بیشترین دلیل رایج سردرد صبحگاهی چیست

بیشترین دلیل رایج سردرد صبحگاهی چیست

آپنه خواب، خروپف، میگرن، کم خوابیدن و ... هر کدام از دلایلی هستند که باعث می‌شوند صبح با سردرد از خواب بیدار شوید

دنیای قلم -  اگر اغلب صبح‌ها با سردرد از خواب بیدار می‌شوید، باید بدانید که تنها نیستید. تقریباً از هر ۱۳ نفر یک نفر سردرد صبحگاهی را تجربه می‌کند. این سردردها معمولاً در خانم‌ها و افراد بین ۴۵ تا ۶۴ سال بیشتر دیده می‌شود. آپنه خواب(وقفۀ تنفسی)، میگرن و کم‌خوابی علل شایع سردردها هستند. با انتقال از خواب به بیداری، بخش‌هایی از مغز ما نیز شروع به بیدار شدن می‌کنند و به تغییرات وضعیت بدن، لمس و صدا حساس‌تر شده، واکنش بیشتری نشان می‌دهند. در این دوره از حساسیت شدید، ممکن است بیشتر مستعد درد باشیم. هیپوتالاموس قسمتی در مغز است که ریتم طبیعی شبانه‌روزی و چرخه خواب را تنظیم و دریافت احساسات و درد را تعدیل می‌کند. اختلال در عملکرد هیپوتالاموس در طول خواب بر توانایی ما برای تحمل درد تأثیر می‌گذارد. در نتیجه، در حالی که ممکن است هنگام خواب دردی نداشته باشیم، ممکن است آن را در صبح احساس کنیم. در این مطلب بیشتر با این موضوع آشنا می‌شویم.

1 سردرد صبحگاهی ناشی از آپنه خواب |  افراد مبتلا به آپنه خواب در طول خواب دچار اختلال یا توقف تنفس می‌شوند. این اختلال بین ۲ تا ۹ درصد از بزرگ‌سالان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سردرد صبحگاهی یکی از علایم شایع آپنه خواب است.
2 سردرد صبحگاهی ناشی ازخروپف |  مطالعات نشان داده است که درصد قابل توجهی از افرادی که معمولا خروپف دارند، به طور مکرر با سردرد از خواب بیدار می‌شوند. داشتن سابقه میگرن، بی‌خوابی یا اختلالات روانی احتمال سردرد صبحگاهی را در این افراد افزایش می‌دهد.
3 سردرد صبحگاهی ناشی از کم‌خوابی و بی‌خوابی |  از آن جا که کم‌خوابی یکی از دلایل رایج سردردهای صبحگاهی است، احتمال تجربه سردردهای صبحگاهی در افراد مبتلا به بی‌خوابی زیاد است.
4 سردرد صبحگاهی ناشی از اختلالات ریتم شبانه‌روزی |  اختلال ریتم شبانه روزی زمانی رخ می‌دهد که بدن با ریتم استاندارد خواب و بیداری در یک چرخه ۲۴ ساعته هماهنگ نباشد. به دلیل این ناهماهنگی، ممکن است خواب کافی نداشته باشیم و در نتیجه دچار سردرد هنگام بیدار شدن از خواب شویم.
5 سردرد صبحگاهی ناشی از زیاد خوابیدن |  پرخوابی یا خواب زیاد نیز می‌تواند بر سردرد صبحگاهی تأثیر بگذارد. هم خواب با کیفیت پایین و هم خواب طولانی‌تر با سردردهای شدیدتری هنگام بیدار شدن همراه است. بسته بودن طولانی چشم‌ها می‌تواند باعث سردرد ناشی از خواب بیش از حد شود.
6 سردرد صبحگاهی ناشی از میگرن |  میگرن یا سردردهای متوسط تا شدید مکرر، اغلب در صبح رخ می‌دهد. میگرن شیوع بیشتری بین زنان و افراد مبتلا به اختلالات خواب دارد. در واقع، مبتلایان به میگرن بیشتر با مشکل خواب ناکافی دست و پنجه نرم می‌کنند و همین موضوع می‌تواند باعث شروع میگرن شود.
7 سردرد صبحگاهی ناشی از دندان قروچه |  دندان قروچه یا فشردن دندان‌ها هنگام خواب، می‌تواند فرد را با سردرد از خواب بیدار کند. این حرکت شدید منجر به سایش دندان، درد عضلانی و آسیب لثه هم می‌شود. علل دندان قروچه در خواب عبارت است از: داشتن فرم نامنظم فک، استرس و اضطراب، اختلال خواب، مصرف قهوه و...
8 سردرد صبحگاهی ناشی از فشار و تنش |  وضعیت بدن ما در زمان خواب می‌تواند منجر به فشار و تنش شده و به طور بالقوه باعث کاهش کیفیت خواب و در نتیجه سردرد شود. انتخاب یک بالش مناسب یا اصلاح وضعیت بدن در زمان خواب می‌تواند به کاهش این تنش کمک کند.
9 سردرد صبحگاهی ناشی از مصرف بعضی داروها یا مکمل‌ها |  سردرد یکی از عوارض جانبی مصرف برخی داروهای بدون نیاز به نسخه و همچنین داروهای تجویزی است. گاهی مصرف دارو برای کنترل سردرد می‌تواند باعث بروز سردردهای مزمن شود. از طرف دیگر، قطع ناگهانی دارو نیز می‌تواند باعث سردرد صبحگاهی شود.
داروهایی که می‌توانند باعث سردرد شوند عبارت اند از: تریپتان‌ها (داروهایی که برای کنترل سردردهای میگرنی کاربرد دارند)، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، آسپرین، استامینوفن و بعضی از داروهای ضداضطراب.منابع: abidipharma.com، sleep foundation

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.