خواب ناکافی باعث دیابت می‌شود

خواب ناکافی باعث دیابت می‌شود

رابطه خواب ناکافی و ابتلا به دیابت نوع2

دنیای قلم -درباره تاثیرهای مثبت خواب بر سلامت جسم و روان بسیار شنیده‌ایم. طبق یافته‌های پژوهشی جدید، بزرگ‌سالانی که فقط 3 تا4 ساعت در شب می‌خوابند بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند.

به گزارش «نیویورک‌ پست»، بیش از ۳۸ میلیون آمریکایی به دیابت دچارند که بیشتر آن‌ها دیابت نوع ۲ دارند. عوامل خطرزای این بیماری عبارت‌اند از: اضافه‌وزن، سن بالای ۴۵ سال و نداشتن تحرک بدنی. محققان اکنون می‌گویند کسانی که کمتر از 6 ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند، در مقایسه با افرادی که 7 تا8 ساعت می‌خوابند، بیشتر با خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مواجه‌اند.

در طول دوره پیگیری ۱۳ ساله این پژوهش، ۷۹۰۵ شرکت‌کننده (3.2 درصد) به دیابت نوع ۲ مبتلا شدند. این بیماری مزمن بر توانایی بدن در تجزیه قند برای تولید انرژی اثر می‌گذارد و در نتیجه میزان قند خون را افزایش می‌دهد. طبق یافته‌های محققان، با وجود آن‌که تغذیه سالم خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد، افرادی که کمتر از 6 ساعت در شب می‌خوابند، نمی‌توانند اثر این کم‌خوابی را با رژیم غذایی سالم جبران کنند.

پژوهشگر ارشد این تحقیق  می‌گوید که نتایج این پژوهش برای نخستین بار این سوال را مطرح می‌کند که در موضوع احتمال خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، آیا رژیم غذایی سالم می‌تواند کمبود خواب را جبران کند یا خیر. به باور پژوهشگران این نتایج نباید باعث نگرانی شود، ولی باید یادآور نقش مهم خواب در سلامت باشد. طبق توصیه‌ها، 7 تا ۹ ساعت خواب شبانه برای بزرگ‌سالان لازم است.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.