خواص گوشت بوقلمون که نمی دانید

خواص گوشت بوقلمون که نمی دانید

در میان گوشت انواع پرندگان، گوشت بوقلمون ترکیبی از گوشت سفید و قرمز است، مواد مغذی زیادی دارد و به درمان بعضی بیماری‌ها هم کمک‌ می‌کند

دنیای قلم -چندسالی‌ است که پرورش بوقلمون به پرورش بلدرچین، شترمرغ و مرغ اضافه ‌شده و گوشت آن هم طرفدارانی پیدا کرده ‌است. شاید شما جزو دسته‌ای باشید که هنوز گوشت بوقلمون را امتحان ‌نکرده اید و با ویژگی‌ها و خواص آن آشنا نیستید. در مطلب امروز می‌خواهیم درباره فواید و باید و نبایدهای استفاده از این گوشت بگوییم.


   گوشت بوقلمون ترکیبی از گوشت سفید و قرمز


بوقلمون یک پرنده بزرگ‌جثه است و گوشت آن سرشار از پروتئین و منبع بسیاری از ویتامین های گروه b ، ویتامین a و چندین ماده معدنی ضروری برای بدن است. یکی از مزایای برجسته گوشت این پرنده، داشتن هر دو نوع گوشت سفید و قرمز است. گوشت قرمز بوقلمون شامل قسمت‌های ران و ساق است و بافتی نرم دارد و چربی و کالری آن بیشتر است و طعمی شبیه به گوشت پرندگان وحشی و شکاری دارد. اگر می‌خواهید گوشت سفید بوقلمون را امتحان‌ کنید باید قسمت‌های سینه و بال آن را بخرید که طعمش شبیه گوشت گوساله است. بوقلمون چربی میان‌بافتی ندارد و به‌همین دلیل در زمان پخت، حجم خود را از دست‌ نمی‌دهد. تمام چربی‌های آن در پوستش ذخیره ‌می‌شود و با برداشتن پوست، میزان چربی به مقدار زیادی کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل انتخاب خوبی برای بدن‌سازها و افرادی با چربی خون بالاست. همچنین میزان قابل توجهی اسیدفولیک دارد.


 
 پرکاربرد برای دیابتی‌ها و بدن‌سازها و تقویت ایمنی


گوشت بوقلمون مقدار زیادی ماده معدنی سلنیوم دارد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و با تاثیر روی سیستم‌ دفاعی آنتی‌اکسیدانی خطر ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان پستان، ریه، معده، روده بزرگ، پروستات و مثانه را کم‌ می‌کند. این ماده با تاثیر روی عملکرد غده تیروئید، سوخت‌وساز و تولید انرژی در بدن را کنترل می‌کند و برای افراد مستعد به مشکلات تیروئید بسیار مفید است. گوشت بوقلمون برای بدن‌سازان و عضله‌سازی و کنترل وزن بدن مفید است. همچنین مصرف این گوشت به دلیل داشتن پروتئین و کربوهیدرات بالا باعث سیری طولانی‌مدت و تنظیم قند خون می‌شود و برای دیابتی‌ها انتخاب خوبی است. البته پزشکان می‌گویند نباید در مصرف این گوشت زیاده‌روی کنید. پرخوری گوشت بوقلمون منجر به حالت تهوع، استفراغ و معده درد می‌شود و با خوردن بیش از اندازه این گوشت حس خواب‌آلودگی به سراغ شما خواهد آمد. همچنین مصرف گوشت بوقلمون برای بیماران قلبی، مبتلایان به نقرس، افرادی که سنگ کلیه دارند و  چربی خون‌شان بالاست، توصیه نمی‌شود.


 
 یک انتخاب گرم برای فصل سرد


طبع گوشت بوقلمون گرم و تر است و برای افرادی که سردمزاج هستند مناسب‌تر است. این گوشت موجب افزایش گرمای بدن و در نتیجه مانع از بیماری‌های ناشی از سردی و ساخته‌شدن بیش از حد بلغم در بدن می‌شود. بنابراین یکی از بهترین انتخاب‌ها برای استفاده در فصل سرماست. پیشنهاد می‌شود برای کم‌کردن رطوبت گوشت و مشکلات احتمالی پس از مصرف و هضم و جذب بهتر آن از مصلح‌های گیاهی مانند گشنیز و سماق استفاده‌ کنید. در نهایت اگر می‌خواهید وعده‌های سالم‌تری با گوشت بوقلمون داشته باشید، بهتر است آن را کبابی یا بخارپز و از مصرف غذاهای فراوری شده با آن خودداری ‌کنید. باید بدانید گوشت بوقلمون به جز موارد منع مصرف، جایگزین مناسبی برای گوشت مرغ و گوساله است و می‌توانید این پروتئین باکیفیت و کم‌کالری را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید. 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.