شترهای سرگردان حادثه آفرین جاسک را ساماندهی کنید

شترهای سرگردان حادثه آفرین جاسک را ساماندهی کنید

شترهای سرگردان حادثه آفرین جاسک را نه شتر داران می‌توانند کنترل کنند نه هشدارهای ائمه جمعه برای کمک از مسئولین و نه اقدامات قضایی دادستانی جاسک.

دنیای قلم - هرساله برای ساماندهی شترهای سرگران جاسک و کاهش تصادفات شبانه این حیوانات با خودروها، راهکارهای مختلفی از سوی مسئولان محلی و استانی ارائه می‌شود اما هیچ کدام نتوانسته از وقوع حادثه و مرگ افراد در این محل بکاهد. 
در سال ۱۴۰۱؛ دبیر مجمع مطالبه گران جاسک به عنوان دبیر همایش ایده آرا ساماندهی شترهای سرگردان این شهرستان، به منظور ساماندهی شترهای سرگردان جاسک و کاهش تصادفات شترهای سرگردان با خودروها و ساماندهی آن‌ها از مردم به‌ویژه اندیشمندان، متفکران، افراد صاحب نظر و موثران اجتماعی خواست که ایده‌ها و راهکار بدهند؛ چرا که طبق بیان وی، جان ۵۰ نفر در شهرستان جاسک بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ هجری شمسی در تصادف شترها با خودروهای سرگردان از دست رفت که ضایعه‌ای جبران ناپذیر بوده و باید جلوی این روند گرفته شود اما این برنامه‌ها اثرگذار نبوده است.
دبیر مجمع مطالبه‌گران جاسک به ایرنا گفت: با وجود اجرای راهکارهای مختلف برای کاهش و پیشگیری از تصادفات شبانه با شترهای سرگردان اما اثرگذاری اندکی داشته؛ به صورتی که هر سال سوانح مرگبار جاده‌ای درحال رخ دادن است.
حسین روشنی بیان کرد: در طول سال‌های گذشته همایش‌ها، کمپین‌ها، گشت‌های ساربانی، ایجاد جهاز بند، ساماندهی، ذبح و دیگر راهکارهای مختلفی برای مهار شترهای سرگردان در شهرستان جاسک به اجرا درآمده است اما چندان در کاهش تصادفات اثربخش نبوده است.
وی با بیان اینکه مشکل شترهای سرگردان مورد نقد همیشگی ائمه جمعه و جماعات جاسک بوده است، اظهار کرد: ائمه جمعه بارها در پای تریبون، مسئولان و مدیران شهرستان و استان و نیز نمایندگان مجلس را نسبت حل مشکل کنونی مورد خطاب قرار داده‌اند و از آن‌ها در این مورد کمک خواسته اند اما بازهم اقدام خاصی در این زمینه انجام نگرفته است.

 

 

این مطالبه‌گر اهل جاسک عنوان کرد: دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جاسک نیز اقدامات قضایی برای مقابله با شترهای سرگردان انجام داده که تاکنون این اقدامات در کاهش تصادف‌های شبانه شترها نقش موثری نداشته است.
وی اظهار کرد: در نگاه نخست به‌نظر می‌رسد شترداران پای کار نیستند اما وقتی که با آن‌ها صحبت می‌شود از نبود حمایت دامداران گلایه دارند و بخشی از این بی‌توجهی‌ها را از جانب جهاد کشاورزی شهرستان و استان می‌دانند.
وی با تاکید بر اینکه حل معضل همیشگی شترهای سرگردان نیازمند نگاه ملی آن هم با طرح و اعتبار کلان کشوری است، تصریح کرد: راهکارهای هزینه بر بسیاری وجود دارد که از عهده اعتبارات شهرستان خارج است و نیاز دارد که استاندار هرمزگان نیز کمک ویژه‌ای در این خصوص داشته باشند.
از ۱۵۰ هزار نفر شتر در کشور، زیستگاه ۲۱ هزار نفر در هرمزگان بوده و که حدود چهار هزار نفر مربوط به شهرستان بستک است.
مناطق کویری و نیمه کویری شهرستان‌های سیریک و جاسک بهترین زیستگاه برای پرورش شتر در هرمزگان است و ۴۰ درصد از شترهای استان در این مناطق زندگی می‌کنند.
پرورش شتر در استان هرمزگان برای بیش از ۲ هزار نفر اشتغالزایی کرده است، یک میلیون و ۵۶۵ هزار هکتار از مساحت هرمزگان، معادل ۲۱ درصد را بیابان تشکیل می دهد و این ظرفیت، موجب علاقه مردم به پرورش شتر و زنده نگهداشتن شغل اجدادیشان شده است

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.