لرزش بدن را چطور درمان کنیم

لرزش بدن را چطور درمان کنیم

لرز معمولا در اثر افت دمای بدن رخ می‌دهد و می‌توان با اطلاع از علت و علایم خاص آن، براساس نوع لرز درمان‌های خانگی را انجام داد

دنیای قلم -لرز معمولا در اثر افت دمای بدن رخ می‌دهد، اما گاهی در اثر ابتلا به تب دچار لرز می‌شویم. درمان لرز بستگی به علت بروز آن دارد.

لرز بخشی از واکنش طبیعی بدن به تب و سرماست و معمولا دلیلی برای نگرانی در این خصوص نیست. لرز داشتن می‌تواند به دوره‌ای از لرز همراه با رنگ‌پریدگی و احساس سرما نیز اشاره داشته باشد. گاهی نیز لرز به همراه تب در شروع یک عفونت ایجاد می شود. با این‌حال در تمام این موارد یافتن راه‌هایی برای درمان بسیار مهم است که به نقل از «دکترتو» به آن می‌پردازیم. به‌یاد داشته باشید همیشه بهترین راه مشورت با یک پزشک است و درمان خانگی، صرفاً برای زمانی است که دسترسی به پزشک ندارید.  


اولین گام برای درمان لرز|  با نوشیدن مایعات زیاد و استراحت کامل می توان تا حدود زیادی لرز را درمان کرد. حمام آب ولرم یا استفاده از یک پارچه به همراه آب ولرم نیز می‌تواند به کاهش تب و لرز کمک کند. درخصوص کودکان برای درمان لرز آن‌ها توصیه می‌شود که به آن‌ها لباس‌های سبک بپوشانید و سعی نکنید که دمای اتاق را بیش از حد گرم کنید. برای درمان سریع لرز (اگر دلیل آن سردی هوا و پایین آمدن بیش از حد دمای بدن است) همچنین می‌توان نوشیدنی‌های گرم مانند چای داغ، قهوه یا شکلات گرم نوشید. به خصوص اگر دلیل لرز سردی بدن است و علایم عفونت و بیماری در فرد دیده نمی‌شود. غذاهایی مانند سوپ مرغ گرم می‌تواند لرز را بهبود ببخشد. سایر گزینه‌های درمان خانگی شامل مصرف منابع غنی ویتامین c و پروبیوتیک‌ها هستند.


درمان لرز با روش‌های گیاهی

در درمان‌های خانگی می‌توان از روش های گیاهی نیز برای درمان لرز استفاده کرد. گیاهانی مانند سیر، دمنوش آویشن، زنجبیل، اکیناسه، نعناع فلفلی، رزماری، بومادران، اکالیپتوس و چای سبز از جمله گزینه‌های درمان گیاهی برای درمان فوری لرز هستند. علاوه بر این موارد از سایر ترکیبات گیاهی و دمنوش‌های درمانی هم برای درمان فوری لرز در طب سنتی استفاده می‌شود. دمنوش‌هایی مانند پونه یا مرزنجوش، دمن و چای سبز، دمنوش زنجبیل و دارچین به همراه عسل و ... از دیگر گزینه‌هایی هستند که در طب سنتی برای درمان لرز و سرمای بدن توصیه می‌شوند.
درمان تب و لرز و استفراغ| برای درمان تب و لرز به همراه استفراغ می‌توان از ایبوپروفن یا ترجیحاً استامینوفن برای کنترل تب کمک گرفت. همچنین می‌توانید یک داروی ضد اسهال بدون نسخه را امتحان کنید.


درمان لرز و بدن درد

درصورتی‌که لرز به همراه بدن درد باشد، مصرف مسکن‌هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن به همراه دوش آب ولرم می‌تواند برای تسکین درد بدن و درمان لرز موثر باشد.


درمان لرز سرماخوردگی

برای درمان لرز ناشی از سرماخوردگی باید با مصرف داروهایی مانند قرص سرماخوردگی یا کلداستاپ و استراحت کردن و خواب کافی لرز را درمان کرد. مصرف مایعات فراوان و غذاهای مقوی و گرم مانند سوپ مرغ می‌تواند به طرز موثری برای درمان لرز و سردی بدن و علایم سرماخوردگی مفید واقع شود.


درمان فوری لرز آنفلوآنزا

برای درمان سریع لرز ناشی از آنفلوآنزا باید به اندازه کافی بخوابید و استراحت کنید. همچنین تا حد ممکن خودتان را گرم نگه دارید و از داروهای بدون نسخه مسکن و تب بر برای کنترل و درمان تب و لرز ناشی از بیماری استفاده کنید. برای جلوگیری از دهیدراته شدن بدن به میزان کافی مایعات مصرف کنید. مصرف مایعات به دفع ویروس و کاهش دمای بدن نیز کمک می‌کند.


درمان لرز بعد از کشیدن دندان

بعد از کشیدن دندان، تب و لرز به همراه عرق سرد ممکن است یکی از علایمی باشد که بیماران تجربه می‌کنند و این امر معمولا با استفاده از مسکن‌های ضددرد و ضدالتهاب و همچنین آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شود.


درمان لرز ناشی از استرس

برای درمان لرز و عرق سرد ناشی از استرس کنترل احساسات، کشیدن نفس عمیق، مصرف آب‌قند، تغییر موقعیت و در برخی مواقع نیز مصرف داروهای آرام‌بخش می‌تواند به کنترل لرز ناشی از ترس و استرس کمک کند.همان طور که گفتیم در همه این‌موارد مشورت با پزشک اولویت دارد و در صورتی که دسترسی ندارید درمان خانگی‌را دنبال کنید.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.