دلیل اصلی عفونت ادراری چیست

دلیل اصلی عفونت ادراری چیست

از نشانه‌های شایع عفونت مجاری ادرار می‌توان به درد هنگام ادرار کردن و تکرر ادرار اشاره کرد.

دنیای قلم -دانشمندان دریافته‌اند بیشترین دلیل ابتلای برخی از مردم به عفونت مجاری ادرار (یوتی‌آی) گونه‌ای خاص از باکتری‌هایی است که می‌توانند در دیواره مثانه «پنهان» شوند.

از نشانه‌های شایع عفونت مجاری ادرار می‌توان به درد هنگام ادرار کردن و تکرر ادرار اشاره کرد. عفونت ادراری معمولا در اثر ورود باکتری‌های مدفوع به مجاری ادرار ایجاد می‌شود و زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند. مدتی قبل  گروهی از پژوهشگران دانشگاه کالج لندن (یوسی‌ال) به منظور بررسی رفتار پاتوژن‌ها، با ساخت مدل‌های سلولی سه‌بعدی، محیط و کارکرد بافت مثانه انسان را شبیه‌سازی کردند. سپس این مثانه مصنوعی را در معرض گونه‌های مختلف باکتریایی که معمولا در این اندام پیدا می‌شوند، قرار دادند.

پروفسور جنیفر رون، نویسنده ارشد بخش پزشکی یوسی‌ال گفت: «یکی از مشاهدات مهم اهمیت مقاومت [باکتریایی] بود. یک پاتوژن موفق باید استراتژی داشته باشد که به آن کمک کند تا از درمان جان سالم به‌ در ببرد و از چشم سلول‌های ایمنی پنهان شود. به این ترتیب زنده می‌ماند تا یک روز دیگر بجنگد. برخی از گونه‌های باکتری‌ که هم خوب‌اند و هم بد، غلاف‌هایی در دیواره مثانه می‌سازند که به احتمال زیاد راهی برای زنده ماندن در این محیط نامناسب است. باکتری بد باعث بیماری می‌شود و برای تشخیص و درمان مشکل جدی پدید می‌آورد. » این گروه با آزمایش باکتری‌های «بد» مولکول‌های ایمنی به نام سیتوکین تولید کردند و سبب ریزش لایه رویی دیواره مثانه شدند، در حالی‌ که باکتری «خوب» بدون تحریک واکنش ایمنی می‌تواند در دیواره مثانه ساکن شود.  

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.