نقش مهم ویتامین دی در جلوگیری از پیری

نقش مهم ویتامین دی در جلوگیری از پیری

ویتامینی که دشمن پیری است

دنیای قلم -محققان دانشگاه ایالتی کلرادو ایالات ‌متحده مشخص کردند، ویتامین خاصی وجود دارد که ممکن است کمبودش روند پیری را تسریع کند. آنان معتقدند که این روند به چگونگی تاثیر این ویتامین بر ژن‌های شما مربوط می‌شود.

بر اساس نتایج پژوهش‌های محققان دانشگاه شاریته برلین،با مطالعه اپی ژنتیک (چگونه رفتار یا محیط می‌تواند بر ژن های شما تاثیر بگذارد) چیزهای زیادی را می‌توان کشف کرد و سن بیولوژیکی شما یکی از آن‌هاست که ممکن است در واقع با سن تقویمی شما متفاوت باشد.

کمبود ویتامین دی می‌تواند از نظر بیولوژیکی باعث پیری سریع تر شود و به گفته روندا پاتریک، زیست‌شناس سلولی، چگونگی تاثیر ویتامین دی بر ژن‌های شما به کروموزوم‌های شما بازمی‌گردد. کروموزوم‌ها توسط چیزی به نام تلومرها از آسیب دی ان ای محافظت می‌شوند. پاتریک توضیح داد: نتایج دو تحقیق اپیدمیولوژیک روی دوقلوها نشان داد، افراد با کمترین سطح ویتامین دی، کوتاه ترین تلومرها را داشتند و این کوتاه شدن تلومر با پنج سال پیری بیولوژیکی مرتبط است. محققان دریافتند که تلومرهای کوتاه تر با پیری همچنین بیماری‌های مزمن نیز ارتباط دارد. راهی پایدارتر و ایمن برای دریافت ویتامین دی این است که بر رژیم غذایی خود تمرکز کنید. غذاهای غنی از ویتامین دی شامل ماهی‌هایی مانند سالمون، ماهی خال مخالی، اره ماهی، قزل آلا و ساردین، شیرها و ماست های گیاهی و لبنی غنی شده با ویتامین دی، غلات غنی شده، قارچ، تخم مرغ و جگر گاو هستند.      
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.