معرفی بهترین برنامه‌های نوروز ۱۴۰۰ صدا و سیما

معرفی بهترین برنامه‌های نوروز ۱۴۰۰ صدا و سیما

این مطلب بهترین برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی در تعطیلات نوروز را به شما معرفی می‌کند.

دنیای قلم- سال‌ها پیش که شبکه‌های اجتماعی این‎چنین بر زندگی‌ها سیطره نداشتند، عید نوروز که می‌شد، فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیون بهترین و نخستین انتخاب برای سرگرمی بود. اما سال‌هاست که دیگر فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی مثل آن روزگاران پرمشتری نیستند و حالا رقبای پرقدرتی در فضای مجازی دارند که گوی سبقت را از آنها ربوده‌اند و در تربیت سلیقه و ذائقه مردم از صداوسیما مؤثر‌ترند. 

همشهری نوشت: اگر معدود سریال‌هایی مثل«پایتخت» را ـ که گل سرسبد سریال‌های تلویزیون در دهه‌90 بود ـ نادیده بگیریم، مدت‌هاست که دیگر سریال‌های نوروزی آن مخاطب چشمگیر دهه‌های گذشته را ندارند. در دو سه سال اخیر، سریال «نون خ» هم سعی کرده با پا‌گذاشتن جای پای پایتختی‌ها برای تلویزیون موفقیت به ارمغان آورد که در این زمینه تا حدودی هم موفق بوده است. 

امسال هم، با وجود اینکه سامانه‌های ویدئویی درخواستی سریال‌های مختلف و ظاهرا پرمخاطبی را در چنته دارند و کمتر از تلویزیون با محدودیت‌های ممیزی درگیر هستند-که همین موضوع استقبال بیشتر از محصولات‌شان را توجیه می‌کند- صداوسیما سعی کرده با توان و امکاناتی که دارد، میدان را خالی نگذارد و بکوشد که از فرصت عید برای جلب مخاطب بیشتر استفاده کند؛ خصوصا که با تأکید مسئولان بهداشتی کشور درخصوص پرهیز از سفر‌رفتن و دید و بازدید برای جلوگیری از شیوع کرونا، امسال از تلویزیون توقع می‌رود در زمینه برنامه‌سازی بهتر از سال‌های گذشته عمل کرده باشد. در این گزارش به شاخص‌ترین برنامه‌های تلویزیون و رادیو در ایام نوروز نگاهی داریم.

 

 

پایتخت ۶ و نون خ 

 

بهترین برنامه‌های نوروز ۱۴۰۰

 

«پایتخت‌6» یک بدهی دو قسمتی به مخاطبانش داشت که حساب این دو قسمت در روزهای آخر سال و پیش از عید با مردم تسویه می‌شود، ولی در ادامه عید خبری از خانواده پرحاشیه «معمولی» نیست و برای تعقیب ماجراهای این خانواده باید فعلا صبر کرد. حمید شاه‌آبادی، معاون سیما، در نشستی که در ابتدای این هفته داشت درباره پایتخت‌7 گفت: «تصمیم ما برای ساخت پایتخت‌7 جدی است و صحبت‌های ما انجام شده و فقط عجله‌ نداشتیم که به کنداکتور نوروزی برسد و به همین‌خاطر روی کیفیت و محتوا تأکید داشتیم. فیلمنامه باید نوشته شود و از این جهت پایتخت‌7 را برای نوروز 1400 نداشتیم؛ چراکه برای ما محتوا و فیلمنامه بسیار مهم است.»


به‌گفته شاه‌آبادی، سریال‌های «نون‌خ ۳» از شبکه یک سیما، «هم‌بازی» از شبکه2، «لوتی» از شبکه3 و «نوروز رنگی» از شبکه5 سیما در نوروز 1400روی آنتن می‌روند. همچنین شبکه نسیم برنامه‌های «خندوانه» و «دست‌انداز» را در ایام نوروز پخش می‌کند. شبکه امید «تخته سیاه» و شبکه2 هم «کلبه عموپورنگ» را به‌عنوان برنامه‌های نوروزی پخش می‌کنند. در بخش فیلم‌های تأمینی نیز 104فیلم سینمایی از شبکه‌های سیما پخش خواهد شد که از این میزان، 23فیلم سینمایی ایرانی هستند. همچنین 85اثر سینمایی با مخاطب کودک و نوجوان است که پخش می‌شود. 


در حوزه پویانمایی، 20مجموعه با 320قسمت همچون شکرستان و شبکه کوچک با استفاده از ظرفیت عروسکی پخش می‌شود. کرونا نگذاشت فصل دوم «نون خ» هم سرانجام درست‌ و درمانی داشته باشد. حکایت خانواده و هم‌ولایتی‌های نورالدین خانزاده ناتمام ماند و علاقه‌مندان به این سریال در سال نو می‌توانند ادامه ماجراهای آنها را پی بگیرند. سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، سیروس میمنت، شقایق دهقان و جمعی از بازیگران محلی در فصل سوم نون خ بازی می‌کنند و کارگردانی این سریال هم بر عهده خود آقاخانی است.

 

 

بیشتر بخوانید: جزئیاتی از فصل سوم سریال نوروزی «نون خ» + تیزر

 

 

مجموعه نمایش رادیویی «چه‌کسی از آخوندها می‌ترسد؟»

 

بهترین برنامه‌های نوروز ۱۴۰۰

 

رادیو سال‌هاست که شنونده ثابتی که پیگیر برنامه‌هایش باشد، ندارد؛ مخصوصا در چند سال اخیر که در دوره رواج پادکست‌ها هستیم. اما به‌نظر می‌رسد نوروز 1400قرار است با برنامه‌هایی که برای این رسانه قدیمی تدارک دیده شده، ورق برگردد. یکی از برنامه‌های جالبی که عنوان آن بسیار کنجکاوی‌برانگیز است و در یک هفته مانده به عید، پخش آن از شبکه رادیویی نمایش آغاز شده، مجموعه نمایش رادیویی «چه‌کسی از آخوندها می‌ترسد؟» است. به گزارش همشهری به نقل از روابط‌عمومی رادیو نمایش، مجموعه نمایش رادیویی «چه‌کسی از آخوندها می‌ترسد؟» با طرح و ایده مدیر رادیو نمایش از شنبه این هفته روی آنتن شبکه رادیویی نمایش رفته است. 


محسن سوهانی، مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش، درباره ایده اولیه این نمایش رادیویی گفته: «چه‌کسی از آخوندها می‌ترسد؟ در ابتدا یک فیلمنامه بود که آن را سال ۸۹ نوشتم و کار استراتژیکی محسوب می‌شود، بعد از مدتی آن را در سال ۹۱ بازنویسی کردم.» سوهانی همچنین گفت:  این کار ایده‌های خاص و متفاوتی در روند داستان دارد که در آن با جسارت، بعضی از خط‌قرمزها، خودسانسوری‌ها و تابوهایی را که در سازمان شکل گرفته است، کنار گذاشتیم. 


سوهانی درباره این مجموعه گفته است: «طنز مقوله خاصی است و در این سال‌ها تولید آثار اینچنینی درگیر محافظه‌کاری شده یا خیلی سطحی شده‌اند؛ بنابراین سعی کردیم این کلیشه‌ها و تابوهای خودساخته را کنار بگذاریم و یک کار طنز به‌معنای واقعی آن هم طنز استراتژیک که مستقیم به رویدادهای سیاسی و شرایط اجتماعی واکنش نشان داده را تولید کنیم. »
پخش مجموعه طنز رادیویی «چه‌کسی از آخوندها می‌ترسد؟» از شنبه ۲۳ اسفند‌ماه آغاز شده و هر شب ساعت ۲۲:۰۰ روی آنتن رادیو نمایش می‌رود و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه است.

 

 

نوروز رنگی؛ سریالی با گویش مشهدی

 

بهترین برنامه‌های نوروز ۱۴۰۰

 

سریال شبکه5 یعنی «نوروز رنگی» سریال جمع‌وجوری است که برای موفقیت روی حال‌وهوای نوستالژیکش حساب باز کرده است. این سریال داستان روزهای پایانی اسفند یکی از سال‌های دهه۶۰ را روایت می‌کند که در عینِ طنز و سرگرمی، قرار است به سنت‌‌ها و آداب ایرانی در شهر مشهد مقدس بپردازد. با توجه به اینکه محل وقوع ماجراهای داستان شهر مشهد‌ است، طبیعی است که باید منتظر شنیدن گویش شیرین مشهدی در این سریال باشیم. 


موفقیت لهجه مازنی سریال پایتخت این جرأت را در سریال‌‌سازان به‌وجود آورد که در استفاده از لهجه‌ها و گویش‌ها شجاعت به خرج دهند و‌ برای خلق داستان‌های جذاب از تهران بیرون بروند. این سریال را علی مسعودی نوشته و کارگردانی کرده و رابعه اسکویی، جواد خواجوی، یوسف تیموری، علی مسعودی و... در این مجموعه بازی کرده‌اند. همچنین شبکه5 سیما، از روز اول تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۰، هر روز در ۲‌نوبت، انیمیشن‌ها و فیلم‌هایی از سینمای ایران و جهان را به‌ترتیب ساعت ۱۰ و ۱۳:۳۰ پخش خواهد کرد.

 

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره سریال نوروزی «نون خ» + تیزر

 

 

همبازی؛ سریال نوروزی شبکه ۲

 

بهترین برنامه‌های نوروز ۱۴۰۰

 

شبکه2 سریال «هم‌بازی» را با فضایی عاشقانه و قصه‌ای اجتماعی روی آنتن می‌برد که به مسائل جوانان می‌پردازد. کارگردان این سریال سروش محمدزاده است و در آن بازیگرانی همچون آتیلا پسیانی، همایون ارشادی، علیرضا استادی، بهنام تشکر، کمند امیرسلیمانی، ‌رؤیا جاویدنیا، علیرضا اوسیوند، دیبا زاهدی، حسین مهری، کامران تفتی، مریم مومن، امیر کاظمی و ایمان صفا جلوی دوربین رفته‌اند. 


سریال نوروزی شبکه3 سریالی مناسبتی نیست و به همین دلیل برخی‌ها آن را مناسب عید ندانسته‌اند. «لوتی» که فصل دوم سریال سیاسی ـ جاسوسی «گاندو» است، در حالی قرار است به‌عنوان سریال نوروزی شبکه3 پخش شود که پیش‌تر اعلام شده بود سریال کمدی «بوتیمار» در نوروز کام مخاطبان شبکه3 را شیرین می‌کند. سریال «گاندو» در زمان پخش واکنش برخی دولتمردان را به‌دنبال داشت و حالا باید دید «لوتی» هم مثل گاندو حساسیت‌‎زا خواهد بود یا نه؛ خصوصا با توجه به اینکه در خرداد‌1400 انتخابات ریاست‌جمهوری ‌در پیش است، این بار اشاره‌ها به شخصیت‌های سیاسی و توافق‌های صورت‌گرفته می‌تواند پرسروصداتر از نوبت قبل باشد. کارگردان لوتی جواد افشار است و بازیگران این سریال احتمالا همان بازیگران گاندو هستند.

 

 

صندلی داغ در رادیو نمایش

 

بهترین برنامه‌های نوروز ۱۴۰۰

 

رادیو نمایش تصمیم گرفته «صندلی داغ» را که سال‌ها پیش در 3مقطع با اجرای داریوش کاردان، احمد نجفی و زنده‌یاد منوچهر نوذری از تلویزیون پخش شده بود، نوروز امسال با اجرای ایرج نوذری، فرزند منوچهر نوذری با حضور چهره‌های مختلف و با سبک و سیاقی متفاوت روی آنتن رادیو نمایش ببرد. این برنامه از اول فروردین در ۱۴ قسمت پخش می‌شود و بناست مهمانان در مقابل ایرج نوذری بنشینند و به پرسش‌های او پاسخ دهند. در این برنامه، مهمانان مختلفی از بازیگران و کارگردانان تا سیاستمداران و ورزشکاران حضور دارند که به سؤالات صریح و شفاف ایرج نوذری پاسخ خواهند گفت.


از دیگر برنامه‌های نوروزی شبکه رادیویی نمایش برنامه رادیویی «شب آرام با اجرای امین زندگانی است که برنامه‌ای گفت‌وگومحور و شبانه است که ساعت ۲۳ به‌مدت یک ساعت روی آنتن رادیو نمایش می‌رود. فضای این برنامه در حوزه فرهنگ و هنر است و تلاش شده گفت‌وگوهای صمیمانه درباره موضوعات روز جامعه ارائه دهد.


نمایش «مضحکه‌های اهل طرب» به کارگردانی محمد پورحسن که به آیین‌ها و سنت‌ها می‌پردازد و نمایش «تخت تورنا» که نمایش رادیویی تعاملی است از دیگر برنامه‌های نوروزی شبکه نمایش است.

 

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره سریال نوروزی «نوروز رنگی» + تیزر

 

 

مسابقه «قند پهلو» با محتوای کرونایی

 

بهترین برنامه‌های نوروز ۱۴۰۰

 

همزمان با مناسبت عید مبعث، مسابقه «قند پهلو» نیز پس از مدتی دوری از آنتن، برای پخش در نوروز مقابل دوربین رفت و از شبکه آموزش پخش خواهد شد. امیر قمیشی، تهیه‌کننده این برنامه تلویزیونی، درباره رویکرد ویژه این فصل از «قندپهلو» گفت: این 13برنامه به کرونا اختصاص دارد و شعرها هم با همین محور سروده می‌شوند  در این دوره، به جای 2داور، 3داور حضور دارند که داور سوم پزشک متخصصی است که از نظر پروتکل‌های مرتبط با کرونا آثار را بررسی می‌کند.

 

 

مستند ـ مسابقه «77ساعت» 

 

بهترین برنامه‌های نوروز ۱۴۰۰

 

مستند ـ مسابقه «77ساعت» در نوروز 1400از شبکه آموزش پخش خواهد شد. در این مستند ـ مسابقه که اجرای آن برعهده شهرزاد کمال‌زاده و کاوه خداشناس است، در هر مسابقه 3گروه 3نفره در 77ساعت پیوسته با یکدیگر مسابقه می‌دهند و در هر مسابقه یک بازیگر به‌عنوان مربی و همراه گروه‌ها حضور دارد. مجید افشاری، ارسلان قاسمی، سپند امیرسلیمانی، شیدا یوسفی، سولماز حصاری، نگین معتضدی و آرام جعفری چهره‌هایی‌اند که سرگروهی تیم‌های مختلف شرکت‌کنندگان را برعهده دارند. در پایان مسابقه و انتخاب گروه برتر، بازیگر همراه به اتفاق گروه منتخب به مرحله بعدی صعود می‌کند. داوران متشکل از لیلا اوتادی و رامتین خداپناهی در کنار 2کارشناس دانشگاهی مسابقه‌ها را داوری کرده و نهایتاً 6گروه را برای نیمه‌نهایی انتخاب می‌کنند.

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.