیژن به تمام نقاط بدن ضروری است. کمبود ویتامینb6 نادر است؛ اما اگر دچار فقر این ویتامین شوید، شاهد آنمی یا کم خونی و در نتیجه کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون خواهید بود. شما در نتیجه آنمی دچار احساس خستگی و ضعف می‌شوید. کم خونی می‌تواند ناشی از فقر آهن باشد اما کمبود ویتامین‌هایی مانند ویتامینb6 ، ویتامینb12و فولات نیز این عارضه را به دنبال خواهد داشت. به گزارش «ایسنا»، سایر علایم فقر ویتامینb6 نیز شامل موارد زیر است:


1 بثورات پوستی| فقر ویتامینb6   خود را روی پوست شما نشان می‌دهد.در اغلب موارد کمبود این ویتامین باعث پوسته پوسته شدن و جوش‌های همراه خارش می‌شود که معمولا روی صورت بروز می‌کند؛ این جوش‌ها به مرور زمان واضح‌تر و شدیدتر می‌شود.


2 خشکی لب‌ها| دهان جایگاه خوبی است و هر گونه کمبود ویتامینb6    را نشان می‌دهد. کمبود این ویتامین موجب پوسته پوسته شدن و ترک گوشه لب‌ها می‌شود و علاوه بر آن زبان ملتهب می‌شود.


3 ضعف سیستم ایمنی| ویتامینb6   مقاومت شما را در برابر انواع عفونت‌ها و بیماری‌ها بیشتر می‌کند. شما برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان، نیاز به دریافت دوز کافی این ویتامین دارید.


4 بی‌حسی در دست‌ها و پاها| بیماری عصبی به نام نوروپاتی محیطی یکی از مقصران بی‌حسی دست‌ها و پاهاست که در نتیجه فقر ویتامینb6  می‌تواند ایجاد شود. ویتامینb6   و ویتامینb12 برای بهبود عملکرد عصبی ضروری هستند.


5 بیماری صبحگاهی| احساس تهوع صبحگاهی یکی از علایم فقر ویتامینb6  است. مصرف مکمل‌های این ویتامین در رفع این علامت می‌تواند موثر باشد. البته این مکمل‌ها با راهنمایی پزشک باید مصرف شود.


6 کاهش سطح حافظه| اگر متوجه سردرگمی یا کاهش سطح حافظه شدید، کمبود ویتامینb6  می‌تواند از علل آن باشد.


7 سرطان| مطالعات نشان داده‌اند که فقر ویتامینb6  با ابتلا به سرطان‌های سینه، پروستات، معده و مری ارتباط دارد.


8منابع دریافت  b6  | تامین ویتامینb6  مورد نیاز بدن از راه غذا آسان است. گوشت پرندگان، گوشت گوساله و ماهی منابع این ویتامین هستند. سبزی‌های نشاسته‌ای مانند سیب زمینی یا ذرت از منابع دریافت ویتامینb6  هستند.

میوه‌ها نیز (به جز مرکباتی مانند پرتقال و گریپ فروت) منبع مهم دیگری از این ویتامین هستند. دقت کنید که مصرف زیاد این ویتامین به عصب‌ها آسیب می‌رساند یا منجر به بروز زخم، سوزش سر دل یا تهوع می‌شود؛ از این رو برای مصرف مکمل‌ها حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.