انواع دیابت و علایم آن

انواع دیابت و علایم آن

وقتی هورمون انسولین عملکرد درستی ندارد فرد به قند خون مبتلا می‌شود؛ سالانه حدود یک و نیم میلیون نفر در جهان به دلیل دیابت جان خود را از دست می‌دهند، برای همین اطلاع درباره آن مهم است

دنیای قلم -دیابت بیماری است که نزدیک نیم میلیارد نفر در سراسر جهان را به خود درگیر کرده است. این آماری است که از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است. همچنین براساس اطلاعات این سازمان، سالانه ۱.۵ میلیون نفر به دلیل ابتلا به قند خون بالا جان خود را از دست می‌دهند. آمار ابتلا به این بیماری به طور شگفت‌انگیزی در حال افزایش است. بهترین راه‌حل برای پیشگیری از آن، بالا بردن سطح اطلاعات است. دیابت یا مرض قند نوعی بیماری متابولیک (سوخت‌وساز مواد غذایی) مزمن است. ماجرا از آن‌جا آغاز می‌شود که هورمونی به نام انسولین عملکرد خود را از دست می‌دهد. این هورمون توسط غده پانکراس یا همان لوزالمعده ترشح می‌شود. وظیفه اصلی آن، این است که گلوکز را به سمت سلول‌های بدن هدایت کند. زمانی که انسولین در انجام وظیفه خود ناتوان است، گلوکز به جای ورود به سلول، در خون انباشته می‌شود و به این ترتیب سطح آن در بدن بالا می‌رود؛ دقیقا همین جاست که می‌گوییم دیابت گرفتم. در ادامه به نقل از «درمانکده» با انواع این بیماری آشنا می‌شویم.   



دیابت نوع ۱

دیابت نوع ۱ که به دیابت نوجوانان یا دیابت وابسته به انسولین هم معروف است. این بیماری، نوعی اختلال خودایمنی شناخته می‌شود. در این وضعیت سیستم ایمنی بدن به سلول‌های تولیدکننده انسولین در لوزالمعده حمله می‌کند و توانایی بدن در تولید انسولین را از بین می‌برد. 


دیابت نوع ۲

 در دیابت نوع دوم، انسولین در بدن وجود دارد اما به وظیفه خود به درستی عمل نمی‌کند. این بیماری بسیار شایع‌تر از نوع اول است، چون به طور مستقیم با سبک زندگی و رژیم غذایی در ارتباط است. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که رابطه خوبی با ورزش ندارند، شیرینی و نوشیدنی‌های صنعتی پای ثابت سفره غذایی‌ آن‌هاست، اضافه وزن دارند، چاق هستند و سیگار می‌کشند، متاسفانه شرایط را برای ابتلا به قند خون بالا به خوبی فراهم کرده‌اید.


دیابت بارداری

 دیابت بارداری معمولا در ماه‌های آخر بارداری اتفاق می‌افتد. بروز آن بیشتر با تغییرات هورمونی در ارتباط است. هورمون‌هایی که توسط جفت تولید می‌شود به طور خاص بر روی انسولین تاثیر گذاشته و عملکرد آن را مختل می‌کنند.


پیش دیابت

اگر نتیجه آزمایش خون نشان داده است که در مرحله پیش دیابت هستید، باید بگوییم که شانس آورده‌اید. چون این حرف به این معناست سطح گلوکز در بدن بالاست اما شما هنوز به مرض قند مبتلا نشده‌اید. نکته مهم بعدی این است که اگر فکری به حال سبک زندگی و رژیم غذایی خود نکنید، به این بیماری مبتلا خواهید شد. به‌طور معمول اگر قند خون بین 70 تا 100 باشد یعنی طبیعی هستید و بین 100 تا 125 حاکی از ابتلای شما به پیش‌دیابت است. بالای 125 هم یعنی مبتلا به دیابت هستید.


دیابت بی‌مزه

 دیابت بی‌مزه، نوعی بیماری مادرزادی است که به دلیل اختلال در غدد درون‌ریز ایجاد می‌شود. این بیماری با تشنگی زیاد و تولید بیش از حد ادرار رقیق همراه است و برای آن درمانی وجود ندارد. این اختلال در اثر فقدان هورمون ادراری (وازوپرسین) یا مسدودسازی عملکرد آن ایجاد می‌گردد.


علایم دیابت

از شایع و رایج‌ترین علایم کلی این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: تکرر ادرار، احساس تشنگی شدید و نوشیدن مایعات زیاد، گرسنگی شدید، خستگی زیاد، اختلالات بینایی مانند تاری دید، زخمی که به خوبی ترمیم نمی‌شود، خشکی دهان و کاهش وزن بی‌دلیل. البته بنا به نوع دیابتی که فرد به آن مبتلا شده و شدت و پیشرفت بیماری علایم متفاوت خواهد بود. 


علایم دیابت در زنان| بسیاری از علایم مرض قند در زنان و مردان مشترک است. با این حال زنان ممکن است نشانه‌های زیر را نیز تجربه کنند: عفونت واژینال و دهانی و برفک واژن، عفونت‌های مجاری ادراری، سندروم تخمدان پلی کیستیک و...


علایم دیابت کودکان

 افزایش تشنگی و ادرار، گرسنگی، کاهش وزن، زودرنجی، بوی دهان میوه‌ مانند، تاری دید، دخترها ممکن است عفونت قارچی داشته باشند. 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.