لاک و رژ لب عامل سرطان

لاک و رژ لب عامل سرطان

ماده‌ای خطرناک در لاک ناخن و رژ لب

دنیای قلم -نیوزیلند اولین کشوری است که استفاده از 2ماده شیمیایی موجود در محصولات زیبایی مانند لاک ناخن و رژ لب را ممنوع کرده است. به گزارش «نشنال نیوز»، این هفته، دولت این کشور ممنوعیت استفاده از مواد پرفلوئوروآلکیل و پلی فلوروآلکیل را که معمولا «پی‌اف‌ای‌اس» نامیده می‌شود تا سال ۲۰۲۷ اعلام کرد.

نشنال نیوز به نقل از دکتر شوان پرسو از سازمان حفاظت محیط زیست نیوزیلند نوشت: «ما می‌دانیم که این مواد شیمیایی به راحتی تجزیه نمی‌شوند، آن‌ها می‌توانند در بدن تجمع کنند و در سطوح بالا سمی باشند.» کاربرد پی‌اف‌ای‌اس در لوازم آرایشی برای قوام و بافت محصول، حالت دادن و نرم کردن پوست، مو و ناخن و براق نشان دادن آن‌هاست. آن‌ها همچنین در مجموعه‌ای از کالاهای روزمره، از جمله ظروف نچسب، رنگ‌، محصولات تمیزکننده، بسته‌بندی مواد غذایی، فوم آتش‌نشانی و چتر یافت می‌شوند.

علاوه بر این‌ها، در آب آشامیدنی نیز شناسایی شده‌اند. حدود چهار هزار و ۵۰۰ ماده شیمیایی پی‌اف‌ای‌اس وجود دارد که برای ضدآب و ضدلک کردن محصولات، همچنین افزایش مقاومت در برابر حرارت استفاده می‌شوند. به‌عنوان مثال ریمل‌ ضدآب، سایه‌ چشم با ماندگاری طولانی، کرم‌پودر و رژلب مایع ممکن است حاوی این مواد باشند. به نقل از نشنال، در گزارشی در وبسایت آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمده است که یکی از ویژگی‌های مشترک نگران‌کننده درباره ترکیبات پی‌اف‌ای‌اس این است که آن‌ها بسیار آهسته تجزیه می‌شوند و می‌توانند در طول زمان در افراد، حیوانات و محیط زیست ذخیره شوند.

برخی مطالعات این مواد را با مجموعه‌ای از مشکلات سلامتی از جمله نقایص مادرزادی، سرطان‌ها و مشکلات سیستم ایمنی مرتبط دانسته‌اند. آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، سال گذشته طی مطالعه‌ای شواهد قوی ارائه کرد که نشان داد پی‌اف‌ای‌اس می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در بدن انسان شود که ممکن است به ایجاد سرطان منجر شود.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.