چرا باید واکسن گارداسیل تزریق کرد

چرا باید واکسن گارداسیل تزریق کرد

تزریق واکسن گارداسیل که از بیماری‌های مختلفی جلوگیری خواهد کرد چه بایدها و نبایدهایی دارد؟!

دنیای قلم -شاید نام hpv یا ویروس پاپیلوم انسانی را در فضای مجازی زیاد شنیده ‌باشید. این ویروس انواع مختلفی دارد و از طریق تماس پوست‌به‌پوست منتقل می‌‌شود. بعضی از انواع ویروس hpv بی‌خطر است و توسط سیستم ایمنی بدن از بین می‌رود و بعضی از آن‌ها باعث ایجاد سرطان دهانه رحم در زن‌ها و بروز زگیل تناسلی در مردان و زنان می‌شود. واکسن گارداسیل یکی از راه‌های جلوگیری از بروز زگیل تناسلی است و بدن را در برابر بعضی از انواع خطرناک ویروس hpv که باعث بروز سرطان می‌شود، محافظت‌می‌کند. همچنین واکسن پاپیلوگارد اولین واکسن hpv ایرانی‌ است که در یک سرنگ از پیش پرشده حاوی سوسپانسیون آماده برای تزریق عضلانی ا‌ست. اما تزریق این واکسن‌ها چه ملاحظاتی دارد و به درد چه کسانی می‌خورد؟


  وقت تزریق واکسن گارداسیل


در کشورهای آمریکایی و اروپایی تزریق واکسن گارداسیل برای دختران و پسران در دوران کودکی و نوجوانی انجام‌ می‌شود. در ایران هنوز تزریق این واکسن اجباری نشده ‌است و تحت پوشش بیمه هم نیست. بهتر است تزریق این واکسن در سن 9 تا 26سالگی برای آقایان و خانم‌ها انجام‌ شود. به گزارش ایرنا، متخصصان می‌گویند بهتر است تزریق این واکسن زمانی انجام‌ شود که فرد هنوز در معرض ویروس پاپیلوما قرارنگرفته‌ است و از نظر جنسی فعال نیست. البته افراد 27 تا 45ساله در معرض خطر هم می‌توانند طبق نظر پزشک نسبت به تزریق واکسن گارداسیل اقدام ‌کنند. واکسن گارداسیل برای پیشگیری از ابتلا به ویروس‌های hpv است، به هیچ عنوان برای درمان این ویروس‌ها استفاده نمی‌شود و در واقع حکم پیشگیری از ابتلا به بیماری‌‌های گفته‌شده را دارد. بیشترین اثربخشی واکسن از ۱۰ سالگی است و بهتر است که از همان زمان تزریق‌ شود تا ایمنی بیشتری ایجاد کند.  واکسن گارداسیل برای افراد زیر 15سال 2دوز با فاصله شش ماه و برای افراد بالای 15سال سه دوز  با فاصله صفر، دو و 6 ماه تزریق می ‌شود. همچنین این واکسن برای افراد بالای 45سال به صورت تک‌دوز تزریق‌ می‌شود.


  چند دلیل برای تزریق واکسن


hpv معمولا علایم خاصی ندارد ولی می‌تواند باعث ایجاد زگیل‌های تناسلی، سرطان گلو و سرطان مقعد در زنان و مردان و سرطان دهانه رحم در زنان شود. واکسن گارداسیل به بدن کمک‌می‌کند تا درصد بروز این بیماری‌ها کمتر شود. مثلا تزریق واکسن hpv  در زمان مناسب تا ۹۰ درصد جلوی ابتلا به سرطان دهانه رحم را می‌گیرد. تحقیقات نشان داده است که این واکسن  از بدن در برابر بعضی از ویروس‌های hpv به مدت طولانی محافظت می‌کند. در جواب برخی افراد که می‌گویند ما رابطه جنسی نداریم پس چرا باید این واکسن را تزریق ‌کنیم   هم باید گفت را ه های انتقال این ویروس متنوع است و به رابطه جنسی محدود نمی شود، بنابراین بهتر است این واکسن در سن پایین‌تر تزریق‌ شود تا بدن را در برابر بیماری‌ و عفونت‌های مربوطه، واکسینه ‌کند. همین‌طور مزایای تزریق این واکسن خیلی بیشتر از عوارض احتمالی آن است و به همین دلیل پیشنهاد بیشتر پزشکان روی تزریق به‌موقع واکسن گارداسیل است.


  چه کسانی نباید گارداسیل تزریق کنند؟!


تزریق واکسن گارداسیل مانند بسیاری از واکسن‌ها بایدها و نبایدهایی دارد. افرادی که در ادامه از آن‌ها خواهیم ‌گفت نباید خودسرانه واکسن گارداسیل را دریافت‌ کنند. در کل بهتر است تزریق و فواصل دوزهای این واکسن زیر نظر یک پزشک مشخص‌شود.گروه هایی که در ادامه مرور می کنیم باید احتیاط و مشورت دقیق تری برای تزریق واکسن داشته یاشند.
* افرادی که نسبت به یک دوز از واکسن حساسیت و واکنش آلرژیک شدید داشتند
*زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
* افرادی که در حال مصرف داروهایی هستند که ممکن است با ترکیبات واکسن گارداسیل تداخل داشته‌باشد، مانند داروهای استروئیدی خوراکی، استنشاقی یا تزریقی
*افرادی که در حال شیمی درمانی یا پرتودرمانی هستند.
همچنین این داروها می‌تواند با گارداسیل تداخل دارویی ایجاد کند:
* داروهایی که برای درمان بیماری‌های پسوریازیس، آرتریت روماتوئید یا سایر اختلالات خودایمنی تجویز می‌شوند.
* داروهایی که برای درمان یا جلوگیری از نپذیرفتن عضو پیوندی توسط بدن مصرف می‌شوند. 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.