این را با اطلاع می‌گویم

این را با اطلاع می‌گویم

مثلا در واكنش به اینكه «در دوره پهلوی نیز اخراج اساتید به شیوه‌ای كه امروزه اجرا می‌شود، مرسوم نبوده» نامه‌ای از ساواك رو می‌كنند كه در آن از تدریس فلان استاد ممانعت شده است.

دنیای قلم - محمد مهاجری: این روزها برای توجیه بعضی كارهای ناروا شبه‌استدلال‌هایی ارایه می‌شود كه احتمالا بیان‌كنندگان آنها به مضحك یا غیرمنطقی بودن حرف‌شان واقف نیستند وگرنه بعید است كه كسی از مختصر عقلی برخوردار باشد و برای ساكت كردن طرف مقابل، به چنین شیوه‌هایی دست یازد.

مثلا در واكنش به اینكه «در دوره پهلوی نیز اخراج اساتید به شیوه‌ای كه امروزه اجرا می‌شود، مرسوم نبوده» نامه‌ای از ساواك رو می‌كنند كه در آن از تدریس فلان استاد ممانعت شده است. یا در نمونه دیگر، كد می‌آورند كه در امریكا هم بعضی اعضای هیات علمی به دلیل اینكه موضع سیاسی گرفته‌اند بیكار شده‌اند. در مورد سلبریتی‌ها هم استدلال‌واره‌های مشابهی ارایه می‌شود از جمله اینكه فلان بازیگر هالیوود به دلیل بیان فلان حرف دچار بهمان محرومیت شده است. در نمونه‌ای دیگر معاون وزیر ارشاد می‌گوید چون در واتیكان اجازه كنسرت داده نمی‌شود، پس در مشهد و قم نباید چنین مراسمی برگزار شود. كسانی كه این گزاره‌ها را مطرح می‌كنند عملا به جای اینكه استدلال خود را تقویت كنند، ساواك یا امریكا یا... را تطهیر می‌كنند و بر عمل نادرست آنها مهر تایید می‌زنند. آیا اگر ساواك فلان استاد دانشگاه را اخراج كرده یا امریكا اقدام مشابهی انجام داده، رفتارشان برای ما حجت است؟ اگر حجت است، آنها هزاران كار غیرقابل دفاع هم كرده‌اند، آیا آنها را هم می‌توان مشروع و موجه دانست؟

یا مثلا در مورد كنسرت، این پرسش مطرح است كه آیا برگزاری آن شرعا و قانونا مطلوب است یا نامطلوب؟ یك عمل شرعی به همان اندازه كه در كعبه مباح است در اقصی‌نقاط دنیا هم بلااشكال است و اگر كاری حرام و غیرشرعی باشد، اگر فرضا در مسجد مورد ارتكاب قرار گیرد حرام‌تر نمی‌شود. به عبارت دیگر، اعمال دارای حسن یا قبح ذاتی‌اند. اخراج استاد اگر ذاتا قبیح است به این دلیل كه توسط ساواك انجام شده مشروعیت نمی‌یابد و بالعكس. كنسرت اگر مباح است قم و غیر قم برایش فرقی ندارد. اگر در كنسرت رفتار غیرمشروع صورت گیرد چه در واتیكان و چه در مشهد به یك اندازه قباحت دارد. 

خلاصه آنكه در امریكا و اروپا و كل بلاد كفر كارهای زیادی صورت می‌گیرد. اگر بعضی را سوا كنیم دستمان نزد مخاطب رو می‌شود و او می‌فهمد پای استدلال‌مان چوبین و سست است. اگر برای موضوعاتی چون پنهانی بررسی كردن قانون حجاب، فیلترینگ وحشت‌آور، اخراج اساتید، خالص‌سازی و نظایر آن، حرف حساب داریم به میدان بیاوریم وگرنه روشی كه این روزها توسط برخی چهره‌های سیاسی و فرهنگی مد شده است حتی در خانواده خودشان خریدار ندارد. این را با اطلاع می‌گویم.
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.