این ویتامین ها باعث ریزش مو می شود

این ویتامین ها باعث ریزش مو می شود

رژیم غذایی می‌تواند بر ریزش مو تاثیر بگذارد، اما نه آنطور که شما فکر می‌کنید. رژیم غذایی بر بسیاری از جنبه‌های سلامتی از جمله بر سلامت مو تاثیر می‌گذارد. بنابراین، اگر با نازک شدن مو مواجه هستید ممکن است از خود بپرسید کمبود کدام ویتامین باعث ریزش مو می‌شود.

دنیای قلم -جالب است بدانید که ریزش مو معمولا ناشی از کمبود ویتامین نیست اگرچه مصرف بیش از حد برخی ویتامین‌ها می‌تواند نازک شدن موها را تشدید کند. ریزش مو هم چنین می‌تواند به دلیل کمبود پروتئین یا آهن در رژیم غذایی شما باشد.

ویتامین‌ها و مواد معدنی مصرفی شما در سلامت فولیکول‌های مو و چرخه رشد مو نقش دارند. با این وجود، تاثیر دقیق مصرف ویتامین بر ریزش مو بسیار پیچیده می‌باشد و به خوبی مطالعه نشده است.

متاسفانه در مورد اینکه کمبود ویتامین باعث ریزش مو می‌شود پاسخ‌های روشن و واضح زیادی وجود ندارد. با این وجود، در ادامه این مطلب به آنچه در مورد کمبود ویتامین و تاثیر آن بر روی ریزش مو می‌دانیم خواهیم پرداخت و هم چنین به بیان این که چه مواد مغذی مصرفی‌ای می‌توانند بر روی موهایتان تاثیر بگذارند.

 

ویتامین ب، بوتین و اسید فولیک

ویتامین ب در بسیاری از عملکردهای بدن از جمله تقسیم سلولی نقش دارد. بوتین نوعی ویتامین ب (ب ۷) است که به بدن کمک می‌کند تا غذا را به انرژی تبدیل کند و ارتباطات سلولی را مدیریت نماید. ریزش مو می‌تواند از علائم کمبود بیوتین باشد. مصرف بیوتین می‌تواند به توقف ریزش مو کمک کند. با این وجود، اگر کمبود بیوتین تایید شده‌ای ندارید مصرف مکمل‌های بیوتین به ریزش مو کمک نمی‌کند. این برای بسیاری از افراد تعجب آور است، زیرا بسیاری از شرکت‌ها شامپو و سایر محصولات حاوی بیوتین را می‌فروشند و ادعا می‌کنند که محصولات شان سلامت مو را بهبود می‌بخشند.

 

ویتامین د

ویتامین د ویتامینی می‌باشد که برای قوی نگه داشتن استخوان‌ها شناخته شده است. برخی از افراد مبتلا به کمبود ویتامین د دچار ریزش مو می‌شوند که معمولا با راشیتیسم همراه است. برای افرادی که کمبود ویتامین د دارند مصرف مکمل ممکن است به کاهش ریزش مو کمک کند. علاوه بر این، نتایج مطالعات ارتباط بین کمبود ویتامین د و بیماری‌های خودایمنی از جمله آلوپسی وضعیتی که باعث ریزش مو می‌شود را نشان داده اند. مصرف مکمل ویتامین د تا زمانی که دیگر دچار کمبود یتامین د نشوید می‌تواند به بهبود و درمان آلوپسی کمک کند.

 

آهن

آهن برای داشتن گلبول‌های قرمز سالم که اکسیژن را در سراسر بدن شما حمل می‌کنند مهم است. اگر آهن کافی از رژیم غذایی خود دریافت نکنید ممکن است دچار کم خونی یا کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون شوید که دلیل ریزش مو است. هنگام تجربه ریزش مو از ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود بخواهید که شما را از نظر سطوح پایین آهن غربالگری کند و در صورت نیاز مکمل‌های لازم را تجویز نماید.

ویتامین ث

ویتامین ث ممکن است به جای ریزش مو با ایمنی مرتبط باشد، اما مهم است که مطمئن شوید به اندازه کافی از آن ویتامین دریافت می‌کنید به خصوص اگر ریزش مو با سطح پایین آهن همراه باشد. اگر ریزش مو با کمبود آهن همراه است سعی کنید ویتامین ث کافی را از طریق مرکبات سیب زمینی، فلفل و سایر مواد غذایی حاوی این ماده مغذی دریافت کنید.

روی

روی یکی دیگر از مواد معدنی کمیاب است که از عملکرد سلول‌های سالم پشتیبانی می‌کند. کمبود روی نادر است، اما با آلوپسی مرتبط می‌باشد. با این وجود، نتایج تحقیقات در مورد این که آیا اصلاح کمبود روی می‌تواند به رفع علائم آلوپسی از جمله ریزش مو کمک کند یا خیر یکسان نبوده اند.

ویتامین e

ویتامین e به حمایت از سیستم ایمنی و سایر عملکردهای بدن کمک می‌کند. اطلاعات کمی در مورد ویتامین e و ریزش مو وجود دارد.

منیزیم

منیزیم یک عنصر شیمیایی است که از سلامت مغز حمایت می‌کند. ریزش مو یک علامت معمولی از کمبود منیزیم نیست، اما برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف مکمل منیزیم می‌تواند به کاهش ریزش مو در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کند.

آیا مصرف بیش از اندازه ویتامین باعث ریزش مو می‌شود؟


گاهی اوقات ریزش مو می‌تواند به دلیل دریافت بیش از حد ویتامین یا مواد معدنی خاص باشد. در اینجا دو موردی که می‌توانند در ریزش مو نقش داشته باشند را معرفی می‌کنیم.

ویتامین آ

ویتامین آ به رشد سلولی کمک می‌کند در نتیجه ممکن است برای موهای تان مثبت به نظر برسد، اما واقعیت آن است که مصرف بیش از حد ویتامین آ در واقع می‌تواند باعث بروز ریزش مو شود. شاید این سوال برای تان پیش بیاید که تا چه اندازه مصرف ویتامین آ زیاد قلمداد می‌شود؟ اکثر بزرگسالان نباید روزانه بیش از ۱۰ هزار واحد بین المللی (iu) ویتامین آ مصرف کنند. این بسیار بیش‌تر از میزان ویتامینی است که در یک رژیم غذایی معمول دریافت می‌کنید. اگر ویتامین آ مصرف می‌کنید و متوجه ریزش مو شدید با یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنید.

سلنیوم

سلنیوم یک ماده معدنی است که بدن شما به میزان کمی از آن نیاز دارد. نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهند که سلنیوم می‌تواند به ریزش مو کمک کند از جمله در میان افرادی که شیمی درمانی می‌شوند. با این وجود، مصرف بیش از حد سلنیوم نیز می‌تواند باعث ریش مو شود. هرگز بیش از ۴۰۰ واحد بین المللی سلنیوم در روز مصرف نکنید.

کمبود ویتامین معمولا باعث ریزش مو نمی‌شود. با این وجود، دریافت نکردن آهن کافی و ایجاد کم خونی می‌تواند باعث ریزش مو شود. نازک شدن موها می‌تواند به دلیل وجود بیش از حد ویتامین آ نیز ایجاد شود. در صورتی که کمبود ویتامین خاصی ندارید مصرف مکمل یا ویتامین‌ها احتمالا برای ریزش مو مفید نخواهد بود. با این وجود، ریزش مو دلایل زیادی دارد از جمله تغییرات هورمونی، استرس و عفونت. اگر ریزش مو را تجربه می‌کنید با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کنید چرا که می‌تواند به شما کمک کند تا دلایل ریزش مو را برطرف کنید و یک برنامه درمانی برایتان تهیه می‌کند.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.