کاهش ناگهانی وزن و ارتباطش با سرطان

کاهش ناگهانی وزن و ارتباطش با سرطان

کاهش ناخواسته وزن می‌تواند نشانه سرطان باشد

دنیای قلم -طبق تحقیقات جدید، کاهش وزن ناخواسته که بدون برنامه‌ریزی خاص، رژیم غذایی یا ورزش و فعالیت بدنی باشد، می‌تواند یکی از نشانه‌های سرطان محسوب شود.

بنا به گزارش «یاهولایف»،‌ کاهش بدون دلیل وزن همیشه نشانه مشکل در سلامت نیست، اما احتمال دارد یکی از نشانه‌های ابتلا به سرطان باشد. طبق پژوهشی که به تازگی منتشر شده است، کاهش وزن چشمگیری که در فردی رخ می‌دهد، در مقایسه با فردی که این کاهش وزن را نداشته است، با تشخیص سرطان طی ۱۲ ماه آینده پس از کاهش وزن مرتبط است.

محققان چندین سازمان بهداشتی و مراکز سرطان داده‌های حدود ۱۶۰هزار نفر را تجزیه‌و‌تحلیل کردند. این داده‌ها از یک تحقیق طولانی در مرکز مطالعات سلامت پرستاران به دست آمد که در آن عوامل خطر در بیماری‌‌های مزمن بررسی شده بودند. محققان دریافتند افرادی که بیش از ۱۰درصد وزن خود را از دست دادند، به سرطان مبتلا شدند. این میزان هزار و ۳۶۲ نفر در هر ۱۰۰هزار نفر در سال را در مقایسه با ۸۶۰ نفر در هر ۱۰۰هزار نفر در سال که به‌تازگی وزن کم نکرده بودند، شامل می‌شد.  

طبق این نتایج، افراد مبتلا به سرطان دستگاه گوارش، سرطان مری، معده، کبد، مجاری صفراوی یا  لوزالمعده، با بیشترین احتمال کاهش وزن زیاد قبل از تشخیص سرطان مواجه شده بودند. همچنین محققان دریافتند افراد مبتلا به سرطان سینه و مغز از قبل با کاهش وزن قابل‌توجهی مواجه نبوده‌اند. جیلین کلوگ، متخصص تغذیه در این زمینه می‌گوید: «به‌طور کلی افراد مبتلا به سرطان با علامت‌های مختلفی از جمله درد، ضعف و خستگی مواجه‌اند که ممکن است باعث کاهش میل به غذا خوردن شود.

 او همچنین می‌گوید: «برخی بیماران ممکن است با حالت تهوع، مشکل در جویدن و بلع غذا و همچنین مشکل در جذب مواد مغذی روبه‌رو شوند که به کاهش اشتها و در نهایت کاهش وزن منتهی می‌شود.» البته کاهش وزن نباید بلافاصله باعث اضطراب و نگرانی شود، اما بهتر است آن را جدی بگیرید و با پزشک   متخصص مشورت کنید؛ چراکه کاهش وزن به عوامل بسیاری بستگی دارد و سرطان تنها یکی از نشانه‌‌های احتمالی است. 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.