علل سندرم دست، پا و دهان در کودکان چیست؟

علل سندرم دست، پا و دهان در کودکان چیست؟

درباره سندرم دست، پا و دهان در کودکان و علل آن چه می‌دانید؟ اینجا را بخوانید.

دنیای قلم_ فریبا شیروانی فوق‌تخصص عفونی: اگرچه بیماری سندرم دست، پا و دهان کودکان به نسبت گذشته کمتر شده اما متاسفانه همچنان انتقال این بیماری از کودکی به کودک دیگر بسیار سریع انجام می‌شود. این بیماری به‌رغم اینکه همیشه وجود دارد اما در این دوران شیوع کرونا تشخیص آن کمی‌ سخت شده چراکه این بیماری هم مانند کرونا تب‌های نامشخص دارد. اگرچه همچنان قرنطینه‌های خانگی وجود دارد اما با یکبار جمع‌شدن این کودکان در کنار هم، احتمال انتقال این بیماری به‌راحتی وجود دارد. اگرچه این بیماری نسبت گذشته کمترشده اما متاسفانه همچنان انتقال این بیماری بسیار سریع انجام می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره گلو درد کودکان؛ علت و درمان آن+ فیلم

 

عامل بیماری دست، پا و دهان در کودکان چیست؟

سندرم دست، پا و دهان در کودکان

عامل این بیماری عفونت با ویروسcoxsackievirus a16 و انواع entrovirus ها است. این نوع ویروس می‌تواند باعث بروز تب و بعضی از عوامل غیراختصاصی شود. معمولا علائمی ‌که مشخص می‌کند کودک به بیماری سندرم دست، پا و دهان مبتلا شده، این است که ضایعات جلدی در ناحیه پا و دست به‌وجود می‌آیند و این ضایعات بیشتر به‌صورت تاول به‌خصوص تاول عمقی دیده می‌شوند.

معمولا این علائم در انتهای دست و پا بیشتر است؛ بعضی از این ضایعات کوچک و تعدادی نیز بزرگ هستند. این ضایعات معمولا با تعداد متعدد علاوه بر دست و پا در دهان و روی باسن کودک هم مشاهده می‌شوند. گاهی ضایعات داخل دهان بسیار زیاد هستند و معمولا از روی زبان شروع می‌شوند. اگر ضایعات اول روی زبان به‌وجود آید با بیماری هرپس اشتباه گرفته می‌شود اما باید به این نکته توجه داشت که این بیماری از انتهای دست و پاها و یا دهان شروع می‌شود.

 

 

 

بیشتر بخوانید: آنفلوآنزای فصلی و کووید ۱۹ در کودکان چه تفاوتهایی دارد؟ + اینفوگرافیک
 

 

 

بیماری دست، پا و دهان در کودکان چه تاثیری بر روی ناخن آنها دارد؟

سندرم دست، پا و دهان در کودکان

در کودکانی که دچار آتوپی هستند و یا اگزما دارند ممکن است به‌دلیل زیادشدن تعداد ضایعات، این بیماری با آبله مرغان هم اشتباه گرفته شود. این بیماری به مرور زمان بهبود پیدا می‌کند، مشکلی که در کودکان مبتلا به این بیماری وجود دارد این است که بعد از بهبودی امکان دارد که روی ناخن کودکان خطوطی ایجاد شود و باعث شود که ناخن‌ها از حالت غیرطبیعی خارج شود و یا بیفتند.

ممکن است این مشکل در یک یا همه ناخن‌ها به‌وجود بیاید. اگر خانواده‌ها سابقه این بیماری داشته باشند می‌توانند ارتباط بعضی از علائم را با بیماری مشخص کنند. خانواده‌ها باید به این نکته توجه داشته باشند که ناخن‌ها بعد از گذشت زمان رشد می‌کند و این مشکل هم حل می‌شود. عوارضی که ممکن است در بیماری‌های ویروسی مثل میوکاردیت، درگیری کبد و کلیه و یا پانکراتیت ایجاد شود کمتر در بیماری سندرم دست، پا و دهان کودکان دیده می‌شود.

 

منبع: آرمان ملی

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.