آیا خوردن نان استرس را کاهش می دهد

آیا خوردن نان استرس را کاهش می دهد

آیا با خوردن نان می توانیم استرس را کنترل کنیم

دنیای قلم -به گفته محققان دانشگاه هاروارد، فشار و استرس جسمی یا عاطفی سبب افزایش مصرف غذاهای سرشار از چربی یا قند، یا هر دو، می‌شود. «ان‌بی‌سی نیوز» از یک باور مکزیکی گزارش می‌دهد که به کاهش ترس با نان خوردن اشاره دارد. «پولا کاربالو»، زن ۵۳ ساله مکزیکی که صاحب کافه‌ای در مکزیکوسیتی است، خاطره‌ای از زلزله در سپتامبر ۲۰۲۰ می‌گوید که به همین موضوع ربط دارد.

او گفته: «احساس کردم که در دقایقی جهان زیرورو شده‌ است. به نظر می‌رسید همه‌چیز در حال سقوط است اما بعد از زلزله، به یاد آوردم که ما در شهرمان برای کاهش ترس، نان می‌خوریم. بنابراین، به‌سرعت ۵۰ تکه نان بولیلو [نان مخصوص مکزیک] برداشتم و برای توزیع‌ برش زدم».


   توضیح علمی ناپدید شدن ترس با خوردن نان


 بنابر این سنت، اگر شخصی با موقعیت استرس‌زایی مانند هشدار زلزله، تصادف، یا خبری بد مواجه شود، سراغ تکه‌ای نان یا به‌اصطلاح مکزیکی «یک تکه برای ترس» می‌رود. توضیح علمی هم برای این کار وجود دارد. «نایلی اورتیز اولورا»، متخصص گوارش و محقق در دانشگاه مکزیک، گفته است: «تمایل به غذا خوردن پس از شوک یا بعد از مواجهه با موقعیت‌های استرس شدید کاملا منطقی است.

همه این‌ها دستگاه عصبی ما را تحریک می‌کند، ضربان قلب را بالا می‌برد و تنفس را سریع‌تر می‌کند. بدین‌ترتیب، به تولید انرژی در بدن کمک می‌شود. درست در این لحظات اضطراب‌آور، نان بولیلو که شبیه نان فرانسوی است وارد عمل می‌شود. بولیلو کربوهیدراتی است که در اثر خوردن آن، اسید تولیدشده در معده خنثی می‌شود. علاوه بر این، جویدن ساده باعث حواس‌پرتی و کاهش بی‌قراری و همچنین کنترل مجدد بدن می‌شود. بولیلو در واقع احساس خالی بودن و ناراحتی معده را از بین می‌برد و برای همین است که مادربزرگ‌ها می‌گویند برای از بین بردن ترس و اضطراب، بولیلو بخورید، چون جواب می‌دهد.»
برای نوشتن این مطلب از «ایندیپندنت» کمک گرفته شده‌است

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.