درد در قسمت های مختلف سر چه معنایی دارد

درد در قسمت های مختلف سر چه معنایی دارد

عواملی مختلفی باعث سردرد می‌‌‌‌شود و بستگی به نوع و محل آن می‌‌‌‌توان به علت آن پی برد

دنیای قلم -سردرد به عوامل متعددی بستگی دارد، اما محل درد در سر نشان می‌دهد که محرک واقعی چیست.

به گزارش نیویورک‌پست، محل سردرد چه در پیشانی، شقیقه‌ها، پشت چشم‌ها یا پشت و کنار سر، هریک معنی جداگانه‌ای دارند و برای درمان هر نوع سردرد راه‌های مختلفی وجود دارد.در این مطلب فقط سراغ زمینه های این درد رفتیم و در نهایت برای هر کدام مراجعه به پزشک بهترین راه است.

سردرد تنشی 


در سردرد هدبندی (دور سر)، درد در پشت سر، شقیقه‌ها و پیشانی احساس می‌شود و به نظر می‌رسد کلاهی تنگ سر را تحت فشار قرار داده است. این نوع سردرد را تنشی می‌گویند. سردرد تنشی معمولا به صورت فشار، گرفتگی و سفتی توصیف می‌شود و بیشتر ناشی از تنش عضلانی در شانه‌ها، گردن، پوست سر یا فک است. این عارضه چند ساعت طول می‌کشد و گاهی اوقات تا چندین روز هم ادامه می‌یابد. این درد معمولا خفیف تا شدید است و اغلب بدون هشدار ظاهر می‌شود. به گفته موسسه ملی سلامت، سردردهای تنشی عمدتا از استرس ناشی می‌شود. از عوامل دیگر افسردگی، اضطراب، کمبود خواب و حذف وعده‌های غذایی‌ است.

 

سردرد در اطراف سر 


سردرد متوسط تا شدید در یک طرف سر به احتمال زیاد میگرن است. علایم شایع میگرن عبارت‌اند از: حالت تهوع یا استفراغ، خمیازه کشیدن، خستگی یا مشکل در خواب، حساسیت به نور، صدا و بو و همچنین تغییرات در خلق‌وخو.  کارشناسان معتقدند میگرن می‌تواند ارثی هم باشد، زیرا معمولا در خانواده‌ها شایع است. با این حال هیچ‌وقت تجربه میگرن در 2 فرد با هم یکسان نیست. سردرد ناشی از میگرن بین 4 تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد و با فعالیت بدنی تشدید می‌شود. امروزه هیچ درمانی برای میگرن وجود ندارد. به گفته متخصصان، درد در یک طرف سر می‌تواند هورمونی باشد که به آن میگرن قاعدگی نیز گفته می‌شود. این سردرد قبل یا در طول دوره قاعدگی زنان رخ می‌دهد. علایم سردرد هورمونی ضربان شدید یا نبض شدید، حساسیت به نور، حالت تهوع، خستگی و سرگیجه است.


درد پشت چشم 


درد ناشی از سردردهای خوشه‌ای معمولا در اطراف یا پشت یک چشم رخ می‌دهد و دردهایی عودکننده، سوزشی یا نافذند. سردردهای خوشه‌ای بین ۲۰ دقیقه تا 2 ساعت طول می‌کشند و از دردناک‌ترین سردردهایی‌اند که می‌توان تصور کرد. آن‌ها همیشه یک طرف سر را درگیر می‌کنند و با علایمی مانند گرفتگی یک طرف بینی، ریزش اشک، بزرگ شدن مردمک چشم، افتادگی پلک یا قرمزی چشم همراه‌اند.


درد استخوان گونه و حفره بینی 


پیشانی، استخوان گونه و حفره بینی محل قرار گرفتن سینوس‌های اصلی است؛ بنابراین درد در یک یا چند قسمت از این نواحی احتمالا سردرد سینوسی است. سردردهای سینوسی از علایم عفونت سینوسی‌ و اغلب باکتریایی‌اند. این سردردها همچنین می‌توانند به دلیل آلرژی، التهاب مزمن یا مسائل ساختاری مانند پولیپ بینی‌ شروع شوند. از سایر علایم عفونت سینوسی می‌توان به آبریزش بینی، درد دندان‌، بوی بد دهان، سرفه، تب یا خستگی اشاره کرد.


درد 2 طرف سر 


سردردهای 2 طرف سر احتمالا دردهای جدید و مداوم روزانه‌اند که با درمان‌های معمولی متوقف یا بهتر نمی‌شوند. علایم اختلال سردرد مزمن نادر بسیار ناگهانی و متوسط تا شدیدند و می‌توانند سال‌ها یا حتی تا آخر عمر ادامه داشته باشند. علایم این سردردهای جدید و مداوم روزانه اغلب شبیه سردردهای تنشی و میگرن یا ترکیبی از هر دو به نظر می‌رسند اما به روشی متمایز رخ می‌دهند. این سردردها حداقل 3 ماه طول می‌کشند و درد دایم وجود دارد.


 درد در تمام سر 


اگر سردرد را در همه جای سر احساس می‌کنید، احتمالا باید بیشتر آب بنوشید. سردردهای ناشی از کم‌آبی زمانی رخ می‌دهد که بدن مایعات کافی دریافت نکرده است. این سردرد اغلب با علایم دیگر کم‌آبی بدن از جمله خستگی، سرگیجه، تشنگی شدید و خشکی دهان همراه است. نوشیدن آب، استراحت و مصرف داروهای مسکن معمولا در از بین رفتن این سردرد موثر است.
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.