کشف هورمونی که کالری‌سوزی را تسریع می‌کند

کشف هورمونی که کالری‌سوزی را تسریع می‌کند

دنیای قلم -کاهش وزن برای خیلی‌ها آسان نیست و حفظ وزن کاهش‌یافته از آن هم دشوارتر است‌.

یکی از دلایل آن فرایندی به نام گرمازایی تطبیقی است که در آن بدن به حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی وارد می‌شود؛ زیرا انرژی کمتری از راه غذا تامین می‌شود. پژوهشگران طی مطالعه‌ای  که روی موش‌ها انجام داده‌اند، مسیر سیگنال‌دهی هورمونی را پیدا کرده‌اند که ممکن است برای کاهش وزن مفید باشد.

مسیرهای سیگنال‌دهی مانند واکنش‌های زنجیره‌ای زیست‌شیمیایی در بدن‌اند که طی آن، محرک‌های خاصی (مانند داروها) به نتایجی (مانند کاهش وزن) منجر می‌شوند. در این پژوهش که در مجله «نیچر» منتشر شده است، هورمون فاکتور تمایز رشد یا جی‌دی‌اف۱۵ (gdf15) در موش‌ها مانع از آن شد که در صورت کاهش مقدار غذا، سطح انرژی به‌طور خودکار پایین بیاید و به تسریع فرایند متابولیک دیگری در عضلات این حیوان منجر می‌شود.

پژوهش‌های پیشین نشان داده بود که جی‌دی‌اف۱۵ و جی‌اف‌آرای‌ال (gfral)، گیرنده مرتبط با آن، بر مقدار غذای مصرفی موش‌ها تاثیر می‌گذارد. اکنون پژوهشگران تصور می‌کنند که این  اتفاق در طولانی‌مدت به کاهش وزن و نیز رژیم غذایی کمک می‌کند.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.