مهمترین دلیل پوست پوست شدن دستها در فصل سرد سال

مهمترین دلیل پوست پوست شدن دستها در فصل سرد سال

پوسته شدن کف دست به‌ویژه در فصل های سرد سال بسیار شایع است؛ تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود برخی از ویتامین‌ها در پوست پوست شدن دست‌ها تاثیر دارد

دنیای قلم -پوست پوست شدن کف دست بیش از هرچیز به‌دلیل عوامل خارجی رخ می‌دهد. مثلا شما بیش از اندازه دست‌های خود را با آب و صابون می‌شویید، لایه بالایی پوست دست از بین می‌رود و دیگر پوست قادر نیست رطوبت را درون خود حفظ کند و در نتیجه بر اثر خشکی زیاد، پوسته پوسته می‌شود. اما گاهی هم یک اختلال در سیستم داخلی بدن شما ممکن است منجر به پوسته شدن کف دست شود؛ اختلالی مثل کمبود ویتامین‌ها.  


1 کمبود ویتامین b3  


به گزارش mosbatesabz.com کمبود کلیه ویتامین‌های گروه b می‌تواند در پوسته شدن انگشتان دست شما تاثیرگذار باشد. اما در میان این گروه از ویتامین‌ها ویتامین b3 در این مورد نقش بیشتری دارد. ویتامین b3 به حفظ رطوبت پوست کمک کرده و مانع می‌شود تا پوست آب موجود در خود را از دست بدهد. همچنین این ویتامین در جلوگیری از چین و چروک‌های پوستی موثر است. با مصرف سینه مرغ، برنج قهوه‌ای، بادام زمینی، آجیل، حبوبات و سیب زمینی می‌توانید مقادیر قابل توجهی از ویتامین b3 را برای بدن خود تامین کنید.


2کمبود بیوتن


پوسته شدن کف دست می‌تواند نشانه کمبود بیوتین یا ویتامین b7 باشد. البته دقت داشته باشید که کمبود بیوتین چندان شایع نیست. تحقیقات نشان می‌دهد که بیوتین در آب‌رسانی به پوست نقش موثری دارد. این ویتامین در تشکیل اسیدهای چرب نقش داشته و با تغذیه‌رسانی به پوست به جوان‌سازی و بهبود ظاهر پوست کمک می‌کند. منابع بیوتن عبارتند از: جگر پخته شده، تخم مرغ، ماهی، سیب زمینی شیرین، تخمه آفتاب گردان، بادام بو داده و ...


3 کمبود ویتامین دی


کمبود ویتامین d بدون شک مشکلات پوستی را در پی دارد. از علایم کمبود این ویتامین روی پوست این است که پوست کدر به نظر می‌رسد، درخشش کافی را ندارد و ممکن است بر اثر خشکی زیاد پوسته پوسته شود. از طرف دیگر اگزما و پسوریازیس دو عامل خشکی پوست هستند که کمبود ویتامین d در هر دوی آن‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشد. ویتامین d یک ویتامین محلول در چربی است که بدن انسان هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، قابلیت ساخت آن را پیدا می‌کند. با این حال کمبود ویتامین d بسیار شایع است؛ آن هم در میان زنان و کودکان. ماهی‌های چرب یکی از بهترین منابع طبیعی تامین ویتامین دی برای بدن هستند.


4 ویتامین c


ویتامین c نه تنها در کلاژن‌سازی و جلوگیری از چین و چروک نقش دارد بلکه با محافظت از پوست در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از نور خورشید و قرار گرفتن در معرض آلاینده‌هایی مانند دود سیگار یا ازن، پوست را سالم نگه می‌دارد. برای تامین این ویتامین باید از میوه‌هایی مثل توت فرنگی، کیوی و مرکبات استفاده کنید. همچنین فلفل دلمه‌ای منبعی غنی از ویتامین c است.


5سطح بیش از حد ویتامین a


سردرد و بثورات پوستی از مهم‌ترین علایم مصرف بیش از حد ویتامین a است. اگر بیش از حد از ویتامین a استفاده کنید، به مرور زمان موهای زاید زیاد می‌شود و پوست خشک و زبر خواهد شد. همچنین آسیب کبدی و نقص مادرزادی در جنین از دیگر اثرات اوردوز کردن ویتامین a است. اگر شاهد پوسته شدن کف دست خود هستید، ممکن است این مسئله با مصرف بیش از حد ویتامین a نیز مرتبط باشد؛ به ویژه اگر از قرص ویتامین a به مقدار زیاد استفاده کرده باشید.


6نقش امگا ۳


اسیدهای چرب امگا ۳ که در روغن ماهی به وفور یافت می‌شوند، دیواره‌های سلولی را تشکیل داده و زمانی که بدن با کمبود این اسیدهای چرب مواجه باشد، پوست بسیار خشک شده و ممکن است پوسته پوسته به نظر برسد. بثورات پوستی هم نتیجه سطح پایین امگا ۳ در بدن می‌تواند باشد.


  چگونه پیشگیری کنیم؟  


شستن دست‌ها با آب خنک به‌جای آب داغ، پوشیدن دستکش هنگام شستن دست‌ها با مواد شوینده و کار با شوینده‌های شیمیایی، پوشیدن دستکش در هوای سرد، استفاده از کرم دست به منظور رطوبت‌رسانی به انگشتان دست و... 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.