آنچه قهوه با بدن شما می کند

آنچه قهوه با بدن شما می کند

زیاد خوردن قهوه چه با بدن می کند

دنیای قلم -بسیاری از افراد روزشان را با نوشیدن یک فنجان قهوه یا چای آغاز می‌کنند و در طول روز هم چندین بار برای رفع خستگی به انواع قهوه و نوشیدنی‌های حاوی کافئین پناه می‌برند؛ اما برخی افراد به کافئین وابستگی یا حتی اعتیاد دارند. به گزارش «وری‌ول هلث»، وابستگی و اعتیاد به کافئین در دسته اختلالات روان‎شناختی قرار می‌گیرد و محققان این حوزه در تعریفی دقیق‌تر آن را اختلال مصرف کافئین می‌نامند. از علایم مربوط به اختلال مصرف کافئین می‌توان به اضطراب، بی‌خوابی و حالت تهوع اشاره کرد.


 
  علایمی که نشان‌د‌هنده وابستگی به کافئین است


سوال مطرح این است که آیا کافئین واقعا اعتیادآور است؟ پاسخ کوتاه این است: بله، می‌تواند باشد. اختلال مصرف کافئین به اختلال یا ناراحتی‌های بالینی قابل‌توجهی منجر می‌شود. این اختلال معمولا با سه نشانه اول زیر همراه است و علایم دیگر ممکن است به دنبال‌ آن‌ها آشکار شود: 1. میل شدید و مداوم برای مصرف کافئین و تلاش‌های ناموفق در کاهش یا کنترل آن. 2. مصرف مداوم کافئین در حالی که می‌دانید نتیجه‌اش مشکلات جسمی و روحی است. 3. بروز برخی ‌علامت‌ها در صورت مصرف نکردن آن. 4. مصرف حجم یا مدت زمان بیشتر مصرف آن.


 
  حساسیت به کافئین 


حساسیت به کافئین از میزان وابستگی مصرف‌کننده به آن خبر می‌دهد. اگر حساسیت شما به کافئین کم است، احتمالا برای کسب تاثیر مطلوب لازم است قدری زیادتر از آن بنوشید تا احساس خوبی به شما دست بدهد. اما اگر حساسیت‏تان به کافئین زیاد باشد، با عوارضی مانند عصبی شدن روبه‎رو خواهید شد. وابستگی به کافئین به این معناست که بدن شما هر روز به کافئین نیاز دارد و احتمالا بدون مصرف آن در تمرکز دچار مشکل می‌شوید یا مشکلات دیگری برایتان پیش می‌آید.


 
  چقدر کافئین شما را معتاد می‌کند؟


از آن‎جایی که حساسیت به کافئین در افراد مختلف متفاوت است، برای میزان مصرف آن عدد دقیقی وجود ندارد. علاوه بر این عواملی مانند وزن و مصرف برخی داروها نیز بر چگونگی مصرف کافئین در افراد تاثیر‌گذارند. می‌توان گفت که اعتیاد و وابستگی به آن به جای مقدار کافئین با رفتارها و افزایش ظرفیت مصرف آن مشخص می‌شود. مثلا نیاز به مصرف مقدار بیشتر کافئین نشان می‌دهد که ظرفیت شما برای حجم بیشتر آن افزایش یافته است. افزایش ظرفیت یکی از نکات کلیدی اعتیاد و وابستگی است. سازمان غذا و دارو برای اکثر بزرگ‎سالان سالم مقدار ۴۰۰ میلی‌گرم در روز یعنی حدود چهار فنجان را تعیین کرده است. البته زنان باردار یا شیر‌ده باید بسیار کمتر از این میزان مصرف کنند. در دوران بارداری مصرف  بیشتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در روز و در دوران شیر‌دهی بیش از  ۳۰۰ میلی‌گرم در روز مجاز نیست. اگر به دنبال راهکارهایی برای ترک کافئین می‌گردید، این کار را تدریجی انجام دهید. توصیه محققان این است که این روند در یک دوره چهار تا شش هفته‌ای انجام شود. 
 

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.