ضرر و زیان هنگفت تجار ایرانی

ضرر و زیان هنگفت تجار ایرانی

باید زمینه بهبود روابط  با جهان پیرامونی را فراهم كرد

دنیای قلم - مرتضی افقه : دیروز خبری در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شد كه بخشی از مشكلات اقتصادی كشورمان در مواجهه با محدودیت‌ها را بازتاب می‌داد. بر اساس اعلام برخی منابع عراقی، تجار ایرانی كه به دلیل تحریم‌ها ناچار بوده‌اند، پول ناشی از صادرات خود به كشور عراق را با درهم دریافت كنند به دلیل كاهش ارزش درهم در برابر دلار امریكا ناچار شده‌اند، دارایی‌های خود را با 40درصد ضرر به دلار تبدیل كنند.

مدت‌هاست كه كارشناسان درباره هزینه‌های مخرب تحریم‌ها صحبت می‌كنند. این نمونه خاص هم هزینه‌های پنهانی است كه هنوز اقتصاد ایران از ادامه و تداوم تحریم‌ها پرداخت می‌كند. این هزینه‌ها را گاهی مردم با رشد تورم و نزول شاخص‌های اقتصادی می‌پردازند و گاهی هم فعالان اقتصادی با خسارت‌های بیشتر. این در حالی است كه مسوولان اجرایی دولت وعده داده بودند كه اقتصاد ایران را بدون توجه به تحریم‌ها به سمت رشد هدایت می‌كنند. اما همچنان هزینه‌های پنهان فراوانی در اثر تحریم‌ها پرداخت می‌شود. متاسفانه یكی پس از دیگری این نوع خسارت‌ها شكل می‌گیرد و مشخص نیست چه زمانی قرار است به این روند پایان داده شود. نه تنها موضوع ضرر و زیان تجار ایرانی در عراق، بلكه موضوع فروش نفت با تخفیف‌های بیشتر، موضوع انتقال دارایی‌های كشور با هزینه‌های بالاتر و... هم مطرح است.

اما تاثیر عینی یك چنین وضعیتی بربخش مولد اقتصاد ایران چه خواهد بود؟ بدون تردید یك چنین خسارت‌هایی باعث رویگردانی فعالان اقتصادی از حوزه مولد اقتصاد می‌شود. تولید‌كننده‌ای كه ناگهان 40درصد دارایی خود را به دلیل مشكل تحریم‌ها و محدودیت‌های ناشی از آن از دست می‌دهد دو راه در برابر دارد؛ یا اینكه از حوزه تولید دل می‌كند و وارد بخش‌های سوداگرانه اقتصاد می‌شود یا اینكه عطای فعالیت اقتصادی در كشور را به لقای آن می‌بخشد و راهی سایر كشورها می‌شود.


 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.