چند روش عالی برای تامین آب بدن در تابستان

چند روش عالی برای تامین آب بدن در تابستان

در روزهای گرم باید تلاش کنیم آب کافی به‌‌‌سلول‌‌‌های بدن برسانیم تا اندام‌‌‌ها و اعضای بدن بتوانند عملکرد درستی داشته باشند و خطری سلامت ما را تهدید نکند

دنیای قلم -  روزهای گرم سال، زمان خوبی برای تفریح و جذب ویتامین d از خورشید هستند، اما فراموش نکنید که حتما باید بدن تان را هیدراته نگه دارید یعنی آب کافی به سلول‌‌‌های بدن برسانید تا خطری سلامتی‌تان را در گرما تهدید نکند. البته آب خوردن به صورت مداوم می‌تواند آزاردهنده باشد، اما با چند ترفند ساده می‌توان به هیدراته ماندن بدن در تابستان کمک کرد. وقتی بدن ما کم آب می‌شود، اندام‌ها واعضای بدن  مایع و الکترولیت کافی برای عملکرد صحیح ندارند. الکترولیت‌ها مواد معدنی موجود در بدن مثل پتاسیم، سدیم و کلسیم هستند که در میوه‌ها و مایعاتی که می‌نوشیم یافت می‌شوند. تمام قسمت‌های بدن با کمک مایعات و الکترولیت‌ها می‌توانند به خوبی وظایف خود را انجام دهند و بدن را سالم نگه دارند. پس می‌بینید که هیدراته ماندن در روزهای تابستان ضروری است. اما غیر از آب خوردن چطور می‌‌‌توان آب لازم بدن را تامین کرد؟


میوه و سبزی بخورید


مصرف میوه‌های پر آب مثل هندوانه، توت‌فرنگی، گریپ فروت، هلو و طالبی می‌تواند مقدار قابل توجهی از آب مورد نیاز بدن تان را فراهم کند. همچنین سبزیجات یا صیفی‌جاتی مثل خیار، کاهو، کدو سبز، کرفس و گوجه‌فرنگی هم پر از آب هستند و مصرف روزانه آن‌ها در کنار غذا می‌تواند به هیدراته ماندن بدن در تابستان کمک کند.
 این میوه‌ها و سبزیجات در خود مواد معدنی ضروری مورد نیاز بدن را هم دارند و به تعادل مایعات و الکترولیت‌های بدن کمک می‌کنند.


 قهوه‌ سرد بنوشید


قهوه بخشی از مایعات ضروری روزانه برای بدن شما را تامین می‌کند. 98 درصد فنجان قهوه‌ شما را آب تشکیل می دهد و نوشیدن یک فنجان قهوه در صبح، می‌تواند میزان آب مناسبی را به بدن تان برساند. با اضافه کردن چند قطعه یخ به فنجان قهوه می‌توانید دمای آن را پایین بیاورید تا از نوشیدن آن در روزهای گرم تابستان اذیت نشوید. در طول روز هم می‌توانید چند فنجان قهوه‌ سرد بنوشید، البته اگر نگران میزان کافئین وارد شده به بدن تان هستید، می‌توانید از قهوه‌ بدون کافئین استفاده کنید.


 چای و دمنوش سرد بنوشید


فرقی ندارد طعم چای سیاه را دوست دارید یا چای سبز یا حتی دمنوش؛ نوشیدن چند لیوان چای سرد در طول روز می‌تواند به هیدراته ماندن در تابستان کمک کند. چای یا دمنوش را به روش همیشگی دم و سپس آن را شیرین کنید و در شیشه‌ دردار بریزید و مدتی در یخچال قرار دهید تا خنک شود. هر زمانی که تصمیم داشتید چای یا دمنوش سرد را بنوشید چند قطعه یخ در لیوان قرار دهید و چای یا دمنوش سرد و شیرین را روی آن بریزید. شما می‌توانید در روز چندین لیوان چای سرد بنوشید چون کافئین چای تقریبا نصف قهوه است و میزان کمی کافئین به بدن تان وارد می‌کنید. چای‌های میوه‌ای و دمنوش‌ها هم بدون کافئین هستند و به راحتی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.


آب‌‌‌دوغ خیار بخورید


در تمام دنیا از سوپ‌‌‌های سردی مثل سوپ اسپانیایی گازپاچو برای هیدراته کردن بدن استفاده می‌‌‌کنند. اما ما ایرانیان غذایی سرد مخصوص فصل گرما داریم که به راحتی دمای بدن را پایین می آورد و آب مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. بله آب دوغ‌خیار یک غذای قدیمی و خوش طعم است که می‌توانید در فصل تابستان مصرف کنید.همچنین ترکیب نعناع و ماست یا دوغ خنک به پایین آمدن دمای بدن کمک می‌کند. در آخر با اضافه کردن کمی آب و چند قطعه یخ به غذا می‌توانید یک وعده غذای سرد، مقوی و پر آب مصرف کنید. این غذا به خوبی به هیدراته ماندن در تابستان کمک می‌کند.


 املاح به آب اضافه کنید


درست است که برای هیدراته ماندن در تابستان باید زیادتر از حالت عادی آب بنوشید، اما مصرف آب بدون املاح می‌تواند به بدن آسیب برساند. کلسیم، منیزیم، آهن، پتاسیم، روی و سدیم از مهم‌ترین املاح مورد نیاز بدن هستند که می‌توانید آن‌ها را با آب بنوشید. هر کدام از این املاح برای یک یا چند بخش از بدن ضروری هستند. این املاح را می‌‌‌توانید به‌‌‌روش‌‌‌های مختلفی استفاده کنید از جمله: استفاده از فیلتر رمینرالیزاسیون در دستگاه تصفیه‌ آب، استفاده از قطره‌های حاوی املاح معدنی، استفاده از نمک‌های معدنی، استفاده از ساشه‌های املاح معدنی و مخلوط کردن آن‌ها با آب آشامیدنی و استفاده از قرص‌های حاوی املاح معدنی.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.